هر آنچه که باید درباره اندروید کیو (Android Q) بدانید

اندروید کیو

اندروید کیو ( Android Q) :

 اندروید کیو با نام های مختلفی همچون Qurabiya ، Quesito و Queen of Puddings یا اندروید ۱۰ شناخته می شود و یکی از نسخه های بعدی سیستم عامل موبایلی محبوب گوگل است.  اگرچه این نسخه ممکن است شبیه اندروید پای باشد که چند وقت پیش منتشر شد، اما نسخه اندروید کیو در حال حاضر قابلیت های جدیدی در خود دارد و بهینه سازی هایی هم در سیستم عاملش ایجاد شده است. نسخه نهایی این گزینه در آگوست سال ۲۰۱۹ در اختیار کاربران قرار گرفته است.

با نگاه به شکل زیر می توانید زمانبندی به روزرسانی های اندروید کیو که گوگل منتشر کرده است را ببینید :

اندروید کیو

اندروید کیو بر خلاف اندروید ۹ پای که قابلیت های جدیدی داشت و توانست سیستم عامل را برای کاربران سریع تر و هوشمندتر سازد، بر روی نوآوری و بهبود امنیت و حریم خصوصی برای کاربران تاکید دارد و تلاش می کند این سیستم عامل را بیشتر از قبل برای کاربران بهبود ببخشد. در اصل اندروید کیو نه به خاطر تازگی بلکه به خاطر بهینه سازی هایش مورد توجه قرار گرفته است. شاید دوست داشته باشید بدانید این سیستم عامل چه موارد تازه ای در خود دارد. در ادامه سعی می کنیم برخی از قابلیت های جدید و بهینه سازی هایی که در این به روزرسانی هست را با هم مرور کنیم. همچنان با آژانس دیجیتال مارکتینگ بهیدو ارائه دهنده خدمات طراحی سایت و اپلیکیشن ، سئو و بهینه سازی سایت ، دیجیتال مارکتینگ و  برندینگ ، تولید محتوا و تبلیغات آنلاین همراه باشید.

 

برای آگاهی بیشتر در مورد دیگر خدمات آژانس دیجیتال مارکتینگ بهیدو همین حالا با ما تماس بگیرید .

 

پشتیبانی بهبود یافته برای صفحات نمایشی خم شدنی :

همه ما خیلی خوب می دانیم که این روزها گوشی های هوشمندی که صفحات خم شدنی دارند توجه کاربران زیادی را به خود جلب کرده اند. این دستگاه ها با ظهور و معرفی سامسونگ گلکسی خم شدنی، هوآوی میت ایکس، Motorola Razr Fold معروف شدند و گوگل نیز تلاش کرده است از این قافله عقب نماند و سیستم عاملش را برای  این دستگاه ها بهینه سازی کند. حالا مواردی همچون چند وظیفگی، انطباق با ابعاد مختلف صفحات نمایش و غیره در این سیستم دیده می شود. ویدئوی زیر از گوگل نشان می دهد این سیستم عامل بر روی دستگاه هایی که صفحه نمایش بزرگ و خم شدنی دارند چگونه کار می کند.

 

سفارشی سازی رابط کاربری و بهینه سازی آن :

یکی از مواردی که اندروید را به عنوان یک سیستم عامل جذاب در نگاه کاربران معرفی می کند قابلیت سفارشی سازی گوشی های موجود است. گوگل نیز با این ذهنیت رنگ های جدید همچون دارچینی، سیاه، سبز، آبی، بنفش و Orchid را در اندروید کیو معرفی کرده است.

اندروید کیو

برای اینکه به قابلیت های جدیدی که در مورد سفارشی سازی قالب گوشی ها وجود دارد دست پیدا کنید کافیست سری به بخش Settings >> System >> Advanced >> Developer options >> Accent color بزنید.

اندروید کیو

بعد از اینکه وارد این بخش شدید می توانید فونت بدنه یا سرتیترها و شکل آیکون ها را به چیزی که دوست دارید تغییر دهید و آن را بر اساس نیازتان سفارشی سازی کنید.

