ایجکس ajax چیست؟

ایجکس ajax چیست؟

برای برنامه نویسان حرفه ای مهم است که بدانند ایجکس ajax چیست؟ و چگونه کار می کند؟ به همین خاطر کارشناسان طراحی سایت اصفهان در شرکت بهیدو این مطلب را به بررسی مفهوم و کاربرد ایجکس اختصاص داده اند.

جسی جیمزگرت یکی از کارشناسان شرکت Adaptive Path ، برای اولین بار اصطلاح AJAX را در مقاله ای تحت عنوان ” ای‌جکس؛ رهیافت جدیدی در برنامه‌های تحت وب ” مطرح نمود. این مفهوم به سرعت با استقبال گسترده برنامه نویسان وب در سراسر جهان روبه رو شد. این روزها اکثر پورتال‌های بزرگی همچون یاهو در حال طراحی اینترفیس‌های مبتنی بر AJAX هستند. اما دلیل این همه محبوبیت ایجکس ajax چیست؟  اگر می خواهید در مورد این تکنیک بیشتر بدانید ادامه مطلب را دنبال کنید.

ایجکس ajax چیست؟

ایجکس (Asynchronous JavaScript and XML) یک زبان برنامه نویسی یا یک ابزار نیست ، بلکه یک مفهوم و فناوری جدید است. Ajax روشی جهت ساخت برنامه های تعاملی برای وب است که بلافاصله درخواست کاربر را پردازش می کنند.

ایجکس در واقع یک اسکریپت سمت مشتری است که بدون نیاز به بارگذاری مجدد کل صفحه وب ، فقط قسمت هایی از آن که نیاز به تغییر دارد و قرار است اطلاعات جدیدی را نمایش دهد به روز رسانی می کند. در نتیجه این امر هیچ زمانی در فواصل کنش و واکنش ‌های هنگام کار با مرورگر ، صفحه سفید و خالی وب دیده نمی شود. در این صورت کاربر حس می کند با یک نرم ‌افزار دسکتاپ در حال کار است.

آیجکس چندین ابزار برنامه نویسی از جمله جاوا اسکریپت ، HTML پویا (DHTML) ، زبان نشانه گذاری گسترده (XML) ، (CSS) ، (DOM) و XMLHttpRequest را با هم ترکیب کرده است. خود ایجکس عمدتاً یک اصطلاح عمومی برای تکنیک های مختلف JavaScript است که برای اتصال به صورت پویا به یک سرور وب استفاده می شود ، بدون این که لزوما چندین صفحه بارگیری شود.

ایجکس ajax چیست؟

ایجکس از چه زمانی مورد استفاده قرار گرفت؟

در مقاله های گوناگون تاریخچه به‌کارگیری تکنیک ایجکس به پیدایش نرم‌افزار Outlook WebAccess و همینطور استفاده از فرمان XMLHttpRequest  ابداع شده توسط مایکروسافت برمی گردد. در آن زمان از این تکنیک در نرم ‌افزار اینترنت اکسپلور استفاده می شد،  ولی در حال حاضر بیشتر مرورگرهای رایج همچون فایرفاکس از آن پشتیبانی می‌کنند. بنابراین ajax دیگر یک فناوری محدود به اینترنت اکسپلورر نیست.

بیشتر بدانید: کامل ترین زبان برنامه نویسی

نحوه عملکرد ایجکس ajax چیست؟

برنامه های ایجاد شده با ایجکس از موتوری استفاده می کنند که به عنوان واسطه بین مرورگر کاربر و سروری که از آن درخواست اطلاعات می شود عمل می کند. بنابراین به جای بارگذاری یک صفحه وب به صورت سنتی ، مرورگر کاربر با بارگیری موتور Ajax ، صفحه ای را که کاربر می بیند نشان می دهد. موتور با استفاده از JavaScript برای برقراری ارتباط با مرورگر وب ، همچنان در پس زمینه کار می کند. ورودی کاربر یا کلیک روی صفحه ، تماس جاوا اسکریپت را به موتور ایجکس ارسال می کند ، که می تواند در بسیاری موارد فوراً پاسخ دهد. اگر موتور به داده های اضافی نیاز داشته باشد ، معمولاً از XML استفاده می کند و در حالی که همزمان صفحه را به روز می کند ، از سرور درخواست می کند.

