چگونه کسب وکار تجارت الکترونیک موفقی را به کمک بازاریابی رسانه های اجتماعی ایجاد کنیم؟

رسانه های اجتماعی

دیلان کیم بنیانگذار Brevite شرکت ارائه دهنده کیف دوربین است، چیزی که در مورد دیلان جالب است این است که او بیشترِ ترافیک سایت خود را از کانال ها و رسانه های اجتماعی همچون فیس بوک و اینستاگرام به دست می آورد. او به کمک این استراتژی توانسته است به فروش سالانه شش رقمی دست پیدا کند. در این مقاله به مصاحبه ای که با دیلان کیم صورت گرفته بیان شده است. در طول این مصاحبه، از دیلان خواسته شده رمز و رازهای ایجاد یک کسب وکار موفق در رسانه های اجتماعی را در میان بگذارد. دیلان از فیس بوک و اینستاگرام برای جذب ترافیک و تبدیل مخاطب به مشتری در سایت تجارت الکترونیکی خود استفاده کرده است.

مصاحبه با دیلان کیم بنیانگذار Brevite  که شرکت ارائه دهنده کیف دوربین :

رسانه های اجتماعی

 قبل از هر چیز خودت را معرفی کن و بگو چه کاری انجام می دهی؟

بله حتما. دو سال قبل با دو برادر دیگرم تصمیم گرفتیم سایت Brevite را راه اندازی نماییم. ما کار خود را تنها با یک کوله پشتی در کیک استار آغاز کردیم. این کوله پشتی بخش های قابل جدا شدن برای تجهیزات دوربین داشت. از آن زمان به بعد تلاش کردیم کار خود را به سه کیف با بخش های قابل تعویض بین آن ها، توسعه دهیم.

قصد داریم در آینده به دنبال تجهیزات بیشتری باشیم و تجهیزات مسافرتی بیشتری را به فروش برسانیم.

می توانی کمی در مورد راه اندازی سایتت توضیح دهی؟ چرا تصمیم گرفتی محصولات مرتبط با دوربین را به فروش برسانی؟ چرا از رسانه های اجتماعی به عنوان اولین کانال تبلیغی خودت استفاده کردی؟

بنیانگذاری و راه اندازی این سایت زمانی آغاز شد که تلاش می کردم کیفی برای دوربین خودم پیدا کنم اما چنین کیفی برایم وجود نداشت. به همین خاطر به سراغ برادرانم رفتم و ایده خود را توضیح دادم. سپس یک کوله پشتی که نیازهایم را برآورده می کرد طراحی نمودم. بعد از اینکه ایده طراحی کوله پشتی به پایان رسید کار خود را بر روی کیک استار آغاز کردیم و نتایج خوبی از آن گرفتیم. در مورد رسانه های اجتماعی هم به این نتیجه رسیدیم که می توانیم طیف وسیعی از مخاطبان را در این حوزه به دست آوریم. به کمک فیس بوک، اینستاگرام و توییتر بینش های معناداری کسب کردیم و تصمیم گرفتیم بیشتر وقت خود را صرف این شبکه های اجتماعی کنیم. به آرامی پایه مخاطبان خود را توسعه دادیم. حالا پایه مشتریان ما در این رسانه های اجتماعی بسیار بیشتر از تعداد مشتریانی بود که قبلا داشتیم.

می توانی به ما بگویی که در حال حاضر چقدر مخاطب بر روی رسانه های اجتماعی داری؟

فکر می کنم حدود۴۰۰۰۰ نفر مخاطب بر روی رسانه های اجتماعی داریم. شاید بیشتر از این مقدار و بالای ۵۰۰۰۰ نفر مخاطب داشته باشیم. زمانی که به هر کدام از این اعداد و ارقام فکر می کنم شگفت زده می شوم. این  عدد بزرگی برای ماست.

