استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی سئوی سایت را نابود می کند!

استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی

زمانی که می خواهید سایت خود را برای موتورهای جستجو بهینه کنید ممکن است وسوسه شوید و به دنبال میانبر باشید. شاید دوست داشته باشید تاکتیک هایی را امتحان کنید که فرایندتان را تسریع می کند و به شما کمک می کند رتبه های بالاتر را در مدت زمان کمتری کسب کنید. اما به خاطر داشته باشید که راه های میانبر و تاکتیک های سئوی کلاه سیاه همچون استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی نه تنها کمکتان نمی کند بلکه به سایتتان آسیب هم می زند.

 

 منظور استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی (Keyword Stuffing) چیست؟

 استفاده بیش از حد کلمات کلیدی زمانی رخ می دهد که برند صفحه ای را با کلمات کلیدی هدف پر می کند به امید اینکه در مدت زمان کوتاه تر رتبه بالاتری در موتورهای جستجو به دست آورد. با اینکه این روش چندین سال قبل محبوب بود و برندهای زیادی از آن استفاده می کردند اما این روزها دیگر نمی توانید از آن استفاده کنید.  استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی هم انواعی دارد که از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تکرار غیر ضروری کلمات یا عبارات
  • اضافه کردن کلماتی که ربطی به بافت متن ندارد.
  • اضافه کردن بلوک هایی از کلمات کلیدی یکسان
  • استفاده از کلمات کلیدی که ربطی به موضوع صفحه ندارد.

نمونه هایی از این مورد می تواند صفحه ای باشد که تلاش می کند برای واژه بهترین کیف لپ تاپ رتبه به دست آورد و از متن زیر استفاده می کند:

اگر شما به دنبال بهترین کیف لپ تاپ هستید دیگر نگران نباشید. برند ما بهترین کیف لپ تاپ را در اختیارتان قرار می دهد که می تواند بسیار کمک کننده و مفید باشد.  با بررسی سایر برندها متوجه می شوید که برند ما بهترین کیف لپ تاپ را برای مسافرت و مدرسه ارائه می کند.

در این مثال، متن بیش از حد از کلمه کلیدی پر شده است. واژه ای که استفاده شده بیشتر از تعداد پیشنهادی است و با بهترین تمرینات سئو برای چگالی کلمه کلیدی همخوانی ندارد. شاید بپرسید چگالی کلمه کلیدی به چه معناست؟ چگالی کلمه کلیدی در سئو درصدی است که کلمه کلیدی در متن مورد استفاده قرار می گیرد.

 چگالی کلمه کلیدی: ( تعداد کلمات در متن)/ ( تعداد دفعاتی که کلمه کلیدی در متن ظاهر شده است)

در مثال بالا چگالی کلمه کلیدی ۱۱٫۷۵ درصد بود( ۴۷ کلمه در متن وجود داشت و کلمه کلیدی ۴ بار استفاده شده بود).  این درصد بسیار بالاتر از درصد استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی است.

 

اگرچه عدد دقیقی برای چگالی کلمه کلیدی وجود ندارد اما بهتر است به دو درصد پایبند باشید. همچنین یک نوع Keyword Stuffing هم وجود دارد که برای مخاطب قابل مشاهده نیست. در این روش کلمه کلیدی به صورت نامرئی قرار می گیرد و خواننده نمی تواند آن را ببیند. این روش در برگیرنده موارد زیر است:

  • استفاده از متنی که رنگ یکسانی با رنگ بک گراند دارد (اینکار معمولا برای پنهان کردن کلمه از مخاطب و نشان دادن آن به موتورهای جستجو انجام می شود)
  • تکرار متن در کد صفحه، متاتگ، صفت ALT و تگ کامنت

در این دو مورد برند ممکن است فکر کند موتور جستجو را گول زده و کاری کرده است موتور جستجو رتبه بالاتری به او بدهد اما واقعیت چنین نیست. این دو تاکتیک در اصل باعث کاهش رتبه سایت در موتورهای جستجو می شود.

