آشنایی با انواع الگوریتم گوگل |معرفی جدیدترین الگوریتم

انواع الگوریتم های گوگل را بشناسید

الگوریتم های گوگل چیست؟چرا الگوریتم های گوگل اهمیت به سزایی پیدا کرده اند؟ شناخت کارایی انواع الگوریتم های گوگل چه کمکی به وب مستران خواهد کرد؟ در این مقاله سعی شده است شما عزیزان را با نحوه فعالیت ها، تغییرات و کارایی برخی از الگوریتم های گوگل و تاثیر آن در بهینه سازی رتبه وب سایت در نتایج جستجو یا همان سئو آشنا نماییم. با آژانس دیجیتال مارکتینگ بهیدو ارائه دهنده خدمات دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت و سئو در اصفهان و سایر شهرها همراه شوید تا الگوریتم های گوگل را بهتر بشناسید.

 

هدف از وجود الگوریتم های گوگل چیست؟

زمانیکه مطلب یا عبارت خاصی در گوگل جستجو می شود، موتورهای جستجو توسط ربات های گوگل بعد از ورود به وب سایت های اینترنتی و گشت و گزار بین صفحاتشان محتوای آن ها را بررسی، ارزش گذاری و رتبه بندی می نمایند. ( این بررسی ها شامل محتوا، عنوان، تصاویر، لینک ها و… می باشد).

بررسی صفحات وب کار بسیار پیچیده و زمان بری می باشد که ربات های گوگل این کار را با استفاده از یک سری محاسبات پیچیده انجام می دهند که با نام الگوریتم های گوگل شناخته می شوند. فرآیند این الگوریتم ها بسیار متنوع بوده تا جاییکه به دلیل گستردگی بیش از حد، هیچ کس از آن ها اطلاعی ندارد و زوایای زیادی از آن ها برای تعیین رتبه بندی سایت ها در نتایج جستجوها نامشخص مانده اند. تنها بعد از تغییرات صورت گرفته بر روی جستجوها و مشاهدات وب مستران و آموزش های خود گوگل برخی از فاکتورهای آن شناسایی شده اند.

برای آگاهی بیشتر در مورد دیگر خدمات آژانس دیجیتال مارکتینگ بهیدو همین حالا با ما تماس بگیرید .

 

فعالیت الگوریتم های گوگل از گذشته وجود داشته منتها در فواصل زمانی بسیار زیاد و با تغییرات بسیار اندک، به گونه ای بود که کاربران با جستجو در گوگل به صفحات بی محتوا و بی مربوط به موضع هدایت می شدند و این عیب بزرگی جهت بی اعتباری گوگل محسوب می شد!

البته گوگل همواره در حال ارتقاء و بهینه سازی الگوریتم های خود بوده و می باشد. هدف اصلی گوگل و موتورهای جستجو در واقع مشاهده و نمایش نتیجه جستجو در کوتاه ترین زمان و به بهترین شکل ممکن است، که این امر بخشی توسط گوگل و بخشی توسط خود وب سایت ها با انجام اقداماتی که در جهت بهینه سازی صفحات خود انجام می دهند صورت می گیرد و در نتیجه باعث ایجاد اعتبار مناسب تر و کسب جایگاه ( سئو ) برای گوگل می شود. زیرا به طور کلی امتیاز و اعتبار در گوگل و بدست آوردن سئوی مناسب نیازمند کیفیت محتوا، تعداد بازدیدها و مدت زمان ماندگاری مخاطب می باشد.

 

انواع الگوریتم های گوگل

همانطور که در مطالب فوق اشاره شد تنوع زیادی در الگوریتم های گوگل وجود دارد که ما در اینجا به تعدادی از آنهایی که در این سال ها بیشتر دستخوش تغییر بوده اند و از سال حدوداً ۲۰۱۱ تا کنون آغاز به کار نموده اند اشاره خواهیم کرد. نکته جالب توجه نحوه نامگذاری آن هاست که به نظر می رسد گوگل علاقه خاصی به حیوانات دارد!

