هرم معکوس : چگونه نوشته و سبک نگارش خود را برای خواننده های آنلاین بهینه سازی کنید؟

هرم معکوس

هرم معکوس یا هرم وارونه

رفتار خواننده های آنلاین بسیار متفاوت از خواندن یک مقاله چاپ شده است. بسیاری از خواننده گان آنلاین انتظار دارند تا اطلاعات مهم و اصلی در مورد خبر، در ابتدا و بالای صفحه بیاید و پس از اطلاعات با اهمیت کمتر را با سرعت بیشتری مطالعه می کنند. میزان توجه خوانندگان هرچه از بالای صفحه به پایین می رسیم کمتر می شود؛

در واقع خواننده به مطالب ابتدایی بیشترین توجه را خواهد داشت و رفته رفته با پایین آمدن، از توجه وی کاسته خواهد شد. این مطلب بیانگر این است که ساختار و نحوه بیان خبر رسانی آنلاین دچار دگرگونی شده که در این راه، هرم معکوس پیشتاز بوده و اثربخشی خود را اثبات کرده است. ارزش های خبری، موضوع و نوع خبر، مخاطبان، بخش های خبری، نوع رسانه ها و دفعات انتشار، از عوامل موثر در انتخاب سبک های خبری هستند.

در فرهنگ روزنامه‌نگاری و ارتباطات، هرم معکوس (Inverted Pyramid) یکی از سبک‌های خبری است. در سبک هرم معکوس، مهم‌ترین اطلاعات را در قالب فیلد عرضه کرده و سپس به تدریج تا انتهای خبر از ارزش اطلاعات کاسته خواهد شد. در اصل این ساختار از روزنامه نگاری چاپ کلاسیک نشاَت گرفته، اما در واقع در روزنامه نگاری آنلاین اثربخشی بهتری داشته است.

در این مقاله با هرم معکوس آشنا می شوید، مفاهیم آنرا می آموزید و به نقش آن در بازاریابی و خبررسانی آنلاین پی می برید. همچنان با آژانس دیجیتال مارکتینگ بهیدو ارائه دهنده خدمات دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت و سئو همراه باشید.

برای آگاهی بیشتر در مورد دیگر خدمات آژانس دیجیتال مارکتینگ بهیدو همین حالا با ما تماس بگیرید .

 

خبرنگار باید پس از مراحل تشخیص رویداد به عنوان خبر و گردآوری عناصر خبری، خبر را با سبکی مناسب و جذاب برای ارائه به مخاطب بنویسد. “سبک خبر” روشی است که خبرنگار برای نوشتن خبر خود انتخاب می کند و تلاش می کند تا به بهترین شکل مطالب خود را به مخاطب انتقال دهد. اگر خبرنگار در انتخاب سبک و شیوه نگارش خبر دقت لازم را نداشته باشد زحماتی که برای گردآوری و تهیه مطالب کشیده است، هدر می رود.

در هرم معکوس هرچه از ابتدای مطلب به انتهای آن می رسیم، از اهمیت مطالب کاسته خواهد شد؛ هرچند که این مطلب بدین معنا نیست که مطالب انتهای از ارزشی کمی برخوردار بوده و یا اصلا ارزشی ندارند! در اینجا می توانید مشخصات و اطلاعات پس زمینه را اضافه کنید. با استفاده از این متد، مطالب مهم و اصلی جمع آوری شده و در ابتدای مطلب ذکرخواهند شد.

هرم معکوس

هر پاراگرافی حول یک موضوع اصلی بوده که در طی آن، از ابتدای پاراگراف تا انتهای آن، از اهمیت مطالب کاسته خواهد شد. هر پاراگرافی دارای یک ساختاری بوده که معمولا در این ساختار، یک عنوان و تیتر اصلی داشته و سایر مطالب آن پاراگراف حول مطلب اصلی خواهند بود.

چرا هرم معکوس برای متن های آنلاین مهم است؟

امروزه از یک متد اطلاع رسانی برای مطالب و خبرگذاری های آنلاین استفاده شده که هرم معکوس نام دارد تا به کمک آن سایت ها، مخاطبین خود را از دست ندهند.  کارآمدترین و رایج ترین سبک تنظیم خبر، سبک “هرم معکوس” نام دارد. در این سبک، قاعده هرم یعنی شروع خبر حاوی مهم ترین و جذاب ترین بخش خبر و نوک آن یا بخش انتهایی، حاوی کم اهمیت ترین بخش های رویداد است. در این روش کاربر ترغیب به خواندن مطلب خواهد شد و در هر پاراگراف، اطلاعات بیشتری کسب می کند.