اندروید کیو

اجازه بهتر و کنترل موقعیت برای حفظ حریم خصوصی :

حریم خصوصی همیشه یکی از نگرانی های بزرگ کاربران اندرویدی بوده است و  گوگل در اندروید کیو تلاش کرده این موضوع را با تنظیمات متعدد permission( از عمومی تا خصوصی) و بررسی دسترسی اپلیکیشن ها به گوشی و کنترل کردن کارهایی که روی گوشی انجام می دهند، برطرف کند.

یکی از مهم ترین تغییراتی که در این نسخه به چشم می خورد دسترسی موقعیتی است. در این نسخه شما می توانید زمانی که اپلیکیشن قادر است موقعیت تان را ببیند کنترل کنید: در همه بازه های زمانی که اپلیکیشن در حال اجراست، همه زمان ها یا هرگز. به شکل زیر نگاه کنید:

اندروید کیو

علاوه بر این از طریق runtime permissions جدید، کاربران قادر خواهند بود دسترسی اپلیکیشن ها به صوت، ویدئو یا فایل های تصویری اشتراکی را کنترل کنند.

اسکرین ریکوردر درون ساخت (ضبط کننده اسکرین درون ساخت) :

ضبط کننده صفحه نمایش یا همان اسکرین رویکوردر یکی از مواردی است که در اندروید کیو دیده می شود. در نسخه جدید اندروید شما قادر خواهید بود صفحه نمایش تان را بدون هیچ برنامه اضافی دیگری ضبط کنید.

اندروید کیو

برای دسترسی به این قابلیت جدید و استفاده از آن کافیست همان مراحلی که برای گرفتن اسکرین شات طی می کردید را دنبال کنید. دکمه پاور را نگه دارید و دکمه اسکرین شات را بزنید و نگه دارید. حالا می توانید یک پاپ آپ کوچک ضبط کننده صفحه نمایش را با دکمه Start Recording مشاهده کنید.

منوی اشتراک گذاری سریع تر و بهتر :

بیشتر کاربران اندرویدی از منوی اشتراک گذاری خود شکایت می کنند و معتقدند بارگذاری آن زمان زیادی می برد و کارکرد خوبی ندارد. خوشبختانه گوگل در اندروید کیو سرعت منوی اشتراک گذاری را تا حد زیادی بهبود بخشیده است.

اندروید کیو

گوگل برای اینکه بتواند فرآیند اشتراک گذاری فایل ها را تسریع کند Sharing Shortcuts را معرفی کرده است که به کاربران اجازه می دهد هر چیزی را در بخش خاصی از برنامه به اشتراک بگذارند.

حباب های نوتیفیکیشن برای Multi-tasking :

اگر تا به حال از مسنجر فیس بوک بر روی اندروید استفاده کرده باشید حتما با Chat Heads آشنا هستید. این گزینه برای اولین بار در نسخه بتا ۴ اندروید کیو ارائه شد و حالا گوگل تصمیم دارد همین قابلیت را به طور گسترده در سیستم خود استفاده کند. به نمونه زیر توجه کنید:

اندروید کیو

حباب های نوتیفیکیشن قابل گسترش و جمع شدن هستند و می توانند هر جایی باشند و روی سایر اپلیکیشن ها شناور شوند. گوگل تلاش می کند به کمک این حباب ها به صاحبان گوشی های اندرویدی کمک کند به راحتی با اپلیکیشن های متعدد تعامل داشته باشند.

فرمت عمق پویای استاندارد برای تصاویر :

وقتی دوربینی که لنزهای متعددی دارد شروع به گرفتن تصویر می کند، اطلاعات مربوط به عمق آن به همراه خود تصویر ذخیره می شود. در اندروید کیو، برنامه های ثالث با قابلیت ویرایش تصویر از این  اطلاعات استفاده خواهند کرد و به کاربرن اجازه خواهند داد حتی بعد از گرفتن تصویر هم گزینه های خاصی همچون  blurs و bokeh را ایجاد کنند.

علاوه بر این، قابلیت جدید گوگل را می توان برای تصویربرداری AR یا ایجاد تصاویر سه بعدی در آینده نزدیک به کار برد.

