تاثیر هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ

هوش مصنوعی

امروزه از دستیار صوتی معروف اپل، یعنی “سیری” گرفته تا “الکسا” شرکت آمازون، همگی از نمودهای هوش مصنوعی یاArtificial Intelligence اند. این دستیارهای صوتی در کنار پاسخ دادن به فرامین صوتی، چه کارهایی می توانند انجام دهند؟ انجام فرامین صوتی و پاسخ به آن، تنها یکی از چندین وظایف آنها است.

دستیار صوتی هوشمند “سیری” اپل Google Home شرکت “گوگل” از هوش مصنوعی (Artificial Inteligence) استفاده می کنند. مدیر عامل کمپانی های تسلا و اسپیس اکس، ایلان ماسک (Elon Musk) نیز هشدار داده که هوش‌مصنوعی می تواند به ایجاد ربات های دیکتاتوری منجر شود که بشریت را تحت سلطه خود درآورند:

” حرف من را به خاطر داشته باشید. هوش مصنوعی به حدی می تواند پیشرفت کند که خطر آن برای بشریت از کلاهک اتمی نیز بیشتر باشد! پس چرا نباید بر توسعه و پیشرفت AI (هوش مصنوعی) نظارتی وجود داشته باشد؟”

اگر کمی تامل کنیم، خواهیم دید که هوش مصنوعی برای بازاریابی دیجیتال در آینده می تواند امکانات مناسبی را فراهم کرده و سبب توسعه آن شود. اگر هوش مصنوعی بتواند از پس این امر مهم برآید، باعث می شود که بازاریابان از امکانات بیشتری برخوردار بوده و بتوانند بر روی استراتژی های فروش و ایجاد خلاقیت در زمینه SEO، زمان بیشتری صرف کرده و اینگونه سبب توسعه بازاریابی شان شود. سئو برگرفته از عبارت Search Engine Optimization است که کلمات معادلی چون SEO یا بهینه سازی موتور جستجو دارد. سئو را می‌توان مجموعه‌ای از روش‌ها برای تغییر استراتژیک وب سایت‌ها دانست. این فرآیند به بیان مهمترین عوامل مرتبط صفحه و افزایش اهمیت آن در صفحه نتایج جستجو، می‌پردازد.

هوش مصنوعی

نتیجه بسیار جذابی که از این نظرسنجی استنتاح شده است که اطلاعات نشان می دهند هوش‌مصنوعی صنعت خرده فروشی را بازسازی می کند (%۸۸) و بطور چشمگیری سبب تغییر در اعمال شرکت ها خواهد شد (%۸۱) .

برای بسیاری از ما، همانگونه که در بالا اشاره شد، هوش مصنوعی جزیی تاز زندگی روزمره مان شده است. دستیار صوتی الکسا در خرید های روزانه و دستیار صوتی سیری اپل به شما در جستجو و انجام فرامین صوتی، کمک می کنند. چه بخواهیم چه نخواهیم، امروزه هوش مصنوعی در حال تبدیل شدن به یک تکنولوژی عادی است که در جای جای زندگی مان در حال رخنه است.

بطور قطع، بهره گیری از مزایای هوش مصنوعی و اینکه چگونه هوش مصنوعی می توانند به طور قابل ملاحظه ای بازدهی تجارت ما را افزایش دهد، چیز خوبی است.

سوالی که وجود دارد این است که چرا هوش مصنوعی برای بازاریابی مناسب است؟ هوش مصنوعی چگونه می تواند فرصت های تجاری را بهبود بخشد؟ و چه نگرانی هایی چه در میان مردم و چه در شرکت ها استفاده کننده از هوش مصنوعی وجود دارد که استفاده از ان را به مشکل مواجه می کند؟

چرا هوش مصنوعی جذاب است؟

قبلا بازاریابان در تلفیق هوش مصنوعی با هرگونه طرح یا استراتژی تجاری تردید داشتند. اما امروزه چه در زمینه اعتماد و چه در زمینه اطمینان، شرکت ها خواستار تلفیق هوش مصنوعی با بازاریابی دیجیتال شده اند.