رسانه های اجتماعی

می توانی به ما بگویی از چه آمیخته بازاریابی دیجیتال یا ترکیبی در رسانه های اجتماعی برای تعامل با مخاطبانت استفاده می کنی؟

بله نکته بزرگی که ما در این سال ها به آن رسیدیم این بود که باید قبل از هر چیزی به فکر تولید محتوای ارزشمند و البته با کیفیت باشیم. زمان زیادی بر روی عکس گرفتن از محصولات یا تشویق دیگران به عکس گرفتن از محصولات خودمان صرف کردیم. نکته مهم این است که محتوای ایجاد شده توسط کاربرانمان بسیار بالاست و همین امر باعث می شود شهرت برندمان حفظ شود. در مورد فیس بوک، بازاریابی دیجیتال را هم انجام می دهیم. به همین خاطر همیشه انواع جدیدی از تبلیغات را تست می کنیم. برای تبلیغات جدید هزینه می کنیم، گوگل آنالیتیکس را مورد بررسی قرار می دهیم، نرخ بونس ریت را بررسی می کنیم و بر اساس موفقیت یا شکست خود تبلیغات را حفظ می کنیم یا آن را کنار می گذاریم.

 

برای آگاهی بیشتر در مورد دیگر خدمات آژانس دیجیتال مارکتینگ بهیدو همین حالا با ما تماس بگیرید .

 

راز و رمز موفقیت شما در بازاریابی دیجیتال برای فیس بوک چه بوده است؟

تست بسیار زیاد. ما از نرم افزارهای مختلفی برای تست تبلیغات فیس بوکی مان استفاده می کنیم. یکی از این ابزارها AdEspresso است. این ابزار به ما اجازه می دهد انواع مختلفی از محتوا، انواع مختلفی از کپشن ها، انواع مختلفی از مخاطبان را تست کنیم و به سرعت تست A/B را انجام دهیم. اگر شما بودجه کافی در اختیار داشته باشید می توانید در AdEspresso بیش از ۷۲ تبلیغ را مورد تست و بررسی قرار دهید. ما به طور منظم این نوع تست را بر روی پلتفرم های خود انجام می دهیم. بعد از تست به کمک این ابزارها سری به گوگل آنالیتیکس خود می زنیم تا ببینیم کدام یک از تبلیغات بونس ریت پایینی دارند و کدام یک بونس ریتش بالاست.

بعد از این تست ها، چه نوع پستی به نظرتان بهترین نتیجه را برای سایت داشته است؟

این سوال برایم بسیار جذاب است زیرا شما باید خودتان را از ترویج و تبلیغ محتوا دور کنید و در عوض بر روی برندینگ و ساخت برند تمرکز نمایید. در مورد فیس بوک و تبلیغات آن نکات مثبت زیادی وجود دارد زیرا شما می توانید کارهای زیادی در آن انجام دهید و خودتان را از سایرین متمایز نمایید. در طول روز چقدر عکس در فیس بوک می بینید؟ قطعا خیلی. به همین خاطر ما تصمیم گرفتیم تصاویر و عکس هایی را تهیه کنیم که به متمایز کردنمان در رسانه های اجتماعی کمک کند. داشتن متن ترغیب کننده هم بی تاثیر نبود.

شما می دانید که افراد علاقه ای به متن های تبلیغاتی ندارند و نمی خواهند در معرض فروش قرار گیرند. آن ها دوست دارندخودشان محصول را انتخاب کنند. به همین خاطر ما تلاش می کنیم از متن های بهتری برای جذب مخاطبان استفاده کنیم و  انواع مختلفی از محتواها را امتحان نماییم. اینکار توانست مواردی که برایمان کارساز است و مواردی که برایمان مفید نیست را تمییز دهد. هیچ کس دوست ندارد بهترین کیفی که ما به فروش می رسانیم را ببیند بلکه می خواهد کارکرد آن را به سرعت درک نماید. اگر فردی را داشته باشید که مهارت عکاسی خوبی داشته باشد  می توانید از این فرصت به خوبی استفاده کنید. من شخصا در گرفتن عکس تجربه دارم. این موضوع در زمان ما بسیار صرفه جویی کرده است زیرا دیگر مجبور نیستیم برای گرفتن عکس به سراغ فرد دیگری برویم. بیشتر عکس ها را در اتاق خوابم گرفته ایم. همین تصاویر و عکس های ساده اگرچه فانتزی نیستند اما کارکرد بسیار خوبی برایمان داشتند.