 

۱-الگوریتم پاندا (Panda algorithm)

الگوریتم پاندا دشمن متن های کپی شده و بی کیفیت است! این الگوریتم گوگل که در ۲۳ فوریه ۲۰۱۱ کار خود را آغاز نموده،  فاکتورهای زیادی را برای بررسی و رسیدن به هدف درنظر می گیرد که هیچ کس از تمامی آن ها اطلاع کافی ندارد. به طو مثال می توان به فاکتورهایی از قبیل میزان قرارداشتن مخاطب در سایت، میزان اشتراک گذاری در صفحات اجتماعی مانند فیس بوک و تویتر و …، استفاده صحیح و قدرتمند از بک لینک ها و برندسازی اینترنتی، میزان مشاهدات از دیگر صفحات سایت یا بلعکس میزان فراری بودن از آن ها، استفاده از مطالب بی ارزش و دور از موضوع و وجود پست های تکرای، استفاده بیش از حد از تبلیغات، استفاده بیش از حد از تگ ها و متا تگ ها در سایت، استفاده از لینک هایی که به خطای ۴۰۴ منتهی می شوند (لینک های شکسته)، مشکلات فنی وب سایت، استفاده از قالب آماده اشاره کرد. البته لازم به ذکر است این فاکتورها در طی به روز رسانی های متعدد روی الگوریتم پاندا صورت گرفته اند. رعایت نکات مذکور یکی از مهمترین اقدامات وب مسترها در جهت بهینه سازی صفحات وب سایت خود و افزایش رتبه آن تلقی می گردد.

 

۲-الگوریتم پنگوئن (Penguin algorithm)

الگوریتم پنگوئن یکی از انواع انواع الگوریتم های گوگل آمده تا جلوی اسپم و تکرار محتواهای بی ارزش را بگیرد! ورود این الگوریتم در ۲۴ آوریل ۲۰۱۲، در واقع آپدیتی از الگوریتم های گوگل جهت کاهش رتبه بندی وب سایت هایی است که دستورالعمل وب مستری را نقض می کند که منظور همان اسپمرها و مطالب کپی می باشد.

این الگوریتم استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی را زاید تلقلی می کند و آن را نوعی فریب گوگل می داند. سایت هایی که اقدام به خریداری لینک برای بهبود رنکینگ خود می کنند به راحتی قابل شناسایی بوده و به عنوان لینک های اسپم شناخته خواهند شد. بنابراین باید تا میتوان از تکرار بی مورد کلمات کلیدی و کپی کردن مطالب و عدم رعایت اصل کپی رایت پرهیز نمود تا گرفتار الگوریتم پنگوئن نشوید.

 

 

انواع الگوریتم های گوگل - بهیدو

 

اشتراک گذاری صحیح و مناسب مطالب و میزان  به اشتراک گذاشتن آن ها توسط سایر کاربران(sharing) در دنیای مجازی و همچنین بالابردن کیفیت مطالب در حین رعایت نظم بینشان می تواند برای این الگوریتم از جمله محبوبیت های قابل ذکر باشد. به طور کلی می توان گفت فعالیت اصلی دو الگوریتم ذکر شده مبارزه با سئوی سیاه می باشد.

 

۳-الگوریتم ساختارصفحه (Page Layout)

الگوریتم ساختار صفحه یا Page Layout که یکی دیگر از انواع الگوریتم های گوگل است در واقع تمرکزش روی حذف صفحات پر از تبلیغات است! گوگل خستگی کاربر از تبلیغات را به خوبی متوجه می شود و رتبه سایت را شدیداً کاهش می دهد! زیرا قصد آن این است که کاربر با ورود به سایتی سراغ محتوا برود و بدون هیچ گونه تکان دادن یا اسکرولی محتوا را ببیند. به جهت این امر الگوریتم پیج لایوت که از ۱۹ ژانویه ۲۰۱۲ آغاز به کار نمود، مکان تبلیغات نامناسب را تشخیص می دهد. پس بهتراست تا جایی که می شود مکان تبلیغات را هوشمندانه و بهینه انتخاب کنید تا دچار این چالش نگردید.