 از ایجکس کجا باید استفاده کنیم؟

با توجه به این که هدف اصلی استفاده از ایجکس بهبود سرعت ، کارایی و قابلیت استفاده از یک وب سایت است. بنابراین طبق تجربیات کارشناسان طراحی سایت اصفهان ایجکس باید در هر مکانی از یک برنامه وب که قرار است در آن مقدار کمی از اطلاعات از طریق سرور ، ذخیره و یا بازیابی شود و نیازی به بروزرسانی مجدد کل صفحه نیست استفاده گردد تا به این ترتیب سرعت و کارایی وب سایت به میزان قابل توجهی افزایش یابد.

مثلا وقتی کاربر در یک صفحه وب قصد امتیاز دهی به یک محتوای خاص را دارد ، هنگامی که امتیاز شخصی خود را وارد می کند ، با استفاده از Ajax ، این امتیاز بدون ارسال کل صفحه به سرور و بارگیری مجدد آن ، در پایگاه داده ذخیره شده و نمایش داده می شود.

یک مثال دیگر برای ایجکس کاربرد آن در سایت هایی همچون سایت پیش بینی آب و هواست که می تواند بدون تاخیر ، شرایط آب و هوا را در یک طرف صفحه نمایش دهد.

چرا Ajax برای برنامه نویسان وب اهمیت دارد؟

از دید کارشناسان طراحی سایت اصفهان ، ای‌جکس یک فناوری جدید و شگفت‌انگیز است. این تکنیک جادویی بر اساس جاوا اسکریپت و XML بنا شده است که هر دوی این فناوری‌ها تا حد زیادی منبع باز هستند و منحصر به شرکت خاصی نمی باشند. به همین خاطر این روزها تمام محافل دنیای برنامه نویسی مملو از مقالات و تحلیل‌هایی درباره ایجکس شده است. وب سایت هایی که در آن از تکنیک Ajax استفاده شده است همیشه پاسخگوتر ، سریع تر و کاربر پسند تر هستند. بنابراین اگر یک برنامه نویس وب هستید سعی کنید حتما این تکنیک را یاد بگیرید.

چرا Ajax برای برنامه نویسان وب اهمیت دارد؟

همانطور که اشاره شد یکی از ویژگی های مهم این فناوری که به اهمیت آن افزوده است ، افزایش سرعت وب سایت شما است. در واقع به خاطر عدم نیاز به بارگذاری مجدد کل یک صفحه وب ، مقدار داده‌هایی که باید برای تکمیل یک Interaction میان کاربر و سایت مبادله گردد، به میزان قابل توجهی کاهش می‌ یابد و این به معنی افزایش محسوس سرعت نرم ‌افزارهای تحت وب است.

  • برقراری تماس های غیر همزمان

ایجکس به برنامه نویس این امکان را می دهد تا تماس های غیر همزمان را با یک سرور وب برقرار کند. این امر موجب می شود تا کاربران با هر بار ورود به صفحه وب سایت ، منتظر بارگذاری همه داده ها نمانند.

  • آزاد شدن پهنای باند اینترنت

اگر ایجکس نبود در طول یک شبانه روز میلیاردها بار فرآیند بارگذاری مجدد صفحات وب تعاملی در شبکه اینترنت تکرار می‌شد! اما  استفاده از ای‌جکس با آزاد کردن پهنای‌ باند اینترنت موجب صرفه جویی اقتصادی قابل توجهی (حدود میلیاردها دلار) در این زمینه شده است. در سایت ها و مکان هایی با پهنای باند محدود ، این ویژگی می تواند عملکرد شبکه را تا حد زیادی بهبود بخشد.

