فرآیند طراحی چگونه دچار تکامل و تحول شده است؟

فرآیند طراحی

این روزها به ندرت افراد از طراحان می پرسند در حوزه وب کار می کند یا در حوزه چاپ. چنین سوالی قبلا یک عادت طبیعی بود. اما این روزها به گفته جاناتان جوشا پیمنتو که مدیر محصول در ادوبی ایکس دی است و به طور منظم در مورد تکامل و تحول حوزه طراحی صحبت می کند، طراحی تحت دو  طبقه بندی بزرگ قرار گرفته است: طراحی صفحه نمایش و طراحی برای خارج از صفحه نمایش. زمانی بیشتر ورودی ها همیشه کیبورد و موس بود اما طراحان امروزی به فناوری ها و ابزارهای جدیدی دسترسی دارند و همین امر باعث می شود حوزه طراحی توسط ابعاد صفحه نمایش یا کلیک بر روی موس محدود نشود.

ما حالا در بیشتر زمینه ها از طراحی استفاده می کنیم، آن ها را به کمک اصوات فعال می سازیم و از فناوری هایی همچون واقعیت افزوده و واقعیت مصنوعی استفاده می کنیم. به همین خاطر جای تعجب و شگفتی نیست که خود فرآیند طراحی هم دچار تغییر و تحول شده باشد. در این میان فرصت های بسیار زیادی برای طراحان ایجاد شده است.

 تخصص های طراحان دچار تغییر شده است :

اولین و بزرگ ترین تغییری که در این حوزه رخ داده، ماهیت نقش طراحان است. از آنجایی که طراحی برای حوزه دیجیتال محبوب تر شده است، طراحان نیز شروع به کسب تخصص در جنبه های خاصی از فرآیند طراحی کرده اند تا بتوانند خود را با معیارهای مختلف طراحی همچون وایرفریمینگ، تولید نمونه اولیه، طراحی بصری، طراحی تعاملی و سایر موارد منطبق و هماهنگ سازند.

حالا بیشتر این تخصص ها به یک تخصص واحد تبدیل شده اند و فرایند موجود کمتر بخش بندی شده است. همین امر به طراحان اجازه می دهد در زمان کمتر و با تعاملات کمتر از طراحی های موجود به محصول نهایی دست پیدا کنند. مواردی همچون پژوهش، mood boarding و  وایر فریمینگ در یک گام ادغام شده است و در برگیرنده تعامل و تولید نمونه هم هست. در مقابل، چنین تغییری تاثیر بسیار زیادی بر روی نقش طراح و مسئولیت های او داشته است. پیمنتو در این باره چنین می گوید: حالا شما با عناوینی همچون طراح محصول و طراح تجربه کاربری روبرو هستید. این ها مجموعه ای از  نقش ها هستند که انتظار می رود بتوانند کار را آغاز کنند، مفهومی تولید کنند، پژوهشی را انجام دهند، تولید نمونه کنند، تعاملی را تعریف نمایند و بتوانند ویژگی های بصری را تعیین کنند. تغییر در فرآیند طراحی بر روی نقش های طراحان نیز تاثیر گذاشته است.

اگر سری به سایت fortune بزنید و ۵۰۰ شرکت برتر را بررسی کنید و این فرصت ها را با فرصت های شغلی که چند سال قبل داشتید مقایسه نمایید می توانید ببینید چگونه طراحی و روش های سازماندهی تیم های طراحی تحت تاثیر تغییرات ایجاد شده در فرآیند طراحی قرار گرفته است.

 طراحی صفحه نمایش، طراحی جدید چاپی است :

طراحی برای صفحات نمایش موضوع جدیدی نیست و طراحی برای خارج از صفحات نمایش آینده این کار است.

نواحی بسیار زیادی وجود دارد که در آن طراحان محصول الزاما از رابط های سنتی استفاده نمی کنند و در عوض از اجزای تشکیل دهنده انسانی همچون تاچ و صدا برای برقراری ارتباط با طراحی و تعامل با آن بهره می برند. این موضوع باعث ایجاد چالش های جدیدی برای طراحان و فرآیندهای طراحی شده است.