هوش مصنوعی

اما چرا شرکت ها به هوش مصنوعی اعتماد و اطمینان پیدا کرده اند؟

ممکن است شما فرض کنید که هر کسب و کاری با درآمد بالا و مناسب و معقول، نمی خواهد این ریسک را کند که با یک سیستم مبهم و مجهول کار کند. اما واقعیت این است که تمامی کارهایی که توسط هوش مصنوعی برای ما انجام می شود، درواقع در ابتدا توسط خود ما برنامه ریزی شده است. خطر سوء تفاهم وجود دارد و یا شاید شایستگی و صلاحیت برنامه نویس به اندازه مورد نظر مطلوب ما نیست.

هوش مصنوعی باعث می شود تا نتایج دقیق، مستقیم و معمولا مطلوب باشند و اینگونه بیشتر بخش ها در شرکت از نتایج آن، بهره می گیرند.

یکی از مهم ترین دلایل استفاده از هوش مصنوعی، افزایش بهره وری است. مثلا برای اینکه یک کارمند خرید های یک مشتری را رصد کرده، تاریخچه وی را بازبینی کرده و سپس او را تا خرید قطعی همراهی کند، تقریبا یک روز کاری به طول می انجامد.

اما اگر هوش مصنوعی بتواند این فرامین را به درستی، با دقت و در کسری از زمان آن را به صورت دستی انجام دهد، پس مطمئنا می خواهید هوش مصنوعی را انتخاب کنید. زمانی که از فروشگاه های بزرگ اینترنتی (همچون Amazon و eBay) بازدید می کنید، خرید شما توسط یک کارمند که از طریق تاریخچه جستجویتان، شما را رصد می کند، اجرا نمی شوند. درواقع با جمع آوری اطلاعات جستجو و خریدهای قبلی تان و استفاده از هوش مصنوعی، فروشگاه های اینترنتی این امکان را برای شما فراهم می آورند که کالای مورد نظر شما را پیش بینی کرده و شما را در امر خرید، راهنمایی کنند.

 

برای آگاهی بیشتر در مورد دیگر خدمات آژانس دیجیتال مارکتینگ بهیدو همین حالا با ما تماس بگیرید .

 

برای مثال زمانی که شما هدفون و یا بلندگو سفارش دهید، پس از خرید اگر به سایت مراجعه کنید، سایت بطور هوشمند کالا ها و وسایل مرتبط با خرید قبلی تان یعنی همان هدفون و بلندگو را به شما پشنهاد داده تا شما بتوانید تا به کمک پیشنهاد های داده شده، خرید خود را انجام دهید.

هوش مصنوعی درواقع می تواند زمینه های بالقوه هدف را از نظر بازاریابی دیجیتال افزایش دهد. علیرغم اینکه شرکت هایی همچون گوگل، اپل و آمازون از هوش مصنوعی استفاده می کنند، هم اکنون استفاده از هوش‌مصنوعی در مراحل ابتدایی است. بنابراین جدای از افزایش بهره وری و اتوماسیون ناشی از استفاده از هوش مصنوعی، چرا سال ۲۰۱۸ سال استفاده و گسترش هوش‌مصنوعی تلقی می شود؟

هوش مصنوعی تجربه کاربری را با وسعت بیشتری شخصی سازی می کند

مشتری هسته یا به اصطلاح پادشاه هر کسب و کاری است و محتوا نیز جز اصلی، مارکتینگ است. این امر بیشتر در سایت های خرید آنلاینی همچون آمازون و eBay معمول است.

هوش مصنوعی

اجرای این امر بدین شکل است که با وارد شدن به سایت، پیشنهاد های مرتبط با خرید های قبلی تان در صفحه اول سایت نمایان خواهند شد، در قسمت جستجوی سایت، کلید ها و واژه های جستجو شده نمایان خواهد بود، و همچنین در ستونی خرید های مشابه دیگر کاربران به شما نشان داده خواهد شد.

این تکنیک ها بسیار تاثیر گذار خواهند بود. برای مثال، اگر از اینکه چه نوع هدفونی برای شما مناسب خواهد، مطمئن نیستید، آماوزن به شما پیشنهاد هایی خواهد بود که می تواند بسیار به شما کمک کند. بنابراین احتمال آنکه شما از میان پیشنهاد های احتمالی سایت، بر روی گزینه ای کلیک کرده و خرید خود را دنبال کنید، بالا است.

