CDN چیست؟ | تاثیر cdn بر سئو سایت

cdn چیست و تاثیر آن بر سئو سایت چیست؟

به طور خلاصه سیستم CDN و فناوری آن بر افزایش امنیت و همچنین سرعت سایت تاثیر فوق العاده‌ ای می‌ گذارد و با انواع عمومی و اختصاصی روند بهبود و ارتقای رتبه سایت در الگوریتم‌ های گوگل را سرعت می‌بخشد. در تعریف ساده و کلی CDN مخفف Content Delivery Network  به معنای شبکه تحویل (یا توزیع) محتوا است. در ادامه بیشتر با کاربرد و نحوه کار ان اشنا خواهیم شد.در این مقاله با ما همراه باشید تا تاثیر cdn بر سئو سایت را با هم بررسی کنیم.

بهیدو متشکل از تیمی مجرب و متخصص در زمینه طراحی سایت تخصصی، طراحی انواع پلتفرم‌های موبایلی و توسعه سایت‌های تجاری است که انواع خدمات طراحی سایت ( طراحی سایت در اصفهان و دیگر شهرهای بزرگ ایران) و ارتقا صفحات اینترنتی را با بهترین کیفیت و مناسبترین قیمت به شما ارائه می‌دهد. در این نوشته قصد دارد به طور جامع و کاربردی به معرفی فناوری CDN و موارد بکارگیری آن پرداخته و به سوالاتی اعم از CDN چیست؟ چه مزایایی دارد؟ چه تاثیری بر امنیت سایت می‌گذارد و چرا پس از طراحی سایت باید از آن استفاده کنیم؟ پاسخ دهد.

امنیت؛ مهم ترین المان در سئو سایت و تجربه کاربر

امنیت و سرعت سایت دو تا از المان‌های مهم و اساسی در کیفیت و ارزش یک سایت هستند. اهمیت این موضوع به خصوص در سئو سایت و بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجوگر کاملا واضح است و پس از طراحی سایت باید به آن توجه کرد. سئو سایت که الگوریتم‌ هایی مطابق با بهبود تجربه کاربر دارد، همواره به فکر رضایت و امنیت کاربران در هنگام جستجو بوده و امکان پیشرفت و کسب رتبه را تنها برای سایت‌های ایمن و پر سرعت فراهم می‌کند. امروزه با پیشرفت و گسترش فضای مجازی و استفاده از اینترنت، اهمیت ایمن بودن سایت از هیچ کس پوشیده نیست. برای درک اهمیت ایمن بودن سایت شرایطی که در ادامه شرح داده می‌شود را از دید کاربر تصور کنید و تصمیم بگیرید: اگر شما  جستجویی در اینترنت انجام دهید و وارد یک سایت شوید، ناگهان متوجه شوید که سیستم‌تان آلوده به ویروس شده یا مورد حمله هکرها قرار گرفته‌اید، چه می‌کنید؟!

آیا باز هم به این سایت سر می‌زنید؟! اگر ایمن شده باشد چطور؟! قطعا پاسخ شما به این سوالات یک “نه” محکم و قاطعانه است. بی شک هیچ کاربری دوست ندارد در سایتی که از لحاظ امنیتی دچار مشکل است وارد شود چه برسد از امکانات و محصولات آن بهره ببرد یا خرید کند! امنیت سایت در دو جنبه امنیت کلی سایت و امنیت کاربران و حفظ اطلاعات و هویت آن‌ها حائز اهمیت است. سئو سایت نیز همواره بر رضایت کاربر در هنگام جستجو تاکید داشته و به هر دو این جوانب حساسیت کافی را نشان می‌دهد.

از این جهت است که طراحی و استفاده از فناوری‌های موثر در امنیت چون سیستم CDN از اهمیت بالایی برخوردار بوده و این سیستم توزیع محتوا دیجیتالی به دفع حملات هکری و بر هم زنندگان امنیت سایت کمک می‌کند. همانطور که پیش‌تر نیز اشاره کردیم، CDN کلمه اختصاری عبارت Content Delivery Network  به معنای شبکه تحویل یا توزیع محتوا است.