همچنین بهتر است جهت گرفتن نمره قبولی، تا جاییکه امکان دارد حجم تصاویر استفاده شده در سایت را کاهش دهیم. البته این الگوریتم گوگل به شدت انواع قبلی خود باعث کاهش رتبه سایت نمی گردد؛ از بین هر ۱۰۰ سایت یکی مورد حجوم آن قرار می گیرد

 

۴-الگوریتم مرغ مگس خوار(Hummingbird algorithm)

الگوریتم مرغ مگس خوار در اولین نگاه ذهن انسان را درگیر اسم عجیب و غریبش می کند! اما جالب است بدانید این نام گذاری ها بی دلیل هم نیست! از صفات مرغ مگس خوار به سرعت و دقت زیاده این پرنده اشاره می شود و از آنجایی که این الگوریتم روی مفهوم مورد جستجو تجزیه و تحلیل می کند لذا باعث می شود سرعت و دقت در جستجوی صفحات افزایش یافته و بهترین نتیجه به عمل آید. از این روش به عنوان صافی یا فیلتر دو الگوریتم پاندا و پنگوئن نیز یاد میکنند.

این الگوریتم در ۲۶ سپتامبر ۲۰۱۳ در جهت تجزیه و تحلیل مفهومی موضوع مورد جستجو آغاز به کار نمود، که باعث می شود سرعت در جستجوی صفحات و دقت هرچه بیشتر در مطالب و محتوا بهترین نتیجه را به عمل آورد. به این طریق که ابتدا مترادف کلمه یا عبارت مورد جستجو را پیدا می کند و بعد از طریق آن به هدف جستجوی مخاطب با نمایش بهترین نتیجه دست می یابد تا او را راضی کند. در واقع تاثیری در بهینه سازی رتبه وب سایت ها به طور مستقیم ندارد، فقط عباراتی که کاربر جستجو می کند را بررسی کرده و براساس خواسته او بهترین نتیجه را به نمایش می گذارد.

پس هرچه علاوه بر کلمه کلیدی بر مفهوم آن وقتی به کلمه کلیدی مربوط می شود هم دقت کافی داشته باشیم به سرعت صفحاتی که بیشترین ارتباط را با عبارت جستجو شده دارند برای کاربر لیست می شوند و او را به هدفش نزدیک تر می نمایند. اگر این نوع بهینه سازی را در سئوی سایتتان رعایت کنید، قطعاً توسط مرغ مگس خوار به کاربران بیشتری در گوگل پیشنهاد خواهید شد.

 

۵-الگوریتم کبوتر(Pigeon algorithm)

الگوریتم کبوتر نیز مورخ ۲۰ اوت ۲۰۱۳ با توجه به صفات این پرنده ایجاد و نامگذاری گردیده است! همانطور که می دانید از کبوتران در قدیم برای ارتباطات محلی نزدیک استفاده می شد. این روش نیز نتایج جستجوی متناسب با محل جغرافیایی کاربر را تعیین می کند (موقعیت جغرافیایی براساس آی پی تعیین می شود). به عبارت دیگر این الگوریتم گوگل جزئیات را بدون درنظر گرفتن جهت گیری فضایی به دقت بررسی می کند که باعث می شود از بین هزاران سایت ایندکس شده در موتور جستجو، سایت مطلوب را بیابد. ( بهتر است بدانید این تکنیک در حال حاضر و تا زمان نوشتن این مقاله تنها برای زبان انگلیسی کاربرد دارد).

 

۶- الگوریتم موبایل گدون (MobileGeddon) یا سازگاری با موبایل

الگوریتم موبایل گدون را اگر تا به حال نشنیده باشید شاید بتوانید آن را حدس بزنید! این الگوریتم که در ۲۶ فوریه ۲۰۱۶ رونمایی گردید، مربوط به هم راستا شدن با موبایل و تبلت می باشد. وب سایت هایی که در اصول بهینه سازی و رعایت نکات سئو سایتشان از امکانی جهت واکنشگرایی یا ریسپانسیو بودن با موبایل و تبلت استفاده می کنند از نظر این روش ممیزی گوگل نمره قبولی می گیرند.

