UI و  UX چیست؟ بررسی تفاوت های بین این دو

تفاوت اصلی ui و ux چیست؟ بهیدو

شما چقدر با طراحی UI و  UX آشنایی دارید؟

ما اغلب این دو مفهوم را در کنار هم می بینیم در صورتی که مفاهیم کاملا مستقلی هستند. پس چرا همیشه با هم استفاده می شوند؟

درک تفاوت کلیدی بین اصطلاحات UX و UI برای هر متخصص طراحی سایت در اصفهان ، تهران و هر شهر دیگر بسیار مهم است.

به طور خلاصه، UI یا (رابط کاربری) مربوط به نحوه ظاهر و عملکرد سایت است. اما طراحی UX در واقع به این سوال پاسخ می دهد که “چگونه کاربران را در سایت یا اپلیکیشن بدون گمراهی به جایی که می خواهند برسانیم؟”

بنابراین می  توان نتیجه گرفت طراحی UI بخش مهمی از طراحی UX است که یک راه حل بصری جذاب و راحت برای راهنمایی کاربران جهت استفاده صحیح از قابلیت های سایت را ارائه می کند.

متخصصان طراحی سایت برای طراحی رابط کاربری (UI) و طراحی تجربه کاربری (UX) به مهارت های کاملا متفاوتی نیاز دارند. در اصل این دو مفهوم دو رشته کاری متفاوت هستند که هر دو برای حل یک مسئله مورد استفاده قرار می گیرند و آن جذب حداکثری مشتری است.

در این مقاله می خواهیم در خصوص مفاهیم UI و  UX و تفاوت بین آن ها بیشتر توضیح دهیم. با بهیدو همراه باشید.

UI و  UXچیست؟

آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده اید که وقتی کاربران برای اولین بار وارد اپلیکیشن موبایل یا وب سایت شما می شوند چه چیزی را می بینند؟ وقتی محصول شما را باز می کنند یا از خدمات شما استفاده می کنند چه احساسی دارند؟ برداشت اولیه بسیار مهم و ممکن است برای همیشه در ذهن آنها باقی بماند. طراحی یک UI/UX با کیفیت تاثیر بسیار قدرتمندی بر روی برداشت اولیه کاربران از وب سایت شما دارد.

فرقی ندارد که در حال طراحی سایت ورد پرس یا هر سایت دیگر باشید. شما باید قبل از هر چیز اهمیت طراحی UI و UX را برای وب سایت خود درک کنید.

طراحی رابط کاربری و تجربه کاربری قدرتمندتر از آن چیزی است که تصور می کنید.

در اصل هدف اولیه از طراحی رابط کاربری و تجربه کاربری افزایش فروش است. به عبارت دیگر طراحی UX و UI می تواند به شما در جذب کاربران بیشتر کمک کند.

طراحی UI/UX با کیفیت نه تنها می تواند توجه کاربران را جلب کند، بلکه حتی اعتماد آنها را نیز جلب می کند.

برای درک اهداف اصلی طراحی UI و UX، اجازه دهید به صورت جداگانه به بررسی هر کدام از این مفاهیم بپردازیم:

منظور از طراحی UI چیست؟

طراحی UI یا طراحی رابط کاربری بر روی تقویت تعامل و محتوای بصری یک محصول که می تواند نرم افزار، وب سایت، اپلیکیشن و غیره باشد متمرکز است.

به طو مثال اگر بخواهیم در طراحی وب سایت ، طراحی رابط کاربری را شرح دهیم، باید به طراحی صفحات، منوها، بنرها، دکمه ها و کلیه عناصر بصری موجود در سایت اشاره کنیم. این طراحی باید جذاب باشد، مطابق انتظار عمل کند و به تعامل با محصول کمک کند.

منظور از  طراحی UX چیست؟

سال های زیادی است که فرآیند طراحی UX برای تولید محصولات مختلف استفاده شده است. در حالی در گذشته هیچ اسم یا اصطلاح خاصی برای آن در نظر گرفته نشده بود.

در واقع هر محصول موفقی در طول تاریخ بشر از طراحی UX در فرآیند توسعه خود استفاده کرده است. حتی اگر سازندگان آنها از این اصطلاح خاص استفاده نکرده باشند.

اصطلاحاتی همچون طراحی کاربر محور و قابلیت استفاده آسان برای کاربران به مرور زمان با گسترش صنعت نرم افزارها شکل گرفتند. به این ترتیب در سال ۱۹۸۸ دونالد نورمن اصطلاح طراحی تجربه کاربری را ابداع کرد.

از آن زمان به بعد، طراحی UX  به بخشی جدایی ناپذیر از فرهنگ لغت ما تبدیل شد.

جالب است بدانید دونالد نورمن با ابداع این اصطلاح قصد داشت تمام جنبه‌های تجربه فردی کار با یک سیستم را پوشش دهد، از جمله طراحی صنعتی، گرافیک، رابط، تعامل فیزیکی، کتابچه راهنمای کاربر و غیره.