تاثیر cdn بر سئو سایت - بهیدو

تعریف CDN به زبان ساده و تاثیر آن بر سئو

در میان اصطلاحات و اسامی فناوری‌ها و سیستم‌های طراحی سایت و بهینه سازی سایت با الگوریتم‌های گوگل، CDN یکی از آشناترین نام‌هاست که در انواع سایت‌ها، مطالب مختلف و نام فایل‌ها ممکن است آن را دیده باشید. ممکن است بارها و بارها نام آن را شنیده باشید اما ندانید CDN دقیقا چیست و چه کاربردی دارد؛ به این جهت است که در ادامه معرفی ساده و قابل درک از این سیستم را آورده‌ایم. پیش‌تر نیز ذکر کردیم که CDN یک واژه اختصاری برای عبارت Content Delivery Network  است. همانطور که از معنای این عبارت به شرح “شبکه تحویل محتوا” یا “شبکه توزیع محتوا” پیدا است، CDN  فناوری است که محتوا را به کمک شبکه‌ای از سرورها به دست کاربر می‌رساند. حال این به چه معنا است؟

وقتی شما به منظور راه اندازی یک وبسایت و طراحی سایت در هر زمینه، با یک هاست و یک سرور فعالیت می‌کنید، در حال ارائه محتوا تنها با کمک همان یک سرور هستید و خواه ناخواه متحمل عواقب سنگین آن می‌شوید. فعالیت سایت تنها با یک سرور امنیت سایت شما را دچار اختلال و تزلزل می‌کند. در این حالت حملات DDOS که از متداول‌ترین انواع حملات هکری هستند، به راحتی سایت شما را از دسترس خارج کرده و عملکرد آن را مختل می‌کنند. وقتی در این حملات، مهاجمان و هکرها درخواست‌های متعددی را به سایت شما می‌فرستند، چون از یک سرور استفاده می‌کنید، می‌توانند باعث خاموشی سرور شده و سایت شما را از دسترس خارج کنند. اما اگر از یک CDN یا شبکه توزیع محتوا استفاده نمایید، ترافیکی که تحت تاثیر درخواست‌های متعدد مهاجمان به سایت وارد شده، در شبکه سرورهای بسیار پخش شده و آسیبی به سایت نمی‌رساند. از این جهت است که امنیت سایت بالا می‌رود ودر پی آن نمره سئو سایت افزایش می‌یابد. این یکی از مهم ترین تاثیر cdn بر سئو سایت است.

چگونگی عملکرد cdn

همان‌طور که می‌دانید اغلب می‌توان روی یک سرور مجازی سایت‌های متنوعی با محتواهای مختلف نظیر تصویر، ویدئو و صفحات وب را قرار داد. زمانی که تعداد زیادی کاربر به‌صورت هم‌زمان به وب‌سایت شما مراجعه می‌کنند تا یک ویدئو مشخص را ببینند به‌احتمال زیاد وب‌سایت شما با کندی سرعت مواجه می‌شود. به‌این‌ترتیب شما نمی‌توانید تجربه کاربری خوبی را برای مشتریان خود رقم بزنید و رضایت مشتریان کسب‌و‌کار شما کاهش می‌یابد. اگر شما از cdn برای کنترل این شرایط استفاده کنید، می‌توانید یک سرور لبه میان کاربر و سرور اصلی سایت ایجاد کنید. به‌عبارت‌دیگر با استفاده از cdn دیگر درخواست کاربر مستقیماً به سمت سرور اصلی ارسال نمی‌شود؛ بلکه ابتدا این درخواست به سرور لبه می‌رسد و سپس همین درخواست از سرور لبه به سرور اصلی انتقال داده می‌شود. با استفاده از cdn زمانی که یک کاربر در حال ارسال یک درخواست است و به دنبال آن کاربر دوم نیز همان درخواست را ارسال می‌کند سرور لبه یک نسخه از پاسخ سرور اصلی را که پیش‌ازاین در خود ذخیره کرده است به کاربر نشان می‌دهد. جالب است بدانید امروزه بیش از یک سرور لبه در تمامی استان‌های کشور وجود دارد. بنابراین زمانی که تعداد درخواست‌های کاربران افزایش می‌یابد سرور سایت شما  Down نمی‌شود.