در این زمینه، هوش‌مصنوعی به کمک شما خواهد آمد و با پیشنهاد های مرتبط با کالای مورد نظر شما، شما در امر خرید یاری خواهد کرد. فرآیند هوش‌مصنوعی این فرضیه را به وجود می آورد که چه چیزی امکان دارد رخ دهد که این امر، تجزیه و تحلیل پیش بینی نام دارد. در مرحله بعد از آن، هوش مصنوعی سبب می شود تا خرید شما به مرحله انتهایی برسد ( برای مثال با پیشنهاد های آمازون یا پیشنهاد های داده شده بر اساس خرید های دیگر مشتری ها) امر خرید سبب خواهد شد. این پروسه تحلیل توصیفی نام دارد.

استفاده از ربات های چت (ChatBots)

یکی دیگر از راه هایی که هوش مصنوعی به ما در شخصی سازی تجربه کاربری کمک می کند، چت بات است. به کمک چت بات ها، هوش مصنوعی می تواند شما را دقیقا به آن چیزی که می خواهید، سوق دهد. این امر مثل این است که شما به دکتر خود در هر زمانی که بخواهید، دسترسی داشته باشید.

هوش مصنوعی

پذیرش کننده شما از نشانه ها و علائم تان سوال می کند و اینگونه وضعیت شما سنجیده خواهد شد. این امر را می توان به یک فیلتر تشبیه کرد. اگر علائم شما خفیف باشند، پذیرش کننده شما را به داروخانه جهت استفاده از داروهای بدون نسخه هدایت می کند. اگر پذیرش کننده تشخیص دهد که علائم شما حاد است، یک قرار ملاقات با دکتر برای شما تنظیم می کند.

این مثال در واقع کارکرد چت بات را توضیح میدهد. با سوال و جواب، چت باکس نیاز شما را تشخیص داده و شما را به یک مشاوره آنلاین و یا صفحه مورد نظرتان هدایت می کند. استفاده از چت بات سبب شده تا جستجوهای شما در وب کاهش پیدا کرده و سریعتر به هدف تان برسید.

از آنجایی که اطلاعات در حال حاضر به راحتی قابل دسترس است، سایتی که نیاز به کلیک کردن های زیادی در صفحات خود دارد، جذابیت کمتری دارد. سایتی در این زمینه موفق است که بتواند خواسته شما را تشخیص داده و از بین گزینه های موجود، به نیاز و خواسته شما تا حد امکان سریع و دقیق پاسخ دهد. بنابراین چت بات ها نه تنها تجربه کاربری را بهبود نمی بخشند، بلکه باعث شده با افزایش بهره وری از طریق مکالمه، کسب و کار را رونق بخشد.

استفاده از واقعیت افزوده

یکی دیگر از کاربردهای استفاده از هوش مصنوعی در زمینه بازاریابی دیجیتال، استفاده از واقعیت افزوده (Augmented Reality) یا AR است.”

درواقع واقعیت افزوده سبب آسان نمودن تصمیم خرید برای مشتریان خواهد شد به طور موثری واقعیت افزوده درآمد کسب و کار شما را افزایش خواهد داد. هرچه مشتری از محصولات اطلاعات بیشتری داشته باشد و بتواند تجربه استفاده محصول را در موقعیتی حقیقی داشته باشد، حس اطمینان بیشتری برای خرید آن خواهند داشت

هوش مصنوعی

اگر ما بخواهید محصولی رابخرید ، استفاده از واقعیت افزوده به این معناست که قبل از خرید، تجربه دیداری و حسی از آن داشته باشد تا بتوانید با اطمنیان خاطر بیشتری نسبت به خریداری آن اقدام کنید. اگر بتوان قبل از خرید محصول شرکتی را حس یا تجربه کرد، قطعا خریدار با اطمینان خاطر بالاتری اقدام به خرید آن خواهد کرد. این تجربه به این معنا است که مثلا شما اگر می خواهید خودرویی خریداری کنید، قبل از خرید قطعی تان بتوانید آن را تست کرده تا از کارایی آن اطمینان حاصل کنید، نه اینکه تنها به خواند جزییات فنی و ظاهری آن بسنده شود.