در حال حاضر طراحی UX یک رویکرد چند منظوره است که جنبه های مختلفی را در صنایع مختلف دربر می گیرد. طراحی UX تمرکز واضحی بر نیازها و انتظارات کاربران در مورد نحوه عملکرد، ظاهر و احساس یک محصول دارد. اگر یکبار دیگر این جمله را مرور کنید قطعا به خوبی درک می کنید که طراحی UX بسیار فراتر از یک محتوای بصری است و همه جزئیات را در نظر می گیرد.

ui و ux چیست؟ و تفاوت بین این دو | بهیدو

تفاوت اصلی UI و  UX چیست؟

اگرچه اصطلاحات UI UX معمولاً با هم استفاده می شوند، اما همانطور که گفته شد مفاهیم متفاوتی هستند.

تنها فقط حرف U در اختصارات UX و UI مشابه است. طراحی UI اولین لایه تعامل بین کاربر و سیستم است. اما برخلاف تصور رایج، UI فقط به محتوای بصری محصول مربوط نمی شود. همچنین در مورد ارتباطات و عملکرد است.

طراحی UX یک فعالیت پیچیده تر است که نه تنها موارد قابل محاسبه را در بر می گیرد، بلکه مواردی را که نمی توان اندازه گیری کرد یا حتی مشاهده کرد را نیز در بر می گیرد.

این نوع طراحی بیشتر به درک نیازها و احساسات کاربران پس از تعامل با یک محصول که می تواند سایت یا اپلیکیشن باشد اشاره دارد.

از طرف دیگر طراحان رابط کاربری باید اطمینان حاصل می کنند که عناصری که کاربران در طول نقشه سفر مشتری در وب سایت با آنها تعامل خواهند داشت، ظاهر و عملکرد عالی دارند.

متخصصان طراحی سایت در اصفهان در شرکت بهیدو که در حوزه طراحی سایت تجاری ، طراحی سایت فروشگاهی اصفهان و غیره فعالیت دارند اطمینان حاصل می کنند که کلیه عناصر رابط کاربری و تجربه کاربری در هر کدام از وب سایت ها به درستی سازماندهی شده، ساختار یافته اند و کاملا مرتبط با موضوع وب سایت ها و سبک برند مشتریان اجرا می شوند. برای کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص با ما تماس بگیرید.

بررسی طراحی UX را در طراحی سایت

اگر طراحی UX را در طراحی سایت یا اپلیکیشن در نظر بگیریم  متوجه می شویم که UX حول تعامل کاربر نهایی با رابط وب سایت، برنامه تلفن همراه یا یک نرم افزار متمرکز است.

تیم طراحی سایت در اصفهان در شرکت بهیدو برای اینکه یک طراحی UX موفق داشته باشند حتما رفتار کاربران هدف را در هر کدام از پروژه ها مورد بررسی قرار می دهند و نمونه های اولیه ی طراحی را پس از تست و ارزیابی توسعه می بخشند.

این حرفه در اصل مستقیماً با معماری محتوا، طراحی گرافیک و خود محتوا کار می کند.

ایده اصلی طراحی UX این است که اطمینان حاصل شود که محصول ما یعنی نرم افزار، وب سایت ، اپلیکیشن و غیره مشکل کاربر را به کارآمدترین راه ممکن حل می کند.

نگرش طراحی UX در تمام صنایع قابل تقدیر است چرا که دغدغه صاحبان مشاغل به رفع نیازهای کاربران و برآوردن نیازهای آنها را نشان می دهد. یک نظرسنجی CEI بیان می کند که ۸۶٪ از خریداران آماده اند تا به ازای دریافت تجربه کاربری بهتر، هزینه بیشتری به کسب وکارها پرداخت کنند. به این ترتیب طراحی عالی UX می تواند به شما در متمایز شدن و جذب مشتریان بیشتر کمک کند.

قطعا یک UX فکر شده می تواند بازدیدکننده را به کاربر و در نهایت کاربر را به مشتری سایت شما تبدیل کند. اگر وب سایت شما فاقد UX خوب باشد شک نکنید که مشتریان بالقوه ی زیادی را از دست خواهید داد. برای طراحی سایت فروشگاهی در اصفهان یا هر سایت تجاری دیگر با UI و UX قدرتمند همین امروز با ما تماس بگیرید.

توضیحی کامل در مورد رابط کاربری و رابط گرافیکی سایت | بهیدو

چگونه UX و UI با هم کار می کنند؟

طبق آنچه گفته شده UI و UX هر دو برای رضایت کاربر از محصول استفاده می شوند. لازم نیست فراموش کنیم که UI یک دانش حیاتی است، اما همچنان به عنوان بخشی از طراحی UX عمل می کند. طراحی UI معمولاً در فرآیندی صورت می گیرد که متخصصان طراحی سایت تقریبا ۸۰ درصد از طراحیUX  را انجام داده باشند.