چرا با افزایش امنیت، نمره سئو سایت بهبود می‌یابد؟

چرا با افزایش امنیت سایت، نمره سئو سایت نیز افزایش می‌یابد؟ مگر این دو چه ارتباطی با هم دارند؟ چون همانگونه که قبلا هم ذکر کردیم، معیار اصلی تنظیم فاکتور های گوگل برای رتبه بندی سایت‌ ها، بهینه سازی سایت برای تجربه کاربری بهتر است.

گوگل می‌خواهد بهترین نتیجه را برای کاربر رقم زده تا او را به عنوان کاربر همیشگی خود حفظ کند. پس از میان سیل عظیم سایت‌ها، آن‌هایی را بر می‌گزیند که از هر لحاظ (طراحی سایت و..) به خصوص امنیت و حفظ اطلاعات و هویت کاربر ایمن باشند. البته افزایش امنیت، تنها خاصیت سیستم توزیع محتوا CDN نیست. این فناوری اگر چه هزینه‌ای جدا و زیاد بر دست طراح و توسعه دهنده وب و صاحب سایت می‌گذارد و با افزایش پیچیدگی کار ممکن است فناوری پر زحمت به شما برود، اما مزیت‌های بسیاری نیز دارد که آن را به روشی کاملا مناسب و حرفه‌ای برای ارتقا و بهبود کیفیت سایت تبدیل می‌کنند.

امنیت یکی از مهمترین جنبه‌های مثبت بکارگیری فناوری شبکه توزیع محتوا است اما همه هدف آن نیست. افزایش سرعت سایت (و در نتیجه آن افزایش نمره سئو سایت)، افزایش تعداد (گستره استفاده از محتوا) و جلب رضایت کاربران بیشتر، از دیگر مزایای حائز اهمیت Content Delivery Network  هستند.

نحوه ی عملکرد cdn چگونه است؟ بهیدو

مزایای استفاده از cdn

cdnها نیرویی نامرئی در بستر شبکه یک وب‌سایت هستند و برای ارائه سریع و یکپارچه محتوا کمک شایانی به کسب‌و‌کارها می‌کنند. تأثیر cdn بر سئو سایت و کاربرد cdn در دنیای امروزی آن‌قدر گسترده است که پیش‌بینی می‌شود میزان تقاضای بازار  جهانی به cdn تا سال ۲۰۲۵ به ۲۳.۱ میلیارد دلار افزایش پیدا می‌کند. در ادامه به بررسی مزیت‌های cdn خواهیم پرداخت:

افزایش امنیت

امروزه هکرهای زیادی در سراسر جهان تلاش می‌کنند داده‌های تبادل شده در اینترنت را به سرقت ببرند. طبق آمارها در سال گذشته هکر‌ها در سراسر دنیا ۷.۷ میلیارد دلار خسارت بابت جرایم سایبری به کسب‌و‌کارها وارد کردند. یکی از متداول‌ترین حملات سایبری که تمامی کسب‌و‌کارها را تهدید می‌کند  DDoS است. در این نوع حمله هکرها با ارسال حجم زیادی از ترافیک ورودی به وب‌سایت موردنظر باعث از دسترس خارج‌شدن DNS می‌شوند. این در حالی است که cdn محتوا را در سرورهای لبه توزیع می‌کند و مانع از سرازیرشدن ترافیک به سرور میزبان وب می‌شود؛ بنابراین cdn بهترین روش برای جلوگیری از حملات سایبری است.