به عنوان مثال صوت و صدا را مدنظر قرار دهید. اگر به محصولاتی همچون الکسا یا گوگل هوم نگاهی بیندازید چگونه می توانید محصولی که هیچ رابطی ندارد را طراحی نمایید؟ این محصولات کاملا مبتنی بر صوت هستند. چگونه می توانید برای چنین چیزی یک نمونه اولیه طراحی نمایید؟ در چنین شرایطی طراحان باید بتوانند مهارت های جدیدی را یاد بگیرند یا اتخاذ کنند تا قادر باشند در این نواحی جدید به فعالیت بپردازند. این روز ها همه چیز در حال تغییر است. همین امر باعث شده است فرآیند طراحی نیز تحت تاثیر قرار گیرد.

حتی روش هایی که طراحان از آن ها برای تولید نمونه اولیه استفاده می کردند نیز دچار تغییر شده است. به عنوان مثال اگر در حال طراحی مفهومی برای ایپد هستید دیگر نمی توانید تنها موک آپی از مفهوم خود را بر روی کاغذ نشان دهید. مشتریان می خواهند تعاملات موجود را به شیوه پویاتری مشاهده کنند. آن ها می خواهند قبل از هر چیزی مفهوم شما را احساس کرده و لمس نمایند.

من فکر می کنم این چالش ها به موضوعی بر می گردد که قبلا در موردش صحبت کرده ایم. ما برای رسانه هایی در حال طراحی هستیم که هنوز به طور کامل در مورد آن ها اطمینانی نداریم.

به همین خاطر است که تولید نمونه اولیه در عصر امروزی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

برای آگاهی بیشتر در مورد دیگر خدمات آژانس دیجیتال مارکتینگ بهیدو همین حالا با ما تماس بگیرید .

 

 ابزارهای جدید برای تسریع فرآیند طراحی :

همانطور که قبلا نیز بیان کردیم فرآیند طراحی دچار تغییر و تحولاتی شده و این موضوع بر روی نقش طراح نیز اثر گذاشته است. همین امر بر روی ابزارهایی که یک طراح به کار می رود نیز تاثیر زیادی داشته است. قبلا ما به خوبی می دانستیم که برای هر بخش از طراحی باید از چه ابزارهایی استفاده کنیم اما حالا طراحان به دنبال رویکرد کامل تر و جامع تری برای سیستم کل طراحی هستند. پیمنتو در این باره چنین می گوید: اینجا دقیقا همان جایی است که ادوبی ایکس دی وارد میدان می شود.  ما در حال تصور و طراحی مجدد ابزارهای طراحی برای طراحان مدرن هستیم. ما سعی می کنیم بخش های مختلف طراحی همچون طراحی، تولید نمونه اولیه، به اشتراک گذاشتن، همکاری و مشارکت، مرور را مدنظر داشته باشیم و همه این ها را حول و حوش یک محصول واحد سازماندهی کنیم و بتوانیم پلتفرم طراحی کاملی ایجاد نماییم.

فرآیند طراحی

مزایا و معایب فرآیندهای طراحی جدید :

وجود طراح واحدی که بتواند بیشتر بخش های طراحی را خودش بر عهده بگیرد علاوه بر اینکه فرآیند کار را تسریع می کند می تواند فرایند یکپارچه و متحدی را ایجاد کند و خروجی منحصر به فردی حاصل سازد.