رسانه های اجتماعی

پولی برای تبلیغات فیس بوک صرف کرده اید؟ اگر جوابتان به این سوال مثبت است بگویید از چه استراتژی برای بازاریابی در فیس بوک استفاده کردید؟

بله  ما برای تبلیغ در فیس بوک هزینه کرده ایم. ایده کلی ما در مورد تبلیغات فیس بوک بر اساس مقاله ای بود که در آن فردی هزینه های صرف شده بر روی یک فنجان قهوه و فیس بوک را با هم مقایسه کرده بود. این مقاله توانست ذهنیت مرا کاملا تغییر دهد زیرا من هر روز قهوه می نوشم. بله شما می توانید سه دلار در روز را برای کسب وکارتان صرف کنید و به افراد کمی دسترسی پیدا کنید اما همین افراد روزی به مشتری واقعی تبدیل خواهند شد. از آنجایی که  مفهوم این ایده را به خوبی درک کرده بودم توانستم از آن به نفع خودم استفاده کنم.

اگر احساس می کنید کانال یا هدف خاصی برایتان کارکرد خوبی دارد پس هزینه تبلیغات آن را افزایش دهید. این ایده کارکرد زیادی برای ما داشت. زمانی که کار خود را بر روی پلتفرم های جدید  توسعه می دهیم همیشه با این اصل کار را آغاز می نماییم.

این عالی است! چیزی که ما در این مکالمه از شما شنیدیم اهمیت تست کردن بود. بر اساس گفته های شما تست کردن برای درک بهتر شرایط موجود ضروری است. زیرا زمانی که مطلبی را بر روی فیس بوک و برای اولین بار منتشر می کنید همیشه به تست کردن نیاز خواهید داشت. ابزارهای عالی مختلفی همچون AdEspresso و گوگل انالیتیکس وجود دارد که کار تست و بررسی را ساده تر و آسان تر می سازد. برای موفقیت کمپین های فیس بوکی یا کمپین های گوگل، شما باید همه معیارها را همانند دیلان به خاطر داشته باشید. مثلا باید متن های مختلفی را مورد بررسی قرار دهید. به نظر من ۷۰ بار تست باز هم کم است. شما باید برای یافتن آنچه که کارساز و موثر است ۱۰۰ یا حتی ۲۰۰ بار تست کنید.

بله قطعا همین طور است و این موضوع زمان زیادی از شما می گیرد.

در مورد فیس بوک این موضوع بسیار جذاب است زیرا شما نوسانات عجیبی را در آن مشاهده خواهید کرد و همین امر باعث می شود به دست آوردن نتیجه دقیق به ۵ الی ۷ روز زمان نیاز داشته باشد. حالا باید سری به گوگل آنالیتیکس خود بزنید و ببینید همه این آمار و ارقام هایی که با ابزارهای مختلف آنالیتیکی به دست اورده اید درست هستند یا خیر. من عاشق تست و بررسی این امار و ارقام هستم. قطعا اینکه ببینید کارهایتان در گوگل آنالیتیکس هم نتیجه خوبی داشته بخش بزرگی از ماجراست که هیچ کس نمی تواند در مورد آن صحبت کند. می دانید شما می توانید نرخ کلیک بالا و هزینه به ازای کلیک پایینی داشته باشید اما هیچ کس از سایت بازدید نکند یا خریدشان برای کسب وکار شما مفید نباشد.