 باعث کاهش بار سرور می‌شود

همان‌طور که پیش‌ازاین گفتیم cdn باعث می‌شود که بار سرور اصلی برای ارائه محتواهای مختلف بین سرورهای دیگری توزیع شود؛ بنابراین هیچ یک از سرورها در معرض خطر بارگذاری بیش از حد قرار نمی‌گیرد و ظرفیت سرور اصلی آزاد می‌شود. این امر سبب می‌شود که هزینه‌های پهنای باند کاهش پیدا کند و امکان سرویس‌دهی به چندین کاربر برای شما فراهم شود.

ذخیره‌سازی بیشتر

cdnها  برای محتواهایی مثل ویدئو، عکس و محتوای صوتی یک فضای ذخیره‌سازی امن فراهم می‌کنند و از همان ابتدا شاهد تأثیر cdn بر سئو سایت خواهید بود. علاوه بر این cdn  از طریق اعتبارسنجی دسترسی  کاربر را به داده محدود می‌کند و از طریق مدیریت حق محتوای دیجیتال از محتوای سایت محافظت می‌کند.

تأثیر cdn در سئو سایت

کافی است کمی در مورد سئو وب‌سایت اطلاعات داشته باشید تا بدانید سرعت وب‌سایت یکی از ارکان مهم در سئو است. Cdn  یکی از بهترین روش‌ها برای افزایش سرعت وب‌سایت است که باعث بهبود کیفیت محتوای ارسالی به کاربر نیز می‌شود.  cdn با افزایش سرعت وب‌سایت، سرعت لود شدن تصاویر، ویدئوها و پیام‌های صورتی را نیز افزایش می‌دهد و تجربه کاربری خوبی را برای کاربران رقم می‌زند. به‌این‌ترتیب نرخ پرش وب‌سایت کاهش پیدا می‌کند و تأثیر cdn بر سئو سایت بسیار چشمگیر خواهد بود. البته به یاد داشته باشید که تأثیر cdn بر سئو سایت برای افزایش سرعت کافی نیست و باید در کنار آن از روش‌های دیگری نیز استفاده کنید.

بررسی CDN از زوایای مختلف طراحی سایت و سئو

در آخرین بخش از این مقاله خوب است یک جمع بندی بر مزایا و معایب فناوری CDN داشته و از زوایای مختلف آن را مورد بررسی قرار دهیم. پیش از هر چیز باید بدانید که CDN دارای دو نوع عمومی و تخصصی است. CDN عمومی به ارائه کل سایت پرداخته و نمونه معروف آن سیستم Cloudflare  است. اما نوع تخصصی آن، به طور اختصاصی بر توزیع محتوایی خاص تمرکز داشته و فایل‌های ثابت CSS, Javascript  و مولتی مدیا را تحویل کاربر می‌دهد. این که آیا می‌ارزد CDN خریداری و استفاده نمایید، یا نه؟ تا حد زیادی به شما، بودجه، شرایط و وضعیت سایت‌تان بستگی دارد. CDN هزینه‌ای مضاف بر هزینه طراحی سایت داشته و پیچیدگی‌های خود را نیز دارد.

تاثیر cdn بر سئو سایت کاملا واضح و البته بسیار شگفت انگیز است! فناوری CDN از جهات مختلف بر نمره سئو سایت تاثیر گذاشته، به طور انفجاری رتبه سایت را می‌شکند و آن را به صدر نتایج می‌رساند‌. از انجایی که سرعت سایت، دسترسی آن و البته امنیت و رعایت کامل ایمنی در میزان رضایتمندی کاربر از جستجو تاثیر به سزایی دارند، گوگل نیز برای آن‌ها اهمیت زیادی قائل بوده و سهم قابل توجهی از نمره و معیارهای رتبه بندی سایت را به سرعت و امنیت سایت اختصاص داده است.  با تاثیر CDN بر امنیت سایت آشنا شدیم، اما آیا می‌دانید CDN بر سرعت چه تاثیری می‌گذارد؟