همین امر باعث می شود داستان منسجمی بیان گردد. پیمنتو بر این باور است که چنین شرایطی می تواند یکپارچگی بیشتری به طراحی ببخشد زیرا دیگر افراد زیادی بر روی یک پروژه واحد کار نمی کنند و همین امر باعث می شود  طراحی منحصر به فردی ایجاد گردد. با اینحال چنین موضوعی بدین معنی است که طراحان مجبور هستند به تنهایی بر روی یک پروژه واحد کار کنند و تعامل و ارتباط اندکی با سایرین داشته باشند. همین موضوع باعث می شود اثرات متفاوتی بر روی طرح و سازمان ایجاد گردد. در چنین شرایطی طراح مجبور است برای بیان تصمیمات خود در طراحی از ابزارهای بیشتری استفاده کند. ابزارهایی همچون Slack و پلتفرم های مشابه به طراحان کمک می کند بازخورد طراحی را از اعضای تیم و سهام داران دریافت نماید. نیاز به چنین ابزارهایی این روزها بسیار ضروری شده است. این ابزارها نتیجه تغییر در طراحی و فرایند آن هستند. چنین شرایطی را می توان همانند اثر دومینو دانست. تغییر یا تکمیل یک بخش از طراحی می تواند بر روی بخش های دیگر نیز اثر بگذارد.

 انطباق شرایط موجود با تغییرات ایجاد شده یکی از نکته های کلیدی برای موفقیت طراحان است:

با وجود این فرآیندها و فناوری های جدید درک نحوه آغاز کار و ادامه آن برای طراحان کمی دشوار خواهد شد. با این وجود لازم نیست زیاد خود را نگران کنید. بر اساس گفته های پیمنتو، شما مجبور نیستید در مورد هر چیزی اطلاع داشته باشید. ابزارهای زیادی هستند که می توانند به شما در این مسیر کمک کنند.

یکی از مهم ترین مهارت هایی که شما به عنوان یک طراح در دنیای چالش برانگیز امروز باید داشته باشید توانایی تطبیق شرایط خود با شرایطی است که پیش رویتان قرار می گیرد. اینکار به شما کمک می کند ناحیه ای که بر روی آن کار می کنید و به احتمال زیاد با آن اشنایی زیادی ندارید را درک نمایید. زمانی که صحبت از طراحی برای صوت و صدا به میان می آید، هوش مصنوعی، یا واقعیت مجازی به شما کمک خواهد کرد. ابزار خاصی که مجبور باشید در مورد آن اطلاعاتی به دست آورید وجود ندارد. در سال های قبل شما مجبور بودید در مورد کدنویسی و طراحی اطلاعاتی داشته باشید.

پیمنتو در این باره می گوید: من فکر می کنم طراحانی که قبلا می توانستند کدنویسی و طراحی کنند موفق تر بودند و این روزها چنین شرایطی کاملا تغییر کرده است. چالشی که در  طراحی برای واقعیت افزوده، واقعیت مجازی و هوش مصنوعی داریم در مورد نحوه دانستن کدنویسی نیست و این موضوع به درک شرایط اصولی تری بر می گردد که به شما کمک می کند خودِ ناحیه و حوزه موجود را درک کنید و بدانید کاربران چگونه با آن تعامل خواهند داشت. بهترین راه برای انجام اینکار داشتن تجربه کامل از فرآیند طراحی است. شما باید از مرحله ایده سازی یا تولید محصول را درک کنید.

فرآیند طراحی

فرمول طلایی خودتان را کشف کنید:

تجربه فرآیند طراحی تنها نیمی از فرمول طلایی هر طراحی محسوب می شود. نیم دوم آن ارزیابی شخصی از تمایلات و علایقی است که دارید. چه نوع طراحی دوست دارید انجام دهید؟

اهدافی که در سر دارید چیست؟

بعد از اینکه به درک کاملی از خودتان ودنیای واقعی محصولات رسیدید می توانید در مورد ابزارها و مهارت هایی که باید توسعه دهید به خودآگاهی دست پیدا کنید. این موضوع بسته به پس زمینه ای که دارید، تمایلاتی که در سر دارید و چیزی که می خواهید با سایر افراد به اشتراک بگذارید برای هر فردی منحصر به فرد خواهد بود.  این یک فرآیند تجدیدشونده است. با وجود ابزارهای متعدد، فناوری های جدید و مشاغل مختلف طراحی که وجود دارد باید طراحان جوان و طراحان با تجربه به خاطر داشته باشند که خودشان این مسیر را انتخاب کرده اند و باید ابزارها و مهارت های موجود را خودشان انتخاب کنند.