بنابراین بهتر است طراحی سایت از ابتدای کار به صورت ریسپانسیو انجام شود تا اینکه بعد از طراحی سایت به صورت جداگانه برنامه ی برای موبایل یا تبلت ساخت زیرا این کار از نظر گوگل نوعی تکرار محسوب می شود.همچنین از ابزارهایی که در موبایل و تبلت اهمیت ندارند استفاده نشود(مانند فلش). یا ابعاد مناسبی برای آن ها در نظرگرفته شود منظور آنکه از متنی استفاده شود که نیاز به بزرگ نمایی ندارد.

 

۷- الگوریتم (RankBrain) یا هوش مصنوعی

الگوریتم رنک برین یکی از انواع الگوریتم های گوگل است که در ۲۶ اکتبر ۲۰۱۶ ایجاد شده تا به صورت کاملا حرفه ای بر رفتار کاربران دقت داشته باشد! به خصوص در سال جاری تاثیر آن بر روی نتایج جستجوی گوگل قابل محسوس تر بوده است. این الگوریتم گوگل در واقع با استفاده از هوش مصنوعی (یادگیری ماشینی) از دوتکنیک ویژه (Dwell Time) و (CTR) جهت رتبه بندی استفاده می کند؛

مدت زمان حضور کاربر در صفحه، Dwell Time و درصد کلیک کاربران یا به اصطلاح نرخ کلیک بر لینک صفحه، CTR  (Click Through Rate)  گفته می شود. از زمانیکه روی لینک مورد جستجو در نتایج گوگل کلیک کرده و وراد صفحه آن می شود، تا زمانیکه مجدد به گوگل برمی گردد و عبارت دیگری را جستجو می کند مورد آنالیز الگوریتم رنک برین قرار می گیرد. در این آنالیز چنانچه کاربر پاسخ مورد نظر را یافته و دیگر در گوگل به جستجو نپردازد، یک امتیاز مثبت برای آن سایت در نظر می گیرد و با تکرار آن سئوی سایت بهبود می یابد.

لازم به ذکر است الگوریتم رنک برین در تکنیک Dwell Time، برای کاربرانی که به طور مستقیم و یا از طریق بک لینک وارد سایتی می شوند قابل محاسبه نیست.

شاید در ذهن شما این سوال نقش بسته باشد که الگوریتم های گوگل از بین نتایجی که بررسی و آنالیز یکسانی دارند، کدام را انتخاب می کند؟ پاسخ این سوال با فرآیندی به نام google dance (رقص گوگل) داده می شود. گوگل برای اینکه تردید خود برای انتخاب لینک بهتر را برطرف کند توسط گوگل دنس برای مدتی یکی از آن ها را در لینک اول قرار می دهد و با بررسی رفتار کاربران و میزان رضایت آن ها در دراز مدت و به صورت دوره ای از صفحه جدید، میزان CTR آن در مقایسه با جایگاهی که قرار گرفته را می سنجد.

بنابراین میتوان گفت سایت هایی که کاربران را بیشتر مشغول خود می کنند، مثلا با تبادل نظرات کاربران و میزان اشتراک گذاری در صفحات اجتماعی و یا امتیازدهی به محتوا، رتبه بهتری از نظر الگوریتم رنک برین خواهند داشت.

 

نتیجه گیری

الگوریتم های گوگل به صورت کلی جهت رضایت کاربران در راستای افزایش سرعت و دقت رسیدن به خواسته واقعی و هدف دقیق آن ها ایجاد شده است. گوگل به عنوان رتبه اول موتورهای جستجو تمام اعتبار و حیات خود را در کیفیت نتایج جستجویش می بیند و همراه تلاش میکند تا آنچه که در وب سایت ها درج میشود دارای محتوای درست، با کیفیت و اصطاحاً به درد بخور باشد.