قبل از مصاحبه به من گفتی که  ایجاد بستر قوی برای حضور در فیس بوک حالا سخت تر از گذشته شده است چرا چنین نظری داری؟

فکر می کنم ایجاد فالورهای متعدد بر روی فیس بوک در حال حاضر بسیار دشوارتر از قبل شده است زیرا صاحبان این پلتفرم از شما درخواست هزینه می کنند. آن ها قابلیت تبلیغاتی خود را برای پوشش دادن موارد متعدد همچون دریافت لایک بر روی صفحات فیس بوک تا ارسال افراد به سایت توسعه داده اند. همه این  قابلیت های تبلیغاتی بر پست های طبیعی پیشی گرفته اند و به همین خاطر دریافت فالورهای طبیعی و توسعه پایه مشتریان در فیس بوک تقریبا غیر ممکن شده است. ما قبلا می توانستیم بری جذب افراد تخفیفی که دوست دارند را ارائه کنیم و از آن ها بخواهیم ما را در رسانه های اجتماعی دنبال کنند و به برندمان پایبند باشند. اما در حال حاضر با تغییراتی که در الگوریتم های فیس بوکی رخ داده استفاده از چنین رویکردی تقریبا غیر ممکن شده است.

حالا شما باید ۲۰ سنت یا حتی بیشتر از آن را برای دریافت impression صرف کنید و اگر بخواهید بازدیدی را به سمت سایت بفرستید باید به فکر هزینه های بیشتری باشید. شرکت هایی که بودجه کمی در اختیار دارند نمی توانند از پس این هزینه ها بر بیایند و اینکار برایشان دشوار می شود.

خوب این یعنی این که جذب مخاطب و فالور از طریق پلتفرم فیس بوک حالا دشوار شده است . پس شما چه پلتفرم دیگری را به افراد توصیه می کنی؟

من به افراد می گویم از ویدئوهای زنده استفاده کنند. اگر به ابزارهای محبوب نگاهی بیندازید همگی شان به دنبال ویدئوهای زنده هستند. فرض کنید شما ۲۰۰ نفر فالور دارید. زمانی که یک ویدئوی زنده را راه اندازی می کنید نظر ۲۰۰ نفر را به خود جلب می کنید و این بسیار برایتان مفید خواهد بود حتی اگر همه آن ها به مشتری تبدیل نشوند باز هم در مورد شما اطلاعاتی به دست می آورند. به کمک ویدئوهای زنده ما سعی می کنیم نحوه استفاده از فرصت ها را بررسی کنیم و ببینیم در دنیای پیرامونمان چه چیزی در حال ترند شدن است.

همانطور که می دانید که ما پلتفرم های بزرگی در مورد ویدئوی زنده داریم. به عنوان مثال می توانیم از مواردی همچون Twitch.tv یا یوتیوب استفاده نماییم و این بسیار شگفت انگیز است. به تبلیغات استوری های اینستاگرام هم فکر کنید. زمانی که این قابلیت جدید عرضه شد در دنیای تبلیغات بسیار جذاب بود. اگر پولی برای تبلیغ کردن ندارید توصیه می کنم فعال و ثابت قدم باشید. به نظر من اینستاگرام پلتفرم بسیار جذابی است زیرا  محصولات ما  مبتنی بر تصاویر هستند و می توانیم از این پلتفرم برای نشان دادن آن ها استفاده کنیم.

 

نکته کلیدی که باید بر روی آن تمرکز داشته باشید این است که بهترین شبکه اجتماعی را برای کسب وکار خود بیابید و سعی کنید به طور مستمر با مخاطبان خود تعامل داشته باشید.

شما از ویدئوی زنده در سایت خود استفاده کرده اید؟

نه هنوز. ایده های خوبی در مورد این ویدئوها داریم اما هنوز آن ها را اجرایی نکرده ایم. امیدواریم تابستان امسال بتوانیم ایده های خود را اجرا کنیم. می خواهیم یک رویکرد جذاب راه اندازی کنیم.