 

برای آگاهی بیشتر در مورد دیگر خدمات آژانس دیجیتال مارکتینگ بهیدو همین حالا با ما تماس بگیرید .

 

 چرا استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی برای سایت بد است؟

بعد از اینکه نمونه های بالا را مطالعه کردید حتما متوجه شدید که دلیل واضحی برای این امر وجود دارد. این تاکتیک تجربه بسیار بدی برای کاربر ایجاد می کند. محتوای سایت باید به دنبال آموزش دادن و تعامل با کاربران باشد. زمانی که صفحات سایت را با کلمات کلیدی متعدد پر می کنید نمی توانید به چنین هدفی دست پیدا کنید. در چنین شرایطی دیگر برای خواننده مطلبی نمی نویسید بلکه به دنبال نوشتن متن برای موتورهای جستجو هستید.

این موضوع باعث می شود کاربر و مخاطب تجربه بدی از سایت شما داشته باشد و سایت را ترک کند. همین شرایط هم باعث بالا رفتن بونس ریت می شود و کاربر را برای همیشه از کسب وکار شما دور می کند. شاید فکر کنید پر کردن صفحه با کلمات کلیدی افراد بیشتری را به سایت می کشاند اما برعکس این موضوع رخ می دهد. ‌ Keyword Stuffing توسط موتورهای جستجو به عنوان یک روش بد شناخته می شود و اگر سایتی از این روش استفاده کند جریمه می شود. به عبارت دیگر اگر صفحات سایتتان را با کلمات کلیدی متعدد پر کنید نه تنها شانس بالاتر رفتن رتبه را نخواهید داشت بلکه رتبه تان کاهش هم می یابد. این موضوع باعث جریمه گوگل می شود و صفحات شما را از صفحه نتایج جستجو حذف می کند. پس اگرچه استفاده از این روش به نظر وسوسه کننده می رسد اما نباید به کار برده شود. در عوض سعی کنید صفحاتتان را به کمک بهترین تمرینات سئو بهینه کنید.

چگونه به درستی از کلمات کلیدی استفاده کنیم؟

برای اینکه صفحه تان رتبه خوبی برای یک کلمه کلیدی داشته باشد بهتر است به جای استفاده بیش از حد از آن، صفحه را به درستی بهینه کنید. از کلمه هدف در مکان های درستی استفاده کنید. همانطور که دستورالعمل گوگل می گوید: بر روی ایجاد محتوای غنی و مفیدی باشید که به درستی از کلمات کلیدی در متن استفاده کرده است. برای اینکه به درستی از چگالی کلمات کلیدی استفاده کنید ۶ مرحله زیر را دنبال نمایید:

۱- برای هر صفحه یک کلمه کلیدی اختصاص دهید:

برای اینکه سئوی صفحه تان را آغاز کنید ابتدا باید یک کلمه کلیدی هدف انتخاب کنید. عبارتی که باید به موضوعتان مرتبط باشد و به محتوایتان ربط داشته باشد. این واژه باید محبوب، با رقابت کم و نرخ کلیک بالا باشد تا بتواند شانس رتبه بندی صفحات شما در موتورهای جستجو را بیشتر کند. بعد از اینکه از یک کلمه کلیدی در صفحه تان استفاده کردید دیگر از آن در صفحات دیگر استفاده نکنید. هر صفحه از سایت شما باید برای یک کلیدواژه بهینه شود.

 نکته: از ابزار Keyword Difficulty الکسا استفاده کنید تا قبل از اینکه بخواهید کلمه کلیدی هدف را برای هر صفحه اختصاص دهید پژوهشی انجام داده باشید. هر واژه ای که به موضوعتان مربوط است را وارد کنید و ازگزارش های به دست آمده استفاده کنید. برای اینکه بهترین کلمه کلیدی را بیابید به دنبال کلماتی باشید که محبوبیت بالایی دارد و نمره رقابت آن ها پایین است و شما می توانید در آن رقابت کنید.

استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی

۲- بیش از ۳۰۰ کلمه بنویسید:

برای اینکه موتورهای جستجو را  ترغیب کنید صفحه تان را رتبه بندی کند بهتر است بیش از ۳۰۰ کلمه محتوا داشته باشید. موتورهای جستجو به دنبال فراهم آوردن مطالب مفید و مرتبط هستند و برای بیشتر واژه ها به دنبال محتوایی هستند که با جزییات توضیح داده شده باشد.

 

۳- از چگالی درستی برای کلمه کلیدی هدف در متن استفاده کنید:

زمانی که متنی را می نویسید از کلمه کلیدی هدف در کل متن استفاده کنید. بیش از حد آن را به کار نبرید و فقط واژه را جایی قرار دهید که حس می کنید طبیعی و مرتبط است. چگالی کلمه کلیدی را زیر ۲درصد قرار دهید.

نکته: اگر از وردپرس استفاده می کنید با استفاده از افزونه یواست ( Yoast SEO Plugin ) می توانید چگالی کلمات کلیدی را بررسی کنید. این ابزار keyword stuffing را بررسی می کند و به شما می گوید چگالی کلمه کلیدی تان چقدر است. سعی کنید همیشه در محدوده درست کار کنید. بعد از اینکه متن تان منتشر شد می توانید از طریق On-Page SEO Checker الکسا پیشنهادی بیشتری برای بهبود صفحه تان داشته باشید.

استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی

۴- کلمه های کلیدی ثانویه، مترادف ها و کلمات کلیدی طولانی را هم به متن اضافه کنید:

روش دیگری که می توانید به موتورهای جستجو نشان دهید صفحه شما به کلمه کلیدی اولیه مرتبط است این است که از کلمات کلیدی ثانویه بر روی صفحه تان استفاده کنید. خزنده های موتورهای جستجو از عبارات مترادف و کلمات طولانی برای شناسایی محتوای صفحه استفاده می کنند. پس در متنتان از کلمات کلیدی طولانی استفاده کنید که مترادف با کلمه کلیدی اصلی است و با اینکار قدرت محتوایتان را بیشتر کنید. استفاده از کلمات کلیدی طولانی به موتورهای جستجو کمک می کند مکان هایی در متن که به سوال مخاطب پاسخ داده را شناسایی کند و در بخش people also ask محتوای شما را نشان دهد.

نکته: سعی کنید کلمات کلیدی و کلمات کلیدی طولانی مرتبط را بیابید. برای اینکار از ابزار Keyword Difficulty الکسا استفاده کنید تا فهرست دقیقی از گزینه ها را ایجاد کنید. همچنین در گوگل به دنبال کلمات کلیدی هدف باشید و جستجوهای مرتبط را یادداشت کنید و به عنوان کلمه کلیدی ثانویه از آن بهره ببرید.

استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی

۵- کلمه کلیدی را در عناصر درستی از صفحات قرار دهید:

زمانی که صفحه ای را بهینه سازی می کنید فقط کلیدواژه را در بدنه متن قرار ندهید. به دنبال استفاده از این واژه در عناصر دیگری از صفحات باشید. برای بهینه سازی کامل یک صفحه از کلمه کلیدی یکبار در مکان های زیر استفاده کنید:

  • عنوان صفحه
  • حداقل یکبار در زیرهدینگ ها
  • تگ عنوان
  • متادیسکرپشن
  • حداقل یکبار در تگ ALT تصاویر
  • پاراگراف اول
  • نزدیک نتیجه گیری

 

بر خلاف keyword stuffing، این تاکتیک های بهینه سازی کلمات کلیدی سگینال های مثبتی برای موتورهای جستجو ارسال می کنند تا متوجه حضور شما شوند و رتبه ای برایتان در نظر بگیرند.

۶- سئوی داخلی تان را هم بررسی کنید:

حتی اگر همه تاکتیک های استفاده بهینه از کلمات کلیدی را بلد باشید باز هم ممکن است نتوانید برای موتورهای جستجو جذاب باشید. بعد از اینکه صفحه تان را منتشر کردید سئوی داخلی را چک کنید و مطمئن شوید هیچ کدام از فرصت های بهینه سازی را از دست نداده اید.

