مدیریت زنجیره تامین SCM

مدیریت زنجیره تامین SCM مدیریت جریان کالاها و خدمات از تولید خام محصول تا مصرف توسط مصرف کنندگان نهایی است. این فرآیند مستلزم آن است که سازمان یک شبکه از تامین کنندگان را که به عنوان حلقه های زنجیره عمل می کنند داشته باشد تا محصول را در هر مرحله تکمیل و منتقل کند. مدیریت زنجیره تامین SCM در اصل مدیریت فعال فعالیت های زنجیره تامین برای به حداکثر رساندن ارزش مشتری و دستیابی به مزیت رقابتی پایدار است. این نشان دهنده تلاش آگاهانه شرکت ها برای توسعه و اجرای زنجیره های تامین به موثرترین و کارآمدترین راه های ممکن می باشد.
فعالیت های زنجیره تامین همه چیز از توسعه محصول، منبع یابی، تولید و تدارکات و همچنین سیستم های اطلاعاتی مورد نیاز برای هماهنگی این فعالیت ها را پوشش می دهد. شما با خدمات شرکت نرم افزاری بهیدو می توانید فرآیندهای زنجیره تامین خود را به جریان های کاری هوشمند تبدیل کنید تا به سطوح جدیدی از پاسخگویی و نوآوری برسید. در ادامه در خصوص اهمیت مدیریت زنجیره تامین و مولفه های اصلی آن در شرکت ها بیشتر توضیح می دهیم. همچنان با شرکت نرم افزاری بهین مبتکران همراه باشید.

مفهوم مدیریت زنجیره تامین (SCM) بر اساس دو ایده اصلی

به منظور درک عملکردهای تجاری، مدیریت زنجیره تامین (SCM) حیاتی است. SCM نظارت بر مواد، امور مالی و اطلاعات است که از تامین کننده به تولید کننده، سپس به عمده فروش، به خرده فروش و در نهایت به مصرف کننده، طی یک فرآیند از پیش تعریف شده منتقل می شود. به این ترتیب مدیریت زنجیره تامین SCM بر اساس ایده های موجود چنین تعریف می شود:
ایده اول این است که عملاً هر محصولی که به یک کاربر نهایی می رسد نشان دهنده تلاش تجمعی چندین سازمان است. این سازمان ها در مجموع به عنوان زنجیره تامین نامیده می شوند.
ایده دوم این است که در حالی که زنجیره‌های تامین برای مدت طولانی وجود داشته‌اند، اکثر سازمان‌ها فقط به آنچه در چارچوب آنها اتفاق می‌افتد توجه کرده‌اند. تعداد کمی از کسب‌وکارها کل زنجیره فعالیت‌هایی را که در نهایت محصولات را به مشتری نهایی تحویل می‌دهند، درک می‌کنند که این منجر به یک زنجیره تامین از هم گسیخته و اغلب ناکارآمد می شود. این در صورتی است که سازمان‌هایی که زنجیره تامین را تشکیل می‌دهند از طریق جریان‌های فیزیکی و جریان‌های اطلاعاتی به هم مرتبط هستند.

۶ مولفه مدیریت زنجیره تامین چیست؟

۱) برنامه ریزی – برنامه ریزی و تصمیم گیری در خصوص میزان تولید بر اساس میزان نیاز بازار به محصولات و خدمات.
۲) منبع یابی – شناسایی، ارزیابی و ایجاد روابط با تامین کنندگانی که کالاها و خدمات را ارائه می کنند.
۳) تقاضا/موجودی – مدیریت موجودی و برنامه های تولید برای پاسخگویی به تقاضای مصرف کننده.
۴) تولید – اطمینان از حجم و کیفیت مناسب تولید.
۵) انبار و حمل و نقل – ذخیره و تحویل محصول به طور موثر.
۶) بازگشت کالا – اطمینان از فرآیند بازگشت موثر برای رضایت مشتری.
این شش جزء به شما این امکان را می دهد تا مدیریت زنجیره تامین موثری را ارائه دهید.

چرا مدیریت زنجیره تامین SCM مهم است؟

هدف اصلی مدیریت زنجیره تامین SCM این است که اطمینان حاصل شود که حرکت محصولات در طول زنجیره تامین روان، کارآمد و انعطاف پذیر است. در حالیکه استفاده از مدیریت زنجیره تامین برای کل زنجیره تامین خوب است، اما تاثیر مفیدی بر چند جنبه اصلی از کسب و کار ها دارد که در اینجا به آنها اشاره میکنیم:

-مدیریت زنجیره تامین SCM با اطمینان از اینکه کارخانه های مونتاژ، محموله های به موقع مواد خام را دریافت میکنند، هزینه های تولید را کاهش میدهد. به این ترتیب، مشاغل میتوانند از کمبود مواد و تاخیر در تولید جلوگیری کنند.