به این ترتیب این فناوری یک انقلاب در عرصه وب و فضای سایبری محسوب می شود. به ویژه این که همزمان با افزایش کاربرد آن فناوری ‌های اینترنت پرسرعت همچون ADSL  نیز به شدت در حال رشد هستند.

  • توسعه حوزه وب سرویس

افزایش چند برابری سرعت کار با اینترنت موجب می شود تا اجرای یک نرم‌افزار از روی وب تفاوت محسوسی با اجرای آن از روی کامپیوتر دسکتاپ نداشته باشد. در این صورت می توان بخش مهمی از توان پردازشی نرم‌افزارها، چه از نوع دسکتاپ و چه از نوع تحت وب را به سیستم‌ هایی موسوم به Web Service واگذار کرد. به همین خاطر علاقه مندان به حوزه وب سرویس، این روزها در تلاش هستند تا با پیوند دو فناوری ای‌جکس و وب سرویس‌ ، راهکارهای تازه‌ای برای توسعه این حوزه ایجاد نمایند.

بیشتر بدانید: درآمد برنامه نویس در آمریکا و اروپا

مزایای ایجکس چیست؟

مزایای استفاده از این فناوری جدید در دنیای طراحی و توسعه وب به شرح زیر است:

  • بارگذاری مجدد صفحه بسیار سریع است و نیازی نیست زمان زیادی را صرف جستجوی اطلاعات جدید کنید.
  • کاربر می تواند اطلاعات لازم را در سریع ترین زمان ممکن به دست آورد و در نهایت کارها سریعتر انجام می شود.
  • نیازی به بارگذاری مجدد اطلاعات هر صفحه نیست و به همین دلیل می توان گفت که بارگذاری روی این سرور کاهش می یابد.
  • همچنین نیازی به دانلود مجدد اطلاعات صفحه در سیستم ندارید و کاهش بار سرور در نهایت باعث صرفه جویی در پهنای باند می شود.
  • به طور کلی استفاده از Ajax برای کاربرانی که نیاز به پاسخگویی سریع دارند بسیار مفید خواهد بود.

معایب ایجکس چیست؟

ایجکس علاوه بر مزیت های بزرگ، معایبی نیز دارد که طراحان وب باید از آن ها آگاه باشند. این معایب عبارتند از:

  • مهمترین و بزرگترین عیب این فناوری این است که سئو دوستانه نیست و همانطور که می دانید این امر می تواند آسیب زیادی به وب سایت وارد کند.
  • و این فناوری از جاوا اسکریپت استفاده می کند و در نهایت حجم صفحات وب را افزایش می دهد.
  • موتور جستجو به صفحاتی که با استفاده از Ajax فراخوانی شده اند نمی رسد.
  • به طور کلی باید بگوییم که استفاده از این فناوری باعث کاهش سرعت بارگذاری سایت می شود.
  • علامت گذاری صفحه ای که با Ajax بارگذاری شده است امکان پذیر نیست و امکان اشتراک گذاری لینک محتوای آن صفحه وجود ندارد.

لطفاً توجه داشته باشید که فقط مرورگرهای مدرن می توانند از این فناوری پشتیبانی کنند و اگر کاربر جاوا اسکریپت را غیرفعال کرده باشد، این فناوری قابل استفاده نخواهد بود و در نهایت با صفحه نامعتبر و رو به رو می شود.

در نهایت باید بگوییم که این فناوری هنوز آنطور که باید به بلوغ نرسیده و عملکرد آن همچنان نیاز به بهبود دارد.

بنابراین اگر نیازی به برقراری ارتباط در هر زمان و سریع ندارید، از این فناوری استفاده نکنید.

سخن پایانی

Ajax یک فناوری بسیار مفید و کاربردی است. اگر می خواهید برخی از محتوای صفحه شما به روز شود، اما نه کل صفحه، می توانید از Ajax استفاده کنید.