بدین سبب خبرگذاری های آنلاین مخاطبین خود را از دست نخواهند داد. این متد در اصل از ساختار روزنامه نگاری چاپ کلاسیک نشات گرفته شده است. به کمک هرم معکوس، مطلب اصلی گفته خواهد شد؛ بدون اینکه مخاطب از دست برود. امروزه این تکنیک به استانداردی در صنعت مطبوعات و خبرگذاری های آنلاین تبدیل شده است. به این ترتیب، روزنامه نگاران می توانند قطعه های خبری خود را آنگونه که مد نظر دارند، تنظیم کرده و سپس بصورت یکپارچه در روزنامه یا خبرگذاری آنلاین، آن را منتشر کنند.

هرم معکوس

از آنجایی که نحوه خواندن مطالب آنلاین با آفلاین (مثلا روزنامه) و همچنین روش برخور مخاطبین با این دو متد کاملا متفاوت است، خبرگذاری های آنلاین نیازمند ساختاری کاملا متفاوت هستند؛ به نحوی که مخاطبین شان بتوانند به سرعت هرچه تمام و به راحتی مطالب را بخوانند. اگر مهم ترین اطلاعات در ابتدای متن ذکر شوند، این باعث می شود تا تشنگی خواننده برای کامل خواندن متن بیشتر شده و اینگونه خطر از دست دادن وی و اینکه او خبرگذاری دیگری را به جهت خواندن انتخاب کند، کاهش خواهد یافت.

در خبرگذاری های آنلاین این امر به راحتی قابل دسترسی است. اگر خبر منتشر شده به درستی تنظیم نشده و اطلاعات مهم در ابتدا آورده نشوند، مخاطبین خبرگذاری های دیگری را ممکن است انتخاب کند. خبر گذاری هایی که در ساختار خبری خود، مطالب اصلی را در ابتدا ذکر کرده و یا بعبارتی دیگر، ساختار هرم معکوس را پیاده سازی کرده اند. بر کسی پوشیده نیست که هرم معکوس در واقع توسط بازاریابان آنلاینی توسعه داده شده که در اصل خواستار جذب و عدم از دست دادن مخاطبانشان بوده اند.

هرم معکوس چه نقشی در بازاریابی آنلاین دارد؟

مطالبی که اصل موضوع را به کاربر اعلام کرده و در ابتدای متن خود کاربر بتواند از آن اطلاع پیدا کند، در واقع باعث جذب مخاطب خواهد شد. اینگونه این فاکتور فریب دهنده سبب افزایش مخاطبین و از سمتی باعث افزایش رتبه شما توسط موتورهای جستجو خواهد شد.

استفاده از هرم معکوس در بازاریابی آنلاین نیز شبیه به استفاده آن در خبرگذاری ها آنلاین است؛ به این طریق که بازاریاب آنلاین با پیاده سازی ساختار هرم معکوس سعی در افزایش کیفیت، و نشان دادن مطالب مرتبط و حیاتی برای کاربر خواهد داشت. زمانی که بحث بازاریابی آنلاین به میان می آید، نقش هرم معکوس بیش از پیش پر رنگ خواهد شد. این امر به این دلیل است که ماهیت هرم معکوس بگونه ای است که افراد با استفاده از آن در ساختار بازاریابی آنلاین خود، به مزایای بسیار زیادی دست پیدا می کنند.

اهمیت استفاده از هرم معکوس در مطالب مربوط به بازاریابی آنلاین

اکثر گزارشگران به خصوص افرادی که در رسانه های چاپی کار می کنند معمولا داستان های خود را  به روش هرم معکوس می نویسند. در این روش، داستان یا محتوای مورد نظر با خلاصه کردن نقاط اصلی آغاز می شود و سپس به تدریج با فراهم کردن جزییات در مورد رویدادها، افراد، موقعیت ها و سایر عناصر داستان ادامه می یابد. در بازاریابی محتوا، این ساختار را می توان به خوبی در انواع مختلفی از  محتواها همچون مطالعات موردی، انتشارات و پست های خبری وبلاگ مورد استفاده قرار داد.

سایر طراحی های ساختاری برای محتواهای دیگر بهتر کار می کند. مدل هرم معکوس برای برنامه ریزی کلی محتوا عالی و ارزشمند خواهد بود. شما نیز می توانید استراتژی بازاریابی محتوایی خود را با ایده، طرح یا پیام بزرگی که دوست دارید با افراد به اشتراک بگذارید و توسعه دهید. سپس عناصر دقیق و جزئی تری را برای کاربران فراهم آورید.