ترس ما از هوش مصنوعی چیست؟ آیا این موارد تضمین شده اند؟

هوش مصنوعی و جمع آوری اطلاعات آنلاین بطور گسترده در بخش های گوناگون مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. ادوارد جوزف اسنودن (Edward Snowden ) افشاگر کنونی و کارمند سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا و پیمانکار سابق آژانس امنیت ملی است. پس از آن، ترس از “تحت مراقبت قرار گرفتن” مترادف شد با لغت Inlelience  به معنای هوش.

با اضافه کردن لغت Artificial به معنای “مصنوعی” در کنار Inteligence، به این معنی برخوردیم که یک هکر می تواند از راه دور وب کم لپتاب شما رو تحت کنترل خود در آورد.

سوالاتی پیرامون هوش مصنوعی وجود داشته که همواره از بین نمی روند. این نگرانی وجود دارد که سوالی که وجود دارد این است که هوش مصنوعی که در ابتدا توسط خود بشر برنامه ریزی می شود، آیا می تواند از هوش آدمی پیشی گیرد؟

آیا قادر به درک ادراک عمومی خواهد بود؟

مسابقه طناب کشی بین پیشرفت انسان و هوش مصنوعی

هیچ کس نمی تواند رابطه بین پیشرفت انسان با هوش مصنوعی را انکار کند. تکامل بشریت، به این معنی است که اطلاعات وی بالا می رود.

اینگونه نیست؟

تکامل بشریت همواره برپایه توسعه تکنولوژی بوده است. انقلاب صنعتی ممکن است در کل برای ما ساده به نظر برسد. گرچه در حال حاضر، بهره وری از بسیاری از فرآیندها به کمک اتوماسیون ماشین ها، به معنای افزایش سود و بهره وری از کسب و کار خواهد بود. دلیلی وجود داشت که به آن، “انقلاب صنعتی” گفتند

حتی اگر هزاران سال به شکل قبلی مان زندگی کردیم، اختراع چرخ به معنای یک حرکت رو به جلو در حمل و نقل تلقی شده است. به کمک چرخ، دیگر نیازی نبود تا برای جابجایی افراد و لوازم، پیاده رفت. اگر عصر حاضر را در نظر بگیریم، ما از عصر فیسبوک، اینستاگرام و یوتیوب به دنیای موتورهای جستجوی صوتی فعال،خانه های هوشمند، فناوری های تشخیص چهره در گوشی های هوشمند و دنیای دیجیتال مارکتینگ نقل مکان کرده ایم.

در برخی موارد، هوش مصنوعی حتی می تواند راه حلی برای مشکلات موجود در سطح جهانی باشد. ما در جهانی زندگی می کنیم که جمعیت آن به میلیاردها نفر می رسد.

بررسی هوش مصنوعی در دنیال دیجیتال مارکتینگ | بهیدو

اگر می توانستید هوش مصنوعی طراحی کنید که به فقر جهانی پایان بخشد، این کار را می کردید؟ آیا می توان با از بین بردن تمامی افرادی که از فقر رنج می برند، مسئله فقر جهانی را حل کرد؟ در واقع اینگونه صورت مسئله پاک خواهد شد! چه می شد اگر توزیع مواد غذایی بطور مساوی صورت می پذیرفت؟

این ایده که هوش مصنوعی می تواند در رفع مشکلات جهانی مثمر ثمر باشد را چه کسی در نهایت برنامه ریزی می کند؟ چه کسی این موضوع را کنترل می کند؟ احتمالا توسط یک فرد این امر انجام خواهد شد. یک انسانی پر از تعصب همراه با گرایشات سیاسی و نقض کننده دموکراسی!  یک هوش مصنوعی در واقع توسط خود بشر توسعه می یابد و یک انسان بدون قضاوت، ایده های سیاسی و عقاید، انسان نیست!

همه ما می دانیم که هوش مصنوعی چگونه می توان برای مقاصد مخربی استفاده شود.