هر چند موارد ذکر شده به دلیل تنوع بالا و آپدیت های مکرر گوگل شامل تمامی الگوریتم های آن نمی باشد لذا در اینجا تنها چند نمونه از پرتغییر ترین انواع الگوریتم های گوگل بیان گردید. بنابراین باید پا به پای گوگل در راستای تغییرات و تصمیمات آن قدم برداشت تا همواره از بتوان از مزایای آن بهرمند گشت.

در کلام آخر، وب مسترها راهی به جز رعایت الگوریتم های گوگل و بهینه سازی وب سایتشان بر آن اساس را ندارند و در نهایت نتیجه این تلاش ها به صورت رقابت برد برد عاید کاربران، صاحبان وب سایت و گوگل خواهد شد.

۵/۵ - (۲ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

60  −  55  =  

در بهیـدو مشـاوره رایگـــان دریافت کنیـد

شماره تماس : ۰۳۱۳۲۷۵۱۹۸۸۰۳۱۳۲۷۵۱۹۸۹

پشتیبانی فروش : ۰۹۹۰۸۰۶۰۸۳۵۰۹۳۷۶۱۳۹۳۰۶

آدرس پستی : خیابان هشت بهشت شرقی، نرسیده به چهارراه هشت بهشت ، ساختمان فراز طبقه دوم

×

در بهیـدو مشـاوره رایگـــان دریافت کنیـد

شماره تماس : ۰۳۱۳۲۷۵۱۹۸۸۰۳۱۳۲۷۵۱۹۸۹

پشتیبانی فروش : ۰۹۹۰۸۰۶۰۸۳۵۰۹۳۷۶۱۳۹۳۰۶

آدرس پستی : خیابان هشت بهشت شرقی، نرسیده به چهارراه هشت بهشت ، ساختمان فراز طبقه دوم

×

در بهیـدو مشـاوره رایگـــان دریافت کنیـد

شماره تماس : ۰۳۱۳۲۷۵۱۹۸۸۰۳۱۳۲۷۵۱۹۸۹

پشتیبانی فروش : ۰۹۹۰۸۰۶۰۸۳۵۰۹۳۷۶۱۳۹۳۰۶

آدرس پستی : خیابان هشت بهشت شرقی، نرسیده به چهارراه هشت بهشت ، ساختمان فراز طبقه دوم

×

در بهیـدو مشـاوره رایگـــان دریافت کنیـد

شماره تماس : ۰۳۱۳۲۷۵۱۹۸۸۰۳۱۳۲۷۵۱۹۸۹

پشتیبانی فروش : ۰۹۹۰۸۰۶۰۸۳۵۰۹۳۷۶۱۳۹۳۰۶

آدرس پستی : خیابان هشت بهشت شرقی، نرسیده به چهارراه هشت بهشت ، ساختمان فراز طبقه دوم

×

در بهیـدو مشـاوره رایگـــان دریافت کنیـد

شماره تماس : ۰۳۱۳۲۷۵۱۹۸۸۰۳۱۳۲۷۵۱۹۸۹

پشتیبانی فروش : ۰۹۹۰۸۰۶۰۸۳۵۰۹۳۷۶۱۳۹۳۰۶

آدرس پستی : خیابان هشت بهشت شرقی، نرسیده به چهارراه هشت بهشت ، ساختمان فراز طبقه دوم

×
در بهیـدو مشـاوره رایگـــان دریافت کنیـد

شماره تماس : ۰۳۱۳۲۷۵۱۹۸۸ –  ۰۲۱۲۸۴۲۷۹۹۰

پشتیبانی فروش : ۰۹۹۰۸۰۶۰۸۳۵۰۹۳۷۶۱۳۹۳۰۶

 

"*" indicates required fields

×

در بهیدو مشاوره رایگان دریافت کنید

فرم مشاوره رایگان