انتخاب نحوه کار نباید تحت تاثیر ابزارهای مختلف باشد. این انتخاب باید بر اساس چیزی که می خواهید بدان دست پیدا کنید شکل گیرد. اگر می خواهید به نقطه a، b و c دست پیدا کنید و ابزاری را انتخاب می کنید که در رسیدن به این اهداف کمکی به شما نمی کند باید بدانید که انتخابتان اشتباه بوده است. این چیزی است که برای طراحان جدید رخ می دهد. شما باید بدانید قصد دارید به چه چیزی دست پیدا کنید و در مورد تصمیم گیری های خود برای انتخاب ابزارها و مهارت ها هوشیار باشید.

اگر در این شرایط مشکل دارید بهتر است به گام اول طراحی بازگردید. فرآیند طراحی امروزی چگونه می تواند به شما کمک کند به رویاهایی که در سر دارید دست پیدا کنید؟

امتیاز دهی شما به این صفحه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  +  86  =  87

در بهیـدو مشـاوره رایگـــان دریافت کنیـد

شماره تماس : ۰۳۱۳۲۷۵۱۹۸۸۰۳۱۳۲۷۵۱۹۸۹

پشتیبانی فروش : ۰۹۹۰۸۰۶۰۸۳۵۰۹۳۷۶۱۳۹۳۰۶

آدرس پستی : خیابان هشت بهشت شرقی، نرسیده به چهارراه هشت بهشت ، ساختمان فراز طبقه دوم

×

در بهیـدو مشـاوره رایگـــان دریافت کنیـد

شماره تماس : ۰۳۱۳۲۷۵۱۹۸۸۰۳۱۳۲۷۵۱۹۸۹

پشتیبانی فروش : ۰۹۹۰۸۰۶۰۸۳۵۰۹۳۷۶۱۳۹۳۰۶

آدرس پستی : خیابان هشت بهشت شرقی، نرسیده به چهارراه هشت بهشت ، ساختمان فراز طبقه دوم

×

در بهیـدو مشـاوره رایگـــان دریافت کنیـد

شماره تماس : ۰۳۱۳۲۷۵۱۹۸۸۰۳۱۳۲۷۵۱۹۸۹

پشتیبانی فروش : ۰۹۹۰۸۰۶۰۸۳۵۰۹۳۷۶۱۳۹۳۰۶

آدرس پستی : خیابان هشت بهشت شرقی، نرسیده به چهارراه هشت بهشت ، ساختمان فراز طبقه دوم

×

در بهیـدو مشـاوره رایگـــان دریافت کنیـد

شماره تماس : ۰۳۱۳۲۷۵۱۹۸۸۰۳۱۳۲۷۵۱۹۸۹

پشتیبانی فروش : ۰۹۹۰۸۰۶۰۸۳۵۰۹۳۷۶۱۳۹۳۰۶

آدرس پستی : خیابان هشت بهشت شرقی، نرسیده به چهارراه هشت بهشت ، ساختمان فراز طبقه دوم

×

در بهیـدو مشـاوره رایگـــان دریافت کنیـد

شماره تماس : ۰۳۱۳۲۷۵۱۹۸۸۰۳۱۳۲۷۵۱۹۸۹

پشتیبانی فروش : ۰۹۹۰۸۰۶۰۸۳۵۰۹۳۷۶۱۳۹۳۰۶

آدرس پستی : خیابان هشت بهشت شرقی، نرسیده به چهارراه هشت بهشت ، ساختمان فراز طبقه دوم

×
در بهیـدو مشـاوره رایگـــان دریافت کنیـد

شماره تماس : ۰۳۱۳۲۷۵۱۹۸۸ –  ۰۲۱۲۸۴۲۷۹۹۰

پشتیبانی فروش : ۰۹۹۰۸۰۶۰۸۳۵۰۹۳۷۶۱۳۹۳۰۶

 

"*" indicates required fields

×

در بهیدو مشاوره رایگان دریافت کنید

فرم مشاوره رایگان