بنابراین، گزافه نیست که بگوییم به هنگام استفاده و توسعه هوش مصنوعی باید دقت لازم را کاملا به خرج داد. اما در این بین به مزایایی نیز دست می یابیم که باعث می شود به موفقیت دست پیدا کنیم.

اما این تصور غلط که هوش مصنوعی به خودی خود می تواند فکر کرده و فرامین را انجام دهد، تا حدی درست است! گرچه باید این را درنظر داشته باشیم که درواقع این خود ما هستیم که هوش مصنوعی را طراحی و توسعه می دهیم.

توسعه؟ در واقع علاوهه بر توسعه، آن را نیز کنترل می کنیم.

وضعیت فعلی تکنولوژی؟ ما آن را کنترل می کنیم.

مسلما این بزرگترین مشکل است.

پیشنهاد می کنیم در ادامه حتما مقاله ” حذف حدس و گمان از دنیای بازاریابی دیجیتال ” از سری مقالات بهیدو را برای درک بیشتر و تکمیل تر مطالعه کنید.

امتیاز دهی شما به این صفحه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18  −  8  =  

در بهیـدو مشـاوره رایگـــان دریافت کنیـد

شماره تماس : ۰۳۱۳۲۷۵۱۹۸۸۰۳۱۳۲۷۵۱۹۸۹

پشتیبانی فروش : ۰۹۹۰۸۰۶۰۸۳۵۰۹۳۷۶۱۳۹۳۰۶

آدرس پستی : خیابان هشت بهشت شرقی، نرسیده به چهارراه هشت بهشت ، ساختمان فراز طبقه دوم

×

در بهیـدو مشـاوره رایگـــان دریافت کنیـد

شماره تماس : ۰۳۱۳۲۷۵۱۹۸۸۰۳۱۳۲۷۵۱۹۸۹

پشتیبانی فروش : ۰۹۹۰۸۰۶۰۸۳۵۰۹۳۷۶۱۳۹۳۰۶

آدرس پستی : خیابان هشت بهشت شرقی، نرسیده به چهارراه هشت بهشت ، ساختمان فراز طبقه دوم

×

در بهیـدو مشـاوره رایگـــان دریافت کنیـد

شماره تماس : ۰۳۱۳۲۷۵۱۹۸۸۰۳۱۳۲۷۵۱۹۸۹

پشتیبانی فروش : ۰۹۹۰۸۰۶۰۸۳۵۰۹۳۷۶۱۳۹۳۰۶

آدرس پستی : خیابان هشت بهشت شرقی، نرسیده به چهارراه هشت بهشت ، ساختمان فراز طبقه دوم

×

در بهیـدو مشـاوره رایگـــان دریافت کنیـد

شماره تماس : ۰۳۱۳۲۷۵۱۹۸۸۰۳۱۳۲۷۵۱۹۸۹

پشتیبانی فروش : ۰۹۹۰۸۰۶۰۸۳۵۰۹۳۷۶۱۳۹۳۰۶

آدرس پستی : خیابان هشت بهشت شرقی، نرسیده به چهارراه هشت بهشت ، ساختمان فراز طبقه دوم

×

در بهیـدو مشـاوره رایگـــان دریافت کنیـد

شماره تماس : ۰۳۱۳۲۷۵۱۹۸۸۰۳۱۳۲۷۵۱۹۸۹

پشتیبانی فروش : ۰۹۹۰۸۰۶۰۸۳۵۰۹۳۷۶۱۳۹۳۰۶

آدرس پستی : خیابان هشت بهشت شرقی، نرسیده به چهارراه هشت بهشت ، ساختمان فراز طبقه دوم

×
در بهیـدو مشـاوره رایگـــان دریافت کنیـد

شماره تماس : ۰۳۱۳۲۷۵۱۹۸۸ –  ۰۲۱۲۸۴۲۷۹۹۰

پشتیبانی فروش : ۰۹۹۰۸۰۶۰۸۳۵۰۹۳۷۶۱۳۹۳۰۶

 

"*" indicates required fields

×

در بهیدو مشاوره رایگان دریافت کنید

فرم مشاوره رایگان