-یک استراتژی مدیریت زنجیره تامین مناسب تحویل سریع محصولات از تولید کننده به فروشگاه های خرده فروشی را تضمین می کند. بنابراین از هزینه های انبارداری خود می کاهد.

-یک استراتژی مدیریت زنجیره تامین به کسب و کارها این امکان را می دهد که بتوانند با گذشت زمان کمبود تولید را قبل از وقوع پیش بینی کنند. در واقع با استفاده از داده هایی مانند تعداد دفعات سفارش مجدد، مقدار سفارش ذخیره شده و تعداد سفارش های دریافتی، آنها می توانند همه ی فرصت های موجود برای فروش بالقوه را به دست آورند.

-مدیریت زنجیره تامین همچنین اطمینان حاصل می کند که تعداد مناسبی از محصولات در مکانهای مناسب و در زمان مناسب به مشتریان ارائه می شود. در نهایت همه این عوامل باعث بهبود خدمات مشتری می شود.

به این ترتیب می توان نتیجه گرفت که مدیریت موثر زنجیره تامین، موقعیت مالی یک سازمان را با ارائه ارزش های مرتبط با استراتژی های شرکت بهبود می بخشد، مدیریت زنجیره تامین نقش مهمی در رضایت مشتری از طریق ارائه محصولات و خدمات ایفا می کند، مدیریت خوب زنجیره تامین در کاهش هزینه ‌های عملیاتی ناشی از فعالیت‌های تدارکات از طریق عملیات و عملکردهای لجستیک نقش دارد و بسیاری از موارد دیگر.

اهمیت سیستم ها و نرم افزارهای تحلیلی مدیریت زنجیره تامین

سیستم های مدیریت زنجیره تامین موثر، اتلاف هزینه و زمان را در چرخه تولید به حداقل می رسانند. به این ترتیب قفسه‌های خرده‌فروشی ها را می‌توان تقریباً به همان سرعتی که محصول فروخته می‌شود دوباره پر کرد. با استفاده از سیستم های تجزیه تحلیل داده های SCM که توسط شرکت بهین مبتکران ارائه می شود، می توان سه سناریو را شناسایی کرد که در آن مدیریت موثر زنجیره تامین، ارزش چرخه زنجیره تامین را افزایش می دهد:

  • شناسایی مشکلات احتمالی

وقتی مشتری بیشتر از چیزی که تولید کننده، تولید می کند؛ محصولی را سفارش می دهد، بنابراین به خاطر کمبود محصول ناراضی می گردد. از طریق تجزیه و تحلیل داده ها، تولیدکنندگان می توانند قبل از اینکه خریدار ناراضی شود، کمبود کالا را پیش بینی و جبران نمایند.

  • بهینه سازی قیمت به صورت پویا

با توجه به اینکه محصولات فصلی ماندگاری محدودی دارند و در پایان فصل، این محصولات معمولاً از بین می روند یا با تخفیف های زیادی فروخته می شوند، به همین خاطر شرکت های تولید کننده محصولات فاسد شدنی معمولاً قیمت‌ها را به صورت پویا تنظیم می‌کنند تا تقاضاها را برآورده کنند و از ضرر و زیان خود نیز جلوگیری نمایند. با استفاده از نرم‌افزارهای تحلیلی و تکنیک‌های پیش‌بینی مشابه می‌توان حاشیه سود را حتی برای کالاهای این چنینی بهبود بخشید.

  • بهبود تخصیص موجودی

ابزارهای نرم افزاری تحلیلی که توسط شرکت های نرم افزاری مطرح همچون شرکت بهیدو ارائه می شوند به تخصیص پویای منابع و برنامه ریزی کار بر اساس پیش بینی فروش، سفارشات واقعی و تحویل وعده های داده شده، کمک می کنند. برای مثال هنگام ثبت سفارش، تولیدکنندگان می توانند تاریخ تحویل محصول را نیز تأیید کنند.

مدیریت زنجیره تامین SCM چگونه کار می کند؟

گردش کار کلی مدیریت زنجیره تامین به سه دسته مختلف تقسیم می شود:

  • محصول
  • اطلاعات
  • امور مالی

هر کسب و کاری که بخشی از زنجیره تامین است تحت یکی از این دسته ها کار می کند. در اینجا کمی بیشتر در مورد هر یک توضیح خواهیم داد:

–  جریان محصول شامل تشکیل، ذخیره سازی و تحویل به موقع محصولات در طول زنجیره تامین است. همچنین شامل انجام تضمین کیفیت در هر مرحله از تکمیل محصول می شود.

جریان اطلاعات شامل ارسال و دریافت سفارشات خرید و فروش و همچنین به روز رسانی وضعیت تحویل است. ضروری است که این گردش کار به آرامی و با دقت اجرا شود زیرا سایر گردش کارها به دقت اطلاعاتی که در سراسر زنجیره تامین ارسال می شود بستگی دارند.