میزبان: بله می توانم منظور شما را به خوبی درک کنم. کاری که ما در حال حاضر انجام می دهیم این است که تلاش می کنیم ویدئوهای زنده موثر و کارسازی داشته باشیم. برای استارت آپ هایی که تازه کار خود را آغاز کرده اند این موضوع می تواند کمی دشوار باشد زیرا ما ساعت ها زمان برای اینکار صرف کردیم و در نهایت به این نتیجه رسیدیم که کسی ویدئوهایمان را تماشا نمی کند.

 نتیجه گیری:

ست گادین در مورد تولید محتوای خوب  بر این باور است که موفقیت بازاریابی ویروسی به کمک تولید محتوای با کیفیت، با ارزش و قابل ملاحظه به دست می آید.

این موضوع همانند زمانی است که در یک جاده زیبا حرکت می کنید و یک گاو را در کنار جاده می بینید. به احتمال زیاد چیزی نمی گویید. اما اگر گاو بنفش باشد، او را به دوستان خود نشان می دهید و از اینکه یک گاو بنفش را دیده اید شگفت زده می شوید. تولید محتوایی که واقعا با کیفیت و قابل ملاحظه باشد همانند همین مثال ماست. به نظر من تولید محتوای با کیفیت یکی از اصول اولیه و البته مهم بازاریابی دیجیتال است.

برای اینکه بتوانید خود را از سایر افراد متمایز کنید در ابتدا باید مخاطب تان را درک کنید. ببینید چه کاری را برای چه کسب انجام می دهید. سپس باید ۱۰۰، ۲۰۰، ۳۰۰ بار تست کنید تا ببینید چه چیزی برایتان کارساز و موثر بوده است.  بیشتر افراد انتظار دارند بازاریابی دیجیتال برایشان معجزه کند و همه مشکلاتی که دارند را به سرعت حل نماید اما واقعیت این است که شما به استمرار و ثبات قدم در این مسیر نیاز دارید. باید بدانید که همه چیز در طول زمان پیشرفت می کند. منتظر نتایج یک شبه و معجزه نباشید.

بله، این همان چیزی است که بیشتر افراد آن را نادیده می گیرند. اما شما باید بدانید که بازاریابی دیجیتال تنها بخشی از کارهایی است که در مسیر شغلی خود انجام می دهید. موارد مهم دیگری همچون شناخت برند، هدف قرار دادن مخاطبان خاص، داشتن سایت خوب و غیره هم از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. تنها روشی که باعث می شود مشتریان محصولات شما را خریداری کنند این است که تجربه آن ها از این مسیر را نرم و دوست داشتنی سازید. کاری کنید از خریدشان لذت ببرند و خرید بی دردسری داشته باشند.

داشتن یک محصول خوب و سپس مهربان بودن با مخاطبان به جای هل دادن آن ها به خرید سریع، می تواند شما را به موفقیت برساند.

در مورد دنیای جدید بازاریابی دیجیتال، افراد ادعا می کنند معجزه های مختلفی وجود دارد. مثلا فکر می کنند که اگر این تبلیغ را اجرا کنند ۱۰۰ نفر را به مشتری تبدیل خواهند کرد. یا اینکه با خودشان می گویند اگر اینکار را بر روی رسانه های اجتماعی انجام دهم یا این چست را منتشر سازم می توانم موفقیت بیشتری در بازه زمانی کوتاه به دست آورم. اما واقعیت این است که داشتن محتوای خوب، مکالمه سازنده با مخاطب و ارائه محصولات و خدمات با کیفیت باعث موفقیت می شود و افراد هم به دنبال چنین مواردی هستند. اگر بخواهیم صادق باشیم ما هم دوست داریم به چنین هدفی دست پیدا کنیم و البته با آن چالش هم داریم زیرا افراد زمانی که می گوییم باید به طور مستمر تست کنید، در مسیر خود ثابت قدم باشید و با مخاطبان مهربان باشید به ما اعتماد نمی کنند. در چنین شرایطی خرید هم دشوارتر می شود زیرا چنین نتایجی با سرعت اندکی خود را نشان می دهد و افراد به دنبال معجزه و نتایج یک شبه هستند.