یعنی با کمک این تکنیک کل صفحه برای یک تغییر کوچک نیازی به بارگذاری مجدد ندارد. این کار مزایای زیادی مانند تجربه کاربری بهتر و صرفه جویی در پهنای باند را به همراه دارد.

البته باید برخی از معایب آنها را نیز در نظر بگیرید. Ajax می تواند موتور جستجو را توهین کند و باعث ایجاد مشکل در نمایه سازی صفحات شود.

یا ممکن است برخی از دستگاه ها از این فناوری به درستی پشتیبانی نکنند.

آژانس دیجیتال مارکتینگ بهیدو به عنوان مرکز طراحی سایت اصفهان در این مقاله به بررسی نکات مهمی در زمینه ی ایجکس پرداخت.

در قسمت کامنت ها نظرات و تجربیات خود را با بهیدو به اشتراک بگذارید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  +  29  =  38

در بهیـدو مشـاوره رایگـــان دریافت کنیـد

شماره تماس : ۰۳۱۳۲۷۵۱۹۸۸۰۳۱۳۲۷۵۱۹۸۹

پشتیبانی فروش : ۰۹۹۰۸۰۶۰۸۳۵۰۹۳۷۶۱۳۹۳۰۶

آدرس پستی : خیابان هشت بهشت شرقی، نرسیده به چهارراه هشت بهشت ، ساختمان فراز طبقه دوم

×

در بهیـدو مشـاوره رایگـــان دریافت کنیـد

شماره تماس : ۰۳۱۳۲۷۵۱۹۸۸۰۳۱۳۲۷۵۱۹۸۹

پشتیبانی فروش : ۰۹۹۰۸۰۶۰۸۳۵۰۹۳۷۶۱۳۹۳۰۶

آدرس پستی : خیابان هشت بهشت شرقی، نرسیده به چهارراه هشت بهشت ، ساختمان فراز طبقه دوم

×

در بهیـدو مشـاوره رایگـــان دریافت کنیـد

شماره تماس : ۰۳۱۳۲۷۵۱۹۸۸۰۳۱۳۲۷۵۱۹۸۹

پشتیبانی فروش : ۰۹۹۰۸۰۶۰۸۳۵۰۹۳۷۶۱۳۹۳۰۶

آدرس پستی : خیابان هشت بهشت شرقی، نرسیده به چهارراه هشت بهشت ، ساختمان فراز طبقه دوم

×

در بهیـدو مشـاوره رایگـــان دریافت کنیـد

شماره تماس : ۰۳۱۳۲۷۵۱۹۸۸۰۳۱۳۲۷۵۱۹۸۹

پشتیبانی فروش : ۰۹۹۰۸۰۶۰۸۳۵۰۹۳۷۶۱۳۹۳۰۶

آدرس پستی : خیابان هشت بهشت شرقی، نرسیده به چهارراه هشت بهشت ، ساختمان فراز طبقه دوم

×

در بهیـدو مشـاوره رایگـــان دریافت کنیـد

شماره تماس : ۰۳۱۳۲۷۵۱۹۸۸۰۳۱۳۲۷۵۱۹۸۹

پشتیبانی فروش : ۰۹۹۰۸۰۶۰۸۳۵۰۹۳۷۶۱۳۹۳۰۶

آدرس پستی : خیابان هشت بهشت شرقی، نرسیده به چهارراه هشت بهشت ، ساختمان فراز طبقه دوم

×
در بهیـدو مشـاوره رایگـــان دریافت کنیـد

شماره تماس : ۰۳۱۳۲۷۵۱۹۸۸ –  ۰۲۱۲۸۴۲۷۹۹۰

پشتیبانی فروش : ۰۹۹۰۸۰۶۰۸۳۵۰۹۳۷۶۱۳۹۳۰۶

 

"*" indicates required fields

×

در بهیدو مشاوره رایگان دریافت کنید

فرم مشاوره رایگان