هرم معکوس

در اصل استفاده از هرم معکوس در بازاریابی آنلاین باعث خواهد شد تا مطالب اصلی و مهم به سرعت برای کاربران قابل دسترسی باشند. با استفاده از اصل هرم معکوس و استفاده از آن، شما می توانید به سرعت توجه خوانندگان را به خود جلب کرده و اطمینان حاصل کنید که موضوع اصلی متن شما توسط آنها دیده شده است.

با متمرکز کردن اطلاعات در بطن متن، باعث خواهید شد که خواننده را تا انتهای متن جذب مطلب کرده و وی تا اتمام مطلب، آن را کنار نگذارد. اگر هم افراد قبل از پایان دادن به متن، آن را نیمه کاره رها کنند، اطمنان خاطر خواهید داشت که مطالب اصلی در همان ابتدای متن آورده شده اند.

اگر این ساختار بر پاراگراف ها نیز اعمال شود، خواننده می تواند تنها اطلاعاتی را که نیاز داشته بخواند و در غیر اینصورت مطالب را نیمه کاره رها کند. با تقسیم کردن متن به چندین بخش با چندین عنوان، باعث خواهید شد تا خواننده راحت تر بتواند اطلاعات را پردازش کرده و اصل مطلب را دریافت کند.

برای جدا کردن مطلب فرعی از اصلی در این ساختار می توان از خط فاصله استفاده کرد. متد هرم معکوس چگونه می تواند سبک نوشتاری شما را برای مطالب آنلاین بهینه کند؟

هدف از استفاده از تمامی این متدها و روش ها این است که کاربر زمان بیشتری را صرف پرداختن به مطلب شما کند. عناوین موضوعات بایستی بگونه ای باشند که کلیت مطلب را به مخاطب اعلام کرده و وی با خواندن آن، اصل مطلب را کم و بیش دریافت کند. این به شما این امکان را می دهد تا توجه خوانندگان بالقوه را جلب کرده و اینگونه آنها تمامی مطالب را به اتمام برسانند.

مفاهیم هرم معکوس از دیدگاه SEO

استفاده از هرم معکوس از جنبه های دیگری نیز مهم است. علاوه بر استفاده از هرم معکوس در مطالب آنلاین، استفاده از آن سبب کمک کردن و بهینه کردن موتورهای جستجو یا (Search Engine Optimization/SEO) نیز خواهد شد. این امر از آن جهت است که مطالبی که خوانندگان و کاربران را به خود جذب می کنند، از نظر گوگل رتبه بالایی دارند. اما در صروتی که مطالب شما به نحوی تنظیم نشوند که افراد اصل مطلب را دریافت کرده و آن را به پایان نرسانند، اینگونه از بار ترافیکی سایت شما کاسته خواهد شد که این مطلب، در نهایت توسط موتورهای جستجو تشخیص داده شده و به سایت شما رتبه پایینی داده خواهد شد.

اگر کاربران به آنچه که نیاز دارند سریعا نرسند، وبسایت دیگری را جهت رسیدن به خواسته خود انتخاب می کنند. تمامی این مطالب بار مسئولیت نویسنده ها را بیش از پیش سنگین می کند.

هرم معکوس

مشکل این موضوع از نقطه نظر SEO / سئو خیلی ساده است: امروزه موتور های جستجو قادرند که میزان زمان صرف شده کاربران در یک صفحه، لینکی که بر روی آن کلیک می کنند و اینکه چه زمانی یک صفحه را ترک میکنند را کنترل کرده و در نهایت این اطلاعات را آنالیز کنند. از این طریق موتورهای جستجو قادر خواهند بود تا میزان ارتبطات مطالب به عبارت های وارد شده توسط کاربران را تشخیص دهند. تمامی این مطالب بدین معنی است که وبمستر ها هنگام تنظیم محتوا  بایتسی مطالب را از نظر کیفیت، محتوا و آماده سازی کاملا بررسی نمایند.

خوانندگان باید بتوانند بدون نیاز به حرکت در تمامی طول متن و راندن آن به انتهای، به سرعت پاسخ خود برسند. اگر مطالبتان به نحوی تنظیم شده باشند که مخاطب را جذب کنند، آنها مدت زمان بیشتری را در صفحه شما خواهند گذارند که این پارامتر، توسط موتورهای جستجو قابل تشخیص خواهد بود.