بله قطعا همین طور است. همه چیز به صبر و حوصله افراد بستگی دارد. چیزی که باید در این مسیر جدی گرفته شود برقراری تعامل با افراد در پلتفرم های اجتماعی است. می توانم بگویم ما در اینستاگرام فالورهای زیادی داریم و در آن بیشتر فعالیت می کنیم و می توانیم با افراد تعامل بهتری داشته باشیم. بهتر است مکالمه خوب و سازنده اندکی داشته باشید تا اینکه بخواهید مکالمه زیاد و تعامل اندکی را تجربه نمایید. تعامل چیزی است که به آرامی رشد می کند و ما با مخاطبان سر وکار داریم.

همین تعامل سازنده و تغییرات کوچک است که ما را به اینجا رسانده است. ما تلاش می کنیم تجربه خوبی برای مشتریان خود ایجاد کنیم و هیچ راهی جز این نداریم.

امتیاز دهی شما به این صفحه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

82  −    =  74

در بهیـدو مشـاوره رایگـــان دریافت کنیـد

شماره تماس : ۰۳۱۳۲۷۵۱۹۸۸۰۳۱۳۲۷۵۱۹۸۹

پشتیبانی فروش : ۰۹۹۰۸۰۶۰۸۳۵۰۹۳۷۶۱۳۹۳۰۶

آدرس پستی : خیابان هشت بهشت شرقی، نرسیده به چهارراه هشت بهشت ، ساختمان فراز طبقه دوم

×

در بهیـدو مشـاوره رایگـــان دریافت کنیـد

شماره تماس : ۰۳۱۳۲۷۵۱۹۸۸۰۳۱۳۲۷۵۱۹۸۹

پشتیبانی فروش : ۰۹۹۰۸۰۶۰۸۳۵۰۹۳۷۶۱۳۹۳۰۶

آدرس پستی : خیابان هشت بهشت شرقی، نرسیده به چهارراه هشت بهشت ، ساختمان فراز طبقه دوم

×

در بهیـدو مشـاوره رایگـــان دریافت کنیـد

شماره تماس : ۰۳۱۳۲۷۵۱۹۸۸۰۳۱۳۲۷۵۱۹۸۹

پشتیبانی فروش : ۰۹۹۰۸۰۶۰۸۳۵۰۹۳۷۶۱۳۹۳۰۶

آدرس پستی : خیابان هشت بهشت شرقی، نرسیده به چهارراه هشت بهشت ، ساختمان فراز طبقه دوم

×

در بهیـدو مشـاوره رایگـــان دریافت کنیـد

شماره تماس : ۰۳۱۳۲۷۵۱۹۸۸۰۳۱۳۲۷۵۱۹۸۹

پشتیبانی فروش : ۰۹۹۰۸۰۶۰۸۳۵۰۹۳۷۶۱۳۹۳۰۶

آدرس پستی : خیابان هشت بهشت شرقی، نرسیده به چهارراه هشت بهشت ، ساختمان فراز طبقه دوم

×

در بهیـدو مشـاوره رایگـــان دریافت کنیـد

شماره تماس : ۰۳۱۳۲۷۵۱۹۸۸۰۳۱۳۲۷۵۱۹۸۹

پشتیبانی فروش : ۰۹۹۰۸۰۶۰۸۳۵۰۹۳۷۶۱۳۹۳۰۶

آدرس پستی : خیابان هشت بهشت شرقی، نرسیده به چهارراه هشت بهشت ، ساختمان فراز طبقه دوم

×
در بهیـدو مشـاوره رایگـــان دریافت کنیـد

شماره تماس : ۰۳۱۳۲۷۵۱۹۸۸ –  ۰۲۱۲۸۴۲۷۹۹۰

پشتیبانی فروش : ۰۹۹۰۸۰۶۰۸۳۵۰۹۳۷۶۱۳۹۳۰۶

 

"*" indicates required fields

×

در بهیدو مشاوره رایگان دریافت کنید

فرم مشاوره رایگان