 نکته: اطمینان حاصل کنید که صفحات شما کاملا برای کلمه کلیدی هدف بهینه شده اند. برای اینکار از On-Page SEO Checker استفاده کنید. آدرس صفحه و کلمه کلیدی تان را وارد کنید و گزارش هایی که ارائه می شود را بخوانید.

استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی

استراتژی کلمات کلیدی تان را بهبود ببخشید و به کمک آن رتبه بندی تان را بهتر کنید. همانطور که مشاهده کردید استفاده از کلمه کلیدی و تکرار آن در متن کافی نیست. شما باید تحقیق کنید و از استراتژی های مناسبی برای بهینه سازی محتوایتان استفاده کنید تا صفحه مدنظر رتبه بالاتری نسبت به رقبا به دست آورد.

از نکته های نوشتن صحیح متن استفاده کنید و از تاکیتک های کلاه سیاه بهره نبرید.

امتیاز دهی شما به این صفحه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

46  −  43  =  

در بهیـدو مشـاوره رایگـــان دریافت کنیـد

شماره تماس : ۰۳۱۳۲۷۵۱۹۸۸۰۳۱۳۲۷۵۱۹۸۹

پشتیبانی فروش : ۰۹۹۰۸۰۶۰۸۳۵۰۹۳۷۶۱۳۹۳۰۶

آدرس پستی : خیابان هشت بهشت شرقی، نرسیده به چهارراه هشت بهشت ، ساختمان فراز طبقه دوم

×

در بهیـدو مشـاوره رایگـــان دریافت کنیـد

شماره تماس : ۰۳۱۳۲۷۵۱۹۸۸۰۳۱۳۲۷۵۱۹۸۹

پشتیبانی فروش : ۰۹۹۰۸۰۶۰۸۳۵۰۹۳۷۶۱۳۹۳۰۶

آدرس پستی : خیابان هشت بهشت شرقی، نرسیده به چهارراه هشت بهشت ، ساختمان فراز طبقه دوم

×

در بهیـدو مشـاوره رایگـــان دریافت کنیـد

شماره تماس : ۰۳۱۳۲۷۵۱۹۸۸۰۳۱۳۲۷۵۱۹۸۹

پشتیبانی فروش : ۰۹۹۰۸۰۶۰۸۳۵۰۹۳۷۶۱۳۹۳۰۶

آدرس پستی : خیابان هشت بهشت شرقی، نرسیده به چهارراه هشت بهشت ، ساختمان فراز طبقه دوم

×

در بهیـدو مشـاوره رایگـــان دریافت کنیـد

شماره تماس : ۰۳۱۳۲۷۵۱۹۸۸۰۳۱۳۲۷۵۱۹۸۹

پشتیبانی فروش : ۰۹۹۰۸۰۶۰۸۳۵۰۹۳۷۶۱۳۹۳۰۶

آدرس پستی : خیابان هشت بهشت شرقی، نرسیده به چهارراه هشت بهشت ، ساختمان فراز طبقه دوم

×

در بهیـدو مشـاوره رایگـــان دریافت کنیـد

شماره تماس : ۰۳۱۳۲۷۵۱۹۸۸۰۳۱۳۲۷۵۱۹۸۹

پشتیبانی فروش : ۰۹۹۰۸۰۶۰۸۳۵۰۹۳۷۶۱۳۹۳۰۶

آدرس پستی : خیابان هشت بهشت شرقی، نرسیده به چهارراه هشت بهشت ، ساختمان فراز طبقه دوم

×
در بهیـدو مشـاوره رایگـــان دریافت کنیـد

شماره تماس : ۰۳۱۳۲۷۵۱۹۸۸ –  ۰۲۱۲۸۴۲۷۹۹۰

پشتیبانی فروش : ۰۹۹۰۸۰۶۰۸۳۵۰۹۳۷۶۱۳۹۳۰۶

 

"*" indicates required fields

×

در بهیدو مشاوره رایگان دریافت کنید

فرم مشاوره رایگان