اگر به تعریف CDN مراجعه کنید، با کلمه “شبکه” مواجه می‌شوید. با بکارگیری CDN دیگر شما با یک سرور در حال ارسال محتوا نیستید، شما با شبکه‌ای گسترده از سرورها در تمام جهان محتوای خود را به کاربران ارائه می‌دهید و بدیهی است که اینگونه سرعت ارسال و لود صفحات بالا می‌رود. چرا که با CDN اگر کاربری در هر کجای جهان قصد مشاهده محتوای شما را داشته باشد، به نزدیکترین سرور از شبکه وصل شده و با بهترین سرعت آن را دریافت می‌کند.

سخن پایانی

بهیدو در این نوشته سعی کرد به طور کامل و کاربردی به معرفی cdn و تاثیر cdn بر سئو سایت بپردازد و اطلاعات کاملی را در اختیار شما بگذارد. از لحاظ مزایا و تاثیرات این فناوری بر سرعت و امنیت سایت همه جوانب را مورد بررسی قرار دادیم و دانستیم که  CDN با شبکه‌ای از سرورها چه تاثیری بر نمره سئو سایت و کیفیت و ترافیک وبسایت می‌گذارد. اگر چه هزینه CDN بیشتر از یک طراحی سایت و هاستینگ عادی است، اما با توجه به مزایای شرح داده شده، بهبود امنیت، سرعت و ترافیک ورودی و.. واقعا ارزشش را دارد.

۵/۵ - (۱۹ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

36  −    =  28

در بهیـدو مشـاوره رایگـــان دریافت کنیـد

شماره تماس : ۰۳۱۳۲۷۵۱۹۸۸۰۳۱۳۲۷۵۱۹۸۹

پشتیبانی فروش : ۰۹۹۰۸۰۶۰۸۳۵۰۹۳۷۶۱۳۹۳۰۶

آدرس پستی : خیابان هشت بهشت شرقی، نرسیده به چهارراه هشت بهشت ، ساختمان فراز طبقه دوم

×

در بهیـدو مشـاوره رایگـــان دریافت کنیـد

شماره تماس : ۰۳۱۳۲۷۵۱۹۸۸۰۳۱۳۲۷۵۱۹۸۹

پشتیبانی فروش : ۰۹۹۰۸۰۶۰۸۳۵۰۹۳۷۶۱۳۹۳۰۶

آدرس پستی : خیابان هشت بهشت شرقی، نرسیده به چهارراه هشت بهشت ، ساختمان فراز طبقه دوم

×

در بهیـدو مشـاوره رایگـــان دریافت کنیـد

شماره تماس : ۰۳۱۳۲۷۵۱۹۸۸۰۳۱۳۲۷۵۱۹۸۹

پشتیبانی فروش : ۰۹۹۰۸۰۶۰۸۳۵۰۹۳۷۶۱۳۹۳۰۶

آدرس پستی : خیابان هشت بهشت شرقی، نرسیده به چهارراه هشت بهشت ، ساختمان فراز طبقه دوم

×

در بهیـدو مشـاوره رایگـــان دریافت کنیـد

شماره تماس : ۰۳۱۳۲۷۵۱۹۸۸۰۳۱۳۲۷۵۱۹۸۹

پشتیبانی فروش : ۰۹۹۰۸۰۶۰۸۳۵۰۹۳۷۶۱۳۹۳۰۶

آدرس پستی : خیابان هشت بهشت شرقی، نرسیده به چهارراه هشت بهشت ، ساختمان فراز طبقه دوم

×

در بهیـدو مشـاوره رایگـــان دریافت کنیـد

شماره تماس : ۰۳۱۳۲۷۵۱۹۸۸۰۳۱۳۲۷۵۱۹۸۹

پشتیبانی فروش : ۰۹۹