جریان مالی با پرداخت ها، مدیریت موجودی، صورتحساب، شرایط اعتبار و سایر گردش های کاری مرتبط با امور مالی سروکار دارد.

نحوه تکامل مدیریت زنجیره تامین

در حالی که زنجیره‌های تامین دیروز بر در دسترس بودن، جابجایی و هزینه دارایی‌های فیزیکی متمرکز بودند، زنجیره‌های تامین امروزی در مورد مدیریت داده‌ها، خدمات و محصولات همراه با راه‌حل‌ها متمرکز هستند. سیستم های مدیریت زنجیره تامین مدرن مفهومی بسیار بیشتر از مکان و زمان دارند. مدیریت زنجیره تامین بر کیفیت محصول و خدمات، تحویل، هزینه ها، تجربه مشتری و در نهایت سودآوری تاثیر می گذارد.

زنجیره‌های تامین مدرن از حجم عظیمی از داده‌های تولید شده توسط فرآیند زنجیره بهره می‌برند و توسط کارشناسان تحلیلی و دانشمندان داده مدیریت می‌شوند. رهبران زنجیره تامین آینده و سیستم های برنامه ریزی منابع سازمانی (ERP) که آنها مدیریت می کنند، احتمالاً بر بهینه سازی سودمند این داده ها تمرکز خواهند کرد که تجزیه و تحلیل آنها را در زمان واقعی با حداقل تاخیر میسر می سازد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص نرم افزارهای تجزیه تحلیل SCM با متخصصان ما در شرکت بهین مبتکران تماس بگیرید.

ارتباط با تیم مشاوره و پشتیبانی بهیدو

در بهیـدو مشـاوره رایگـــان دریافت کنیـد

شماره تماس : ۰۳۱۳۲۷۵۱۹۸۸۰۳۱۳۲۷۵۱۹۸۹

پشتیبانی فروش : ۰۹۹۰۸۰۶۰۸۳۵۰۹۳۷۶۱۳۹۳۰۶

آدرس پستی : خیابان هشت بهشت شرقی، نرسیده به چهارراه هشت بهشت ، ساختمان فراز طبقه دوم

×

در بهیـدو مشـاوره رایگـــان دریافت کنیـد

شماره تماس : ۰۳۱۳۲۷۵۱۹۸۸۰۳۱۳۲۷۵۱۹۸۹

پشتیبانی فروش : ۰۹۹۰۸۰۶۰۸۳۵۰۹۳۷۶۱۳۹۳۰۶

آدرس پستی : خیابان هشت بهشت شرقی، نرسیده به چهارراه هشت بهشت ، ساختمان فراز طبقه دوم

×

در بهیـدو مشـاوره رایگـــان دریافت کنیـد

شماره تماس : ۰۳۱۳۲۷۵۱۹۸۸۰۳۱۳۲۷۵۱۹۸۹

پشتیبانی فروش : ۰۹۹۰۸۰۶۰۸۳۵۰۹۳۷۶۱۳۹۳۰۶

آدرس پستی : خیابان هشت بهشت شرقی، نرسیده به چهارراه هشت بهشت ، ساختمان فراز طبقه دوم

×

در بهیـدو مشـاوره رایگـــان دریافت کنیـد

شماره تماس : ۰۳۱۳۲۷۵۱۹۸۸۰۳۱۳۲۷۵۱۹۸۹

پشتیبانی فروش : ۰۹۹۰۸۰۶۰۸۳۵۰۹۳۷۶۱۳۹۳۰۶

آدرس پستی : خیابان هشت بهشت شرقی، نرسیده به چهارراه هشت بهشت ، ساختمان فراز طبقه دوم

×

در بهیـدو مشـاوره رایگـــان دریافت کنیـد

شماره تماس : ۰۳۱۳۲۷۵۱۹۸۸۰۳۱۳۲۷۵۱۹۸۹

پشتیبانی فروش : ۰۹۹۰۸۰۶۰۸۳۵۰۹۳۷۶۱۳۹۳۰۶

آدرس پستی : خیابان هشت بهشت شرقی، نرسیده به چهارراه هشت بهشت ، ساختمان فراز طبقه دوم

×
در بهیـدو مشـاوره رایگـــان دریافت کنیـد

شماره تماس : ۰۳۱۳۲۷۵۱۹۸۸ –  ۰۲۱۲۸۴۲۷۹۹۰

پشتیبانی فروش : ۰۹۹۰۸۰۶۰۸۳۵۰۹۳۷۶۱۳۹۳۰۶

 

"*" indicates required fields

×

در بهیدو مشاوره رایگان دریافت کنید

فرم مشاوره رایگان