سیستم ناوبری بهبود یافته مبتنی بر اشاره و حرکت :

این گزینه که برای اولین بار در اندروید پای معرفی شد، در اندروید کیو تغییرات قابل توجهی داشته است. در نسخه جدید این سیستم عامل شما قادر خواهید بود از سیستم ناوبری مبتنی بر اشاره که همانند حرکات اشاره IOS در آیفون ایکس، ایکس اس و ایکس آر کار می کند، استفاده کنید.

اندروید کیو

این موضوع بدین معنی است که دکمه های مثلث( برگشت)، دایره( هوم) و مربع( همه برنامه ها با سیستم ناوبری مبتنی بر اشاره جایگزین شده اند.

 

با اینحال شما هنوز هم می توانید بین ناوبری دو دکمه ای و سه دکمه ای یکی را انتخاب کنید :

با اینکه ممکن است در حال حاضر در اندروید پای از این سیستم استفاده کنید اما اندروید کیو یک سری حرکات و انیمیشن های شبیه آیفون در خود دارد. این سیستم ناوبری جدید نه به صورت پیش فرض و نه به صورت اجباری فعال شده است. شما می توانید آن را از طریق بخش Settings > System > Gestures فعال کنید.

اندروید کیو

دارک مود در کل سیستم :

گوگل هم به تبعیت از سیستم عامل IOS در نهایت دارک مود را به طور رسمی در اندروید کیو ارائه می کند. اگرچه گوگل این گزینه را دارک تم می نامد اما در اصل دارک مودی است که در کل سیستم اعمال می شود و به گوشی شما یک سایه سیاه رنگ می بخشد. این موضوع در صفحات نمایش OLED به حفظ و ذخیره باطری کمک می کند.

اندروید کیو

شما می توانید به راحتی این گزینه را از طریق منوی Settings فعال کنید. چیزی که بیشتر جذاب است این است که حتی می توانید اپلیکیشن ها را مجبور کنید در دارک مود کار کنند. برای اینکار کافیست به مسیر Settings >> System >> Developer options >> Override force dark سری بزنید. دارک مود در بیشتر برنامه های اندرویدی کارکرد خوبی دارد و به نظر می رسد در سایر برنامه ها هم به خوبی کار خواهد کرد.

پاسخ هوشمند برای همه برنامه های پیام رسانی :

اگرچه پاسخ های هوشمند برای جی میل و پیام ها فعال شده است اما در حال حاضر به طور کامل در سیستم نوتیفیکیشن اندروید کیو ادغام شده است. این موضوع به خاطر یادگیری ماشینی در دستگاه هاست.

اندروید کیو

نسخه جدید اندروید علاوه بر پاسخ به پیام های متنی به صورت هوشمندانه فعالیت بعدی تان را هم پیش بینی می کند.

به عنوان مثال اگر فردی آدرسی برایتان بفرستد شما می توانید آن را بر روی نقشه ببینید.

مرگ Android Beam :

Android Beam که به کاربران اجازه می دهد فایل هایشان را از طریق NFC با هم به اشتراک بگذارند دیگر در اندروید کیو وجود نخواهد داشت. در عوض شما می توانید  از اپلیکیشن گوگل که ترکیبی از بلوتوث و وای فای است استفاده کنید و فایل هایتان را با دیگران به اشتراک بگذارید.

کپشن لایو :

گوگل برای اینکه محتواها برای ۴۶۶ میلیون ناشنوا و معلولین شنوایی در سرتاسر جهان به راحتی قابل دسترس باشد قابلیت جدیدی به نام لایو کپشن را به اندروید کیو اضافه کرده است. این گزینه که از هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی استفاده می کند به طور خودکار رسانه های صوتی که بر روی اندروید پخش می شود را کپشن می کند. به محض اینکه حرفی شناسایی شد این گزینه بر روی گوشی نمایش داده می شود. این قابلیت جدید که با ویدئوها، پادکست ها، فایل های صوتی و Google Duo calls کار می کند می تواند مواردی که خودتان ضبط کرده اید را هم شامل شود و از طریق منوی Accessibility settings در اندروید کیو در دسترس خواهد بود. از آنجایی که لایو کپشن نیازی به اینترنت ندارد در وضعیت هواپیما هم کار خواهد کرد.

بهینه سازی قابلیت Digital Wellbeing :

قابلیت Digital Wellbeing که در اندروید پای ۹ معرفی شد حالا در اندروید کیو دچار تغییراتی شده است و قابلیت جدیدی به نام Focus Mode به آن اضافه شده است.

این قابلیت جدید به شما اجازه می دهد برنامه های خاصی را مسدود کنید و بر روی سایر وظایف مهم تان تمرکز نمایید. کافیست برنامه مدنظرتان را انتخاب کنید . تا زمانی که Focus Mode فعال باشد نمی توانید به آن برنامه دست یابید.

اندروید کیو

گوگل همچنین گزینه ای برای کنترل والدین به همراه قابلیت جدیدی به نام Family Link اضافه کرده است که به والدین اجازه می دهد محدودیت استفاده از برنامه های خاصی را اعمال کنند و  زمان استفاده از برنامه ها را تعیین نمایند.

 

امیدواریم از خواندن این مقاله لذت برده باشید. اگر سوالی درباره اندروید کیو داشتید می توانید با ما در میان بگذارید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  +  47  =  57

در بهیـدو مشـاوره رایگـــان دریافت کنیـد

شماره تماس : ۰۳۱۳۲۷۵۱۹۸۸۰۳۱۳۲۷۵۱۹۸۹

پشتیبانی فروش : ۰۹۹۰۸۰۶۰۸۳۵۰۹۳۷۶۱۳۹۳۰۶

آدرس پستی : خیابان هشت بهشت شرقی، نرسیده به چهارراه هشت بهشت ، ساختمان فراز طبقه دوم

×

در بهیـدو مشـاوره رایگـــان دریافت کنیـد

شماره تماس : ۰۳۱۳۲۷۵۱۹۸۸۰۳۱۳۲۷۵۱۹۸۹

پشتیبانی فروش : ۰۹۹۰۸۰۶۰۸۳۵۰۹۳۷۶۱۳۹۳۰۶

آدرس پستی : خیابان هشت بهشت شرقی، نرسیده به چهارراه هشت بهشت ، ساختمان فراز طبقه دوم

×

در بهیـدو مشـاوره رایگـــان دریافت کنیـد

شماره تماس : ۰۳۱۳۲۷۵۱۹۸۸۰۳۱۳۲۷۵۱۹۸۹

پشتیبانی فروش : ۰۹۹۰۸۰۶۰۸۳۵۰۹۳۷۶۱۳۹۳۰۶

آدرس پستی : خیابان هشت بهشت شرقی، نرسیده به چهارراه هشت بهشت ، ساختمان فراز طبقه دوم

×

در بهیـدو مشـاوره رایگـــان دریافت کنیـد

شماره تماس : ۰۳۱۳۲۷۵۱۹۸۸۰۳۱۳۲۷۵۱۹۸۹

پشتیبانی فروش : ۰۹۹۰۸۰۶۰۸۳۵۰۹۳۷۶۱۳۹۳۰۶

آدرس پستی : خیابان هشت بهشت شرقی، نرسیده به چهارراه هشت بهشت ، ساختمان فراز طبقه دوم

×

در بهیـدو مشـاوره رایگـــان دریافت کنیـد

شماره تماس : ۰۳۱۳۲۷۵۱۹۸۸۰۳۱۳۲۷۵۱۹۸۹

پشتیبانی فروش : ۰۹۹۰۸۰۶۰۸۳۵۰۹۳۷۶۱۳۹۳۰۶

آدرس پستی : خیابان هشت بهشت شرقی، نرسیده به چهارراه هشت بهشت ، ساختمان فراز طبقه دوم

×
در بهیـدو مشـاوره رایگـــان دریافت کنیـد

شماره تماس : ۰۳۱۳۲۷۵۱۹۸۸ –  ۰۲۱۲۸۴۲۷۹۹۰

پشتیبانی فروش : ۰۹۹۰۸۰۶۰۸۳۵۰۹۳۷۶۱۳۹۳۰۶

 

"*" indicates required fields

×

در بهیدو مشاوره رایگان دریافت کنید

فرم مشاوره رایگان