الگوریتم helpful content، جدیدترین الگوریتم گوگل

در برخی موارد شاهدیم که کاربران عبارتی را در گوگل جست و جو می‌کنند ولی نتیاج به دست آمده طبق خواسته آن‌ها ظاهر نمی‌شوند. الگوریتم helpful content یکی از الگوریتم‌های گوگل است که در سال ۲۰۲۲ معرفی شد و هدف آن رضایت حداکثری کاربران بوده است. گوگل هر چقدر که گذشت، با استفاده از به‌روزرسانی‌های دائمی خود، اهمیت محتواهای باکیفیت را دوچندان نشان داد. helpful content نمونه‌ای از آپدیت‌های گوگل در جهت بهبود تجربه کاربری است. این الگوریتم برای درک بهتر نیاز و خواسته‌های افراد از هوش مصنوعی و یادگیری ماشین کمک می‌گیرد. در مقاله پیش رو توضیحات بیشتری را در خصوص این الگوریتم مورد بررسی قرار می‌دهیم.

 

الگوریتم helpful content - بهیدو

الگوریتم helpful content چیست؟

الگوریتم helpful content یا الگوریتم محتوای مفید گوگل یک الگوریتم رتبه‌بندی جست و جوی جدید است که در ۱۸ آگوست ۲۰۲۲ توسط گوگل به صورت رسمی معرفی شد. این الگوریتم رتبه‌بندی جست و جوی جدید، با هدف شناسایی محتواهای غیر کاربردی منتشر شد و الگوریتمی است که بر روی به‌روزرسانی کل سایت تاثیر می‌گذارد. در واقع این الگوریتم امتیازبندی محتواها را به صورت مرتب آپدیت می‌کند. در نظر داشته باشید که پروسه امتیازبندی الگوریتم محتوای مفید ممکن است چندین ماه طول بکشد.

آپدیت الگوریتم گوگل، محتواهای بی‌ارزش را شناسایی می‌کند و محتواهایی که برای کاربران مفید نیستند را جذب می‌نماید. الگوریتم helpful content هیچ کاربردی برای افراد ندارد و تنها به منظور رتبه‌بندی در موتورهای جست و جو نوشته شده است. لازم به ذکر است که آپدیت جدید گوگل بر روی سایر بخش‌های گوگل مانند Google Discover تاثیری نمی‌گذارد.

گوگل از الگوریتم ماشینی برای بررسی محتواهای غیر مفید استفاده می‌کند که این فناوری در عصر جدید با نام فناوری نوین شناخته می‌شود. الگوریتم محتوای مفید با بررسی سیگنال‌های مختلف در وبسایت‌ها و صفحات مختلف، به تعیین رتبه این وبسایت‌ها می‌پردازد.

عملکرد الگوریتم helpful content صاحبان سایت را مجاب می‌کند تا برای استفاده حداکثری از به‌روزرسانی محتوای مفید، موارد زیر را در نظر بگیرند:

  • نوشتن محتوا برای خواننده‌ها

بهتر است تخصص و دانش خود را به وضوح برای کاربران نشان دهید و در طراحی سایت خود هدف مشخصی را تعیین کنید.

  • اجتناب از نوشتن محتوا برای موتورهای جست و جو

دقت داشته باشید که هدف از ارائه الگوریتم محتوای مفید، عدم ارزش‌دهی به سئو نیست. گوگل، الگوریتم محتوای مفید را به این منظور پیاده‌سازی کرده است که وبسایت در درجه اول، کاربران را برای تولید محتوا در اولویت قرار دهد.

نحوه عملکرد الگوریتم helpful content به چه صورت است؟

گوگل با استفاده از الگوریتم helpful content محتواهایی که ارزشی نداشته باشند و یا کم‌ارزش را که تنها به منظور قرار دادن در موتورهای جست و جو نوشته شده‌اند، شناسایی کرده و وبسایت‌های مورد نظر را جریمه می‌کند. در واقع الگوریتم محتوای مفید، تمامی سایت را بررسی می‌کند و در صورتی که وبسایت مورد نظر را به عنوان یک وبسایت با محتوای بی کیفیت شناسایی نماید، تمامی محتواهای سایت اعم از محتواهای باکیفیت و بی کیفیت جریمه می‌شوند. بنابراین برای اینکه محتواهای وبسایت شما شامل جریمه نشوند، لازم است محتواهای بی کیفیت را حذف کرده یا بازنویسی کنید. این امر همچنین باعث رشد و بهبود رتبه سایت شما می‌شود.

عملکرد الگوریتم محتوای مفید مانند سایر الگوریتم‌ها به صورت خودکار انجام می‌شود و در چند سال اخیر به وسیله یادگیری ماشین و هوش مصنوعی توسعه یافته است. این امر باعث شده است تا الگوریتم helpful content به مرور زمان و با بررسی محتواهای بیشتر، پیشرفته‌تر شود و همچنین توانایی رصد، شناسایی و تحلیل محتواهای مختلف را به صورت پیشرفته‌تری انجام دهد.

در واقع سایت‌ها برای اینکه به گوگل نشان دهند که محتوا برای انسان‌ها تولید می‌شود، لازم است تا یک دوره‌ای را طی کنند. این دوره اعتبارسنجی به صورت خودکار مشخص شده است و گوگل، وضعیت محتوا و کیفیت آن‌ها را در وبسایت مورد نظر طبقه‌بندی می‌نماید. در صورتی که وبسایت شما دچار جریمه شده باشد، به هیچ عنوان به صورت سریع بازگشت نخواهد داشت.

در حال حاضر الگوریتم محتوای مفید برای محتواها و جست و جوهای زبان انگلیسی فعال بوده و رفته رفته برای سایر زبان ها همچون زبان فارسی نیز فعال شده است.

 

عوامل مهم تاثیرگذار در نحوه عملکرد الگوریتم helpful content

بر اساس گفته کارشناسان، الگوریتم helpful content به طور دقیق نحوه عملکرد خود را منتشر نمی‌کند و تنها ترکیبی از عوامل مختلف را برای تعیین ارزشمند بودن محتوا به کار می‌گیرد. در زیر می‌توانید برخی از این عوامل را مشاهده کنید:

  • بررسی کلمات کلیدی و محتوای متنی
  • آنالیز میزان بازدید و مشارکت کاربران
  • بررسی کیفیت و اعتبار سایت
  • اخذ بازخورد از کاربران

الگوریتم helpful content  چه تاثیری در رتبه بندی سایت ها دارد؟

احتمالا برای شما هم اتفاق افتاده است که در هنگام جست و جوی یک عبارت مخصوصا برای دریافت اطلاعات، با سایت‌هایی روبه‌رو شده‌اید که ارتباط زیادی با عبارت مورد جست و جو ندارند. در واقع الگوریتم helpful content با هدف بهبود نتایج جست و جو، تنها محتواهایی را برای کاربر به نمایش می‌گذارد که برای کاربر مورد نظر مفید باشد، نه برای موتورهای جست و جو. درواقع اولویت نتایج جست و جو برای الگوریتم محتوای مفید، مطالب مرتبط با نیاز کاربر است.

الگوریتم محتوای مفید باعث می‌شود تا کاربران بتوانند محتواهای بسیار باکیفیتی را در صفحه نتایج مشاهده کنند. به نوعی این الگوریتم به محتواهای باکیفیت پاداش داده و آن‌ها را در رتبه های بالاتر قرار می‌دهد. در مقابل، محتواهایی که تنها به منظور کسب رتبه و جذب ترافیک نوشته شده‌اند، ارزش بالایی در این الگوریتم ندارند و کل محتواهای وبسایت مورد نظر جریمه می‌شوند.

گوگل با ارائه این الگوریتم نشان داده است که فرصت کسب رتبه بهتر را برای سایت‌های باکیفیت قائل می‌شود و سایت‌های دارنده محتواهای بی‌کیفیت را جریمه می‌کند و در نتیجه این سایت‌ها دچار نزول در رتبه‌بندی می‌شوند.

 

سئو در اصفهان - بهیدو

الگوریتم helpful content  چه نوع محتوایی را تحت تاثیر قرار می دهد؟

همانطور که اشاره کردیم، الگوریتم helpful content تمامی محتواهای وبسایت‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهد. بر اساس تحقیقات کارشناسان سئو در اصفهان الگوریتم محتوای مفید بر روی تمامی محتواها اعمال می‌شود و تاثیر آن بر روی برخی از محتواها همچون محتواهای آموزشی بیشتر خواهد بود. چرا که در این وبسایت‌ها، احتمال استفاده از روش‌هایی مانند ابزارهای هوش مصنوعی، نگارش محتواهای با موضوعات پراکنده و نگارش محتوا به وسیله ابزارهای بازنویسی محتوا بیشتر است.

به طور کلی محتواهایی که بیشتر تحت تاثیر helpful content قرار می‌گیرند، اغلب دارای ویژگی های زیر هستند:

  • با اضافه کردن جملات نامرتبط و غیرمفید، طولانی شده باشند.
  • سایت‌هایی با موضوعات پراکنده و غیر مرتبط باشند.
  • توسط ابزارهای هوش مصنوعی نوشته شده باشند.
  • توسط نویسنده گردآوری شده باشند.

همچنین موضوعات زیر بیشتر تحت تاثیر helpful content قرار می‌گیرند:

  • موضوعات هنری و سرگرمی
  • محتواهای مربوط به خرید اینترنتی
  • محتوای آموزش آنلاین

الگوریتم محتوای مفید برای بررسی محتواها در چنین سایت‌هایی، دقت زیادی به خرج می‌دهد تا با شناسایی سایت‌هایی که از این روش‌ها و سایر روش‌های مشابه استفاده می‌کنند، آن‌ها را مورد جریمه قرار دهد.

 

منظور از این که آپدیت helpful content  یک الگوریتم site-wide است، چیست؟

بیشتر الگوریتم‌های گوگل به صورت page by page یا همان صفحه به صفحه به بررسی وبسایت‌ها می‌پردازند. ولی آپدیت جدید الگوریتم helpful content باعث شده است تا دیگر وبسایت‌ها نتوانند با استفاده از تولید انبوه محتوای بی‌کیفیت و غیرمرتبط، وبسایت خود را در لیست بالای جست و جو قرار دهند و به نوعی کاربران را گول بزنند. در واقع این آپدیت جدید، به صورت site-wide یا سرتاسری به بررسی تمامی محتواهای سایت می‌پردازد.

اگر گوگل تشخیص دهد که در سایت مورد نظر، محتوای غیرکاربردی یا بی فایده وجود دارد که فقط برای دستیابی به رتبه‌های بالاتر نوشته شده است، وبسایت را جریمه می‌کند. وبسایت مورد نظر دچار کاهش رتبه در لیست جست و جو می‌شود و سپس اثرات منفی را در کل سایت اعمال می‌نماید.

اگر تا به حال در کنار انتشار محتواهای کارپسند، تعدادی محتوای غیر مرتبط با هدف کسب رتبه و جذب ترافیک در وبسایت منتشر می‌کردید، باید بدانید که این ترفند دیگر جوابگو نخواهد بود. با توجه به اینکه آپدیت جدید الگوریتم helpful content تمامی محتواها یا به نوعی کل سایت را مورد ارزیابی قرار می‌دهد، بهتر است در این مورد جانب احتیاط را رعایت کنید.

آیا آپدیت helpful content  باعث جریمه شدن سایت ها می شود؟

گوگل در معرفی آپدیت جدید الگوریتم helpful content از کلمه جریمه استفاده نکرده و در معرفی آن از کلمه “سیگنال” استفاده کرده است. با این حال با شناسایی موارد اسپم و محتواهای بی‌کیفیت، وبسایت مورد نظر را جریمه می‌کند. لازم به ذکر است که در صورت بهبود محتوای وبسایت، از این جریمه در امان خواهید ماند و حتی سئو سایت باعث افزایش رتبه شما در لیست جست و جو خواهد شد.

الگوریتم‌های پنگوئن و پاندا عملکردی مانند الگوریتم محتوای مفید دارند و در دسته الگوریتم اصلی قرار می‌گیرند؛ ولی در ابتدا به عنوان فیلتر در سایت عمل می‌کردند. به همین دلیل احتمال دارد که helpful content نیز عملکرد مشابهی را در موتور جست و جوی گوگل داشته باشد و پس از مدتی از “سیگنال” به یکی از الگوریتم‌های اصلی تغییر رویه دهد.

الگوریتم helpful content بررسی و جریمه وبسایت‌ها را به صورت متناوب انجام نمی‌دهد و در لحظه تمام سایت‌ها را به صورت همزمان بررسی می‌کند. جریمه وبسایت متخلف به این صورت است که تا ماه‌ها دیگر به نتایج باز نخواهد گشت. بر اساس یافته‌های کارشناسان ما در شرکت بهیدو یک سایت باید به مرور زمان خود را اثبات کند و گوگل باید مطمئن شود که محتوا تنها برای موتورهای جست و جو تولید نشده است.

برای اینکه محتوای وبسایتتان دچار جریمه نشود، توصیه می‌کنیم که به موارد زیر توجه کنید:

  • روی تخصص خودتان متمرکز باشید
  • محتوای دست اول تولید کنید
  • به تجربه کاربری توجه کنید
  • به کاربران دروغ نگویید
  • از نوشتن در مورد شایعات و اطلاعات تایید نشده بپرهیزید
  • محتواهای قدیمی را به روز کنید

 

آپدیت الگوریتم helpful content  - بهیدو

سخن پایانی

الگوریتم helpful content یا همان الگوریتم محتوای مفید گوگل یکی از آپدیت‌های مهم گوگل است که تاثیر قابل توجهی بر سئوی سایت ایفا می‌کند. روی کار آمدن این الگوریتم باعث شده است تا وبسایت های مختلف در جهت قرار دادن محتوای مفید و باکیفیت پیشروی داشته باشند. در واقع تنها سایت ها و محتواهایی در نتایج برتر جست و جو نشان داده می‌شوند که از محتوای باکیفیتی برخوردار باشند.

دقت داشته باشید که الگوریتم محتوای مفید گوگل بر تمامی انواع محتواها از جمله محتوای متنی، تصویری، صوتی و ویدئویی نیز تأثیر می‌گذارد. همانطور که می‌دانید، تولید محتوای مفید برای تمامی سایت‌ها به خصوص سایت‌هایی که به دنبال رتبه برتر در نتایج گوگل هستند، اهمیت زیادی دارد.

امتیاز دهی شما به این صفحه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در بهیدو مشاوره رایگان دریافت کنید

فرم مشاوره رایگان