معایب استفاده از هرم معکوس

اگر مهم ترین مطاللب را در ابتدای محتوایتان بیاورید، در واقع بطور خودکار واژه های کلیدی را در این ابتدای متن ذکر خواهید کرد. اینگونه صفحه شما از طریق موتورهای جستجو مرتبط با پارامتر های جستجو خواهد بود. چیزی که در این بین بسیار مهم است، عنوان متن است: اگر از عناوین کلیدی در عنوان مطلب تان استفاده کنید، نه تنها کاربران با خواند عنوان متن تان به ماهیت مطلب پی خواهند برد؛ بلکه این امر توسط موتورهای جستجو نیز تشخیص داده خواهد شد. برای شروع متن تان به این نکات

توجه کنید: موتورهای جستجو از طریق کدهای HTML  و تگ ‘h’ ، عنوان متن شما را تشخیص خواهند داد.

یکی از نکاتی که برای طراحی و تنظیم محتوای مبتنی بر SEO بایستی به ان توجه کنید، این است که متن اصلی را بایستی برای خواننده بنویسید..

این بدین معنی است که نباید از لغات کلیدی زیادی استفاده کنید. به این امر “Keyword Stuffing” می گویند.

در غیر اینصورت، موتورهای جستجو مطالب دیگری را به کاربران پیشنهاد می کنند. وقتی در حال تنظیم و نوشتن مطلبی مبتن بر SEO هستید،  شما باید خود را جای خواننده بگذارید تا اینگونه تشخیص دهید که وی، نیاز به چه چیزی دارد.

امتیاز دهی شما به این صفحه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

75  −    =  65

در بهیـدو مشـاوره رایگـــان دریافت کنیـد

شماره تماس : ۰۳۱۳۲۷۵۱۹۸۸۰۳۱۳۲۷۵۱۹۸۹

پشتیبانی فروش : ۰۹۹۰۸۰۶۰۸۳۵۰۹۳۷۶۱۳۹۳۰۶

آدرس پستی : خیابان هشت بهشت شرقی، نرسیده به چهارراه هشت بهشت ، ساختمان فراز طبقه دوم

×

در بهیـدو مشـاوره رایگـــان دریافت کنیـد

شماره تماس : ۰۳۱۳۲۷۵۱۹۸۸۰۳۱۳۲۷۵۱۹۸۹

پشتیبانی فروش : ۰۹۹۰۸۰۶۰۸۳۵۰۹۳۷۶۱۳۹۳۰۶

آدرس پستی : خیابان هشت بهشت شرقی، نرسیده به چهارراه هشت بهشت ، ساختمان فراز طبقه دوم

×

در بهیـدو مشـاوره رایگـــان دریافت کنیـد

شماره تماس : ۰۳۱۳۲۷۵۱۹۸۸۰۳۱۳۲۷۵۱۹۸۹

پشتیبانی فروش : ۰۹۹۰۸۰۶۰۸۳۵۰۹۳۷۶۱۳۹۳۰۶

آدرس پستی : خیابان هشت بهشت شرقی، نرسیده به چهارراه هشت بهشت ، ساختمان فراز طبقه دوم

×

در بهیـدو مشـاوره رایگـــان دریافت کنیـد

شماره تماس : ۰۳۱۳۲۷۵۱۹۸۸۰۳۱۳۲۷۵۱۹۸۹

پشتیبانی فروش : ۰۹۹۰۸۰۶۰۸۳۵۰۹۳۷۶۱۳۹۳۰۶

آدرس پستی : خیابان هشت بهشت شرقی، نرسیده به چهارراه هشت بهشت ، ساختمان فراز طبقه دوم

×

در بهیـدو مشـاوره رایگـــان دریافت کنیـد

شماره تماس : ۰۳۱۳۲۷۵۱۹۸۸۰۳۱۳۲۷۵۱۹۸۹

پشتیبانی فروش : ۰۹۹۰۸۰۶۰۸۳۵۰۹۳۷۶۱۳۹۳۰۶

آدرس پستی : خیابان هشت بهشت شرقی، نرسیده به چهارراه هشت بهشت ، ساختمان فراز طبقه دوم

×
در بهیـدو مشـاوره رایگـــان دریافت کنیـد

شماره تماس : ۰۳۱۳۲۷۵۱۹۸۸ –  ۰۲۱۲۸۴۲۷۹۹۰

پشتیبانی فروش : ۰۹۹۰۸۰۶۰۸۳۵۰۹۳۷۶۱۳۹۳۰۶

 

"*" indicates required fields

×

در بهیدو مشاوره رایگان دریافت کنید

فرم مشاوره رایگان