طراحان UI فعالیت های طراحان UX را انجام نمی دهند. به طور مثال نظرسنجی انجام نمی دهند یا نیازهای بازار را تحلیل نمی کنند. در عوض آنها وایرفریم ها و نمونه های اولیه را ایجاد می کنند و از مهارت های حرفه ای خود برای ایجاد محیطی دلپذیر برای کاربران در وب استفاده می کنند.

طراحان UI و UX معمولا طی چند جلسه مشترک ایده های خود را با هم به اشتراک می گذارند که نتیجه نهایی محصول به بهترین شکل ممکن پیاده سازی شود.

چه چیزی برای ایجاد یک UIو  UX عالی نیاز است؟

به طور کلی هدف از طراحی UI/UX ساخت محصولی است که مردم از آن استفاده کنند و همینطور از آن لذت ببرند. اما مسلما این یک شبه اتفاق نمی افتد.

بلکه طراحی UI/UX عالی به تجربه، دانش و مهارت های زیادی نیاز دارد. یک متخصص طراحی وب سایت با تجربه معمولا اولویت طراحی UI و UX را رضایت کاربران در نظر می گیرد.

طراحان UI/UX باید بدانند که خودشان کاربر نهایی نیستند. یعنی آنها برای خودشان یک سایت یا اپلیکیشن را طراحی و ایجاد نمی کنند. بلکه باید بتوانند نیاز کاربران که طیف گسترده ای را شامل می شود برطرف سازند.

بنابراین سوال مهم در هر طراحی UI/UX این است که “آیا کاربران واقعا این را دوست خواهند داشت؟”

در همین راستا تمام فرآیندهای دیگر، مانند ایجاد نمونه های اولیه یا یافتن بهترین گزینه برای آزمایش محصول، باید برای کاربران باشد. طراحان UI/UX باید همیشه مخاطبان هدف و نیازهای آنها را برای طراحی وب سایت یا هر محصول موفق دیگر درک کنند.

آنها باید نگرش شخصی خود را فراموش کرده و فقط احساسات خود را لحاظ نکنند.

۵/۵ - (۳ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  +  84  =  86

در بهیـدو مشـاوره رایگـــان دریافت کنیـد

شماره تماس : ۰۳۱۳۲۷۵۱۹۸۸۰۳۱۳۲۷۵۱۹۸۹

پشتیبانی فروش : ۰۹۹۰۸۰۶۰۸۳۵۰۹۳۷۶۱۳۹۳۰۶

آدرس پستی : خیابان هشت بهشت شرقی، نرسیده به چهارراه هشت بهشت ، ساختمان فراز طبقه دوم

×

در بهیـدو مشـاوره رایگـــان دریافت کنیـد

شماره تماس : ۰۳۱۳۲۷۵۱۹۸۸۰۳۱۳۲۷۵۱۹۸۹

پشتیبانی فروش : ۰۹۹۰۸۰۶۰۸۳۵۰۹۳۷۶۱۳۹۳۰۶

آدرس پستی : خیابان هشت بهشت شرقی، نرسیده به چهارراه هشت بهشت ، ساختمان فراز طبقه دوم

×

در بهیـدو مشـاوره رایگـــان دریافت کنیـد

شماره تماس : ۰۳۱۳۲۷۵۱۹۸۸۰۳۱۳۲۷۵۱۹۸۹

پشتیبانی فروش : ۰۹۹۰۸۰۶۰۸۳۵۰۹۳۷۶۱۳۹۳۰۶

آدرس پستی : خیابان هشت بهشت شرقی، نرسیده به چهارراه هشت بهشت ، ساختمان فراز طبقه دوم

×

در بهیـدو مشـاوره رایگـــان دریافت کنیـد

شماره تماس : ۰۳۱۳۲۷۵۱۹۸۸۰۳۱۳۲۷۵۱۹۸۹

پشتیبانی فروش : ۰۹۹۰۸۰۶۰۸۳۵۰۹۳۷۶۱۳۹۳۰۶

آدرس پستی : خیابان هشت بهشت شرقی، نرسیده به چهارراه هشت بهشت ، ساختمان فراز طبقه دوم

×

در بهیـدو مشـاوره رایگـــان دریافت کنیـد

شماره تماس : ۰۳۱۳۲۷۵۱۹۸۸۰۳۱۳۲۷۵۱۹۸۹

پشتیبانی فروش : ۰۹۹۰۸۰۶۰۸۳۵۰۹۳۷۶۱۳۹۳۰۶

آدرس پستی : خیابان هشت بهشت شرقی، نرسیده به چهارراه هشت بهشت ، ساختمان فراز طبقه دوم

×
در بهیـدو مشـاوره رایگـــان دریافت کنیـد

شماره تماس : ۰۳۱۳۲۷۵۱۹۸۸ –  ۰۲۱۲۸۴۲۷۹۹۰

پشتیبانی فروش : ۰۹۹۰۸۰۶۰۸۳۵۰۹۳۷۶۱۳۹۳۰۶

 

"*" indicates required fields

×

در بهیدو مشاوره رایگان دریافت کنید

فرم مشاوره رایگان