ربات‌ها هم می‌توانند روی گزينه «من ربات نیستم» کلیک کنند؟

CAPTCHA  که مخفف عبارت Completely Automated Public Turing test to tell Computers and Humans Apart  است، یک تست کاملاً خودکار برای جداسازی ربات‌ها و انسان‌ها و به نوعی تامین امنیت سایت است. تست «من ربات نیستم» ابزاری برای تشخیص کاربران واقعی از کاربران غیرواقعی است. این تست‌ها چالش‌هایی را برای شما ایجاد می‌کنند که حل آن برای ربات‌ها دشوار است؛ ولی انسان‌ها می‌توانند به سادگی آنها را تحلیل کرده و پاسخ دهند. اما شاید برای شما جالب باشد که ربات‌ها نیز می‌توانند در نهایت از این چالش‌ها سربلند بیرون آیند. اگر می‌پرسید که چطور این کار را انجام می‌دهند؟ در ادامه با ما همراه باشید.

 

امنیت سایت - بهیدو

استفاده از هوش مصنوعی امنیت ‌سایت‌ ها

احتمالا تا الان هنگام ورود به یک سری از وب‌سایت‌ها، بارها با تست «من ربات نیستم» مواجه شده‌اید. این تست‌ها از شما می‌خواهند که یک چالش را حل کرده و ثابت کنید که ربات نیستید. گاهی اوقات با کلیک‌کردن روی گزینه «من ربات نیستم» شما مجبور می‌شوید یک سری پازل بصری انجام دهید که از شما چیزهایی مانند کلیک‌کردن روی همه تصاویر موتورسیکلت یا چراغ‌های راهنما را می‌خواهد. این چالش‌ها مردم را به این باور می‌رساند که ربات‌ها نمی‌توانند این پازل‌ها را انجام دهند و امنیت سایت دچار مشکل نخواهد شد؛ اما این‌طور نیست. ربات‌ها بسیار پیشرفته هستند. بنابراین آنها می‌توانند با استفاده از هوش مصنوعی کاراکترهای خواسته شده را شناسایی کرده و این چالش‌ها را به‌سادگی حل کنند. روش تست‌های «من ربات نیستم» این است که در مقایسه با یک ماشین چقدر کند و ناکارآمد هستید.

 

ری کپچا چیست؟

ری کپچا یک شرکت متعلق به Google است که در واقع نسخه جدید و بهینه کپچا می‌باشد. ممکن است کپچاهای اصلی را به‌خاطر بیاورید که مجموعه‌ای از حروف و اعداد بودند که با فونت‌های مختلف نوشته می‌شدند یا توسط نوعی صفحه‌نمایش پنهان می‌شدند تا رمزگشایی آنها را سخت کنند. متأسفانه، سیستم قدیمی برای افراد با بینایی ضعیف دشوار بود و می‌توانست برای افراد عادی کاملاً خسته‌کننده باشد. ربات‌ها در نهایت یاد گرفتند که چگونه سیستم قدیمی کپچا را بشکنند. بنابراین گوگل شرکتی را خریداری کرد که با به‌روزرسانی سیستم برای مبارزه با ربات‌های آنلاین پیشرفته‌تر، متنوع‌تر و قوی‌تر باشد. ری کپچا اطمینان حاصل می‌کند که کاربر استفاده‌کننده یک انسان است تا از وب‌سایت‌ها در برابر ربات‌ها محافظت کند. این یک برنامه پیشرفته است که گوگل به هاست وب‌سایت ارائه می‌دهد و به جلوگیری از ترافیک ناخواسته وب‌سایت‌های آنها کمک می‌کند.

تست تورینگ چیست؟

تست تورینگ یک تست ساده است که توسط دانشمند آلن تورینگ در سال ۱۹۵۰ طراحی شده است. هدف این تست تشخیص هویت کاربر و تامین امنیت سایت است تا ببینیم فرد استفاده کننده انسان است یا ربات. ربات ها در این تست مردود می‌شوند و در نتیجه هویت خود را به عنوان چیزی غیر از انسان معرفی می‌کنند. می‌توان گفت آزمون کپچا پیچیده شده این تست است.

 

کپچا چیست؟ - بهیدو

نحوه کارکرد ری کپچا

این سرویس گوگل به ما کمک می‌کند تا بتوانیم ربات‌ها را تشخیص داده و از ارسال نظرات فیک، هک‌شدن و ایجاد حساب کاربری فیک در وب‌سایت جلوگیری و امنیت سایت را تامین کنیم. آخرین نسخه‌ ری کپچا  قادر است نگاهی جامع به رفتار و سابقه کاربر در اینترنت داشته باشد. بیشتر اوقات، این برنامه می‌تواند بر اساس این عوامل تصمیم بگیرد که کاربر ربات است یا خیر  بدون اینکه چالشی برای کاربر ایجاد کند. نحوه کارکرد این آزمون به این صورت است که ربات‌ها همیشه در برخی موارد سریع‌تر و کارآمدتر از انسان‌ها هستند. ری‌ کپچاها به این واکنش سریع ربات‌ها دقت کرده و آن‌ها را تشخیص می‌دهند؛ اما در مقایسه انسان‌ها با ربات‌ها می‌توان گفت که واکنش انسان‌ها بسیار کندتر از ربات‌هاست. ری کپچا نیز این واکنش کند را بررسی کرده و هویت شما را به‌عنوان یک انسان تشخیص می‌دهد.

اگر سریعا آزمون ری‌کپچا را حل کنید، ممکن است از شما خواسته شود یکی دیگر از آن پازل‌ها را که معمولا تصاویری به‌هم‌ریخته و تار هستند دوباره حل کنید. حتی پیشرفته‌ترین هوش مصنوعی در حال حاضر نیز قدرت تشخیص تصاویر به‌هم‌ریخته یا تار را ندارد؛ اما انسان‌ها  مشکلی در رابطه با این قضیه ندارند و به‌سادگی توانایی حل این پازل‌ها را دارند.

 

انواع ری کپچا

در ادامه به معرفی انواع ریکپچا می‌پردازیم:

  1. ری کپچاهای متنی: روش کارکرد این نوع از ری کپچا به این‌گونه است که یک رشته از اعداد و حروف را در یک تصویر نمایش می‌دهد و کاربران با دیدن این کاراکترها باید آنها را در کادر موردنظر وارد کنند. از این روش برای افرادی که با مشکلات بینایی مواجه هستند استفاده می‌شود. نقطه ضعفی که ری کپچای متنی دارد این است که ربات‌هایی که از تکنولوژی بالاتری برخوردار هستند، می‌توانند ساختار ری کپچا را به آسانی شناسایی کرده و وارد آن سایت بشوند.
  2. ری کپچاهای تصویری: این کپچاها به‌عنوان جایگزینی برای کپچاهای متنی قرار داده شده‌اند. این کپچاها از عناصر گرافیکی قابل تشخیص مانند عکس حیوانات، اشکال یا منظره‌ها استفاده می‌کنند. به طور معمول، کپچاهای تصویری برای تامین امنیت سایت از کاربران می‌خواهند تا تصاویری را انتخاب کنند که با یکدیگر متناسب‌اند. کپچاهای تصویری معمولا برای انسان، آسان‌تر از تفسیر متن هستند. بااین‌حال، این ابزارها مشکلاتی را برای کاربران کم‌بینا ایجاد می‌کنند. کپچاهای تصویری برای ربات‌ها هم در مقایسه با تفسیر متن دشوارتر هستند، چون هم به تشخیص تصویر و هم به طبقه‌بندی معنایی نیاز دارند.
  3. ری کپچاهای نامرئی: در این نوع از ری کپچا، کاربران نیازی به حل‌کردن پازل‌های بصری نخواهند داشت و باتوجه‌به موارد پنهانی که در ساختار آن وجود دارد قابل دیدن نیستند. استفاده از ری کپچاهای نامرئی برای آن دسته از افرادی که دارای یک وبسایت هستند و کارابران زیادی از آن وب‌سایت استفاده می‌کنند، مناسب است. افرادی که قصد وارد شدن به وب‌سایت را دارند می‌توانند به‌راحتی و بدون انجام دادن هیچ مسئله‌ای با استفاده از این ری کپچا به‌آسانی وارد وب‌سایت موردنظر خود شوند.

 

بررسی امنیت وبسایت - بهیدو

سخن پایانی

حقیقت این است که هیچ چیزی مانع ربات‌ها نمی‌شود و آن‌ها می‌توانند با یک کلیک وارد هر وبسایتی که می‌خواهند بشوند؛ اما نکته کلیدی در نحوه کلیک کردن آنهاست. ربات‌ها طوری برنامه‌ریزی شده‌اند که سریع و کارآمد باشند. آنها سریع‌تر از انسان‌ها پردازش کرده و واکنش مناسبی نشان می‌دهند. بنابراین در این تست‌ها سرعت و روش ورود کاربران بررسی می‌شود. در یک بررسی جالب، دانشمندان کامپیوتر ادعا می‌کنند که جدیدترین نسخه‌های ChatGPT می‌توانند تست‌های تورینگ و حتی نمونه‌های پیشرفته‌‌تر را با سهولت نسبی پشت سر بگذارد. در چنین مواقعی می‌توان گفت که دیگر مرزی بین انسان و هوش مصنوعی باقی نمانده. در نهایت ممکن است به یک سیستم ری‌ کپچا جدید نیاز داشته باشیم که بتواند ربات‌های پیشرفته‌تر را شناسایی کرده و مانع ورود آن‌ها به وب‌سایت‌ها شود.

با این حال درصورتی‌که احساس کردید وب‌سایت شما دچار مشکل شده یا از لحاظ امنیتی به شرایط وب‌سایت خود مشکوک شده‌اید، کارشناسان فنی بهیدو برای رفع مشکل در کنار شما هستند. شما همچنین می‌توانید برای آپدیت ماهانه وب‌سایت خود، جلوگیری و رفع موارد امنیتی از خدمات پشتیبانی ما استفاده کنید. کافی است برای دریافت اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

امتیاز دهی شما به این صفحه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در بهیدو مشاوره رایگان دریافت کنید

فرم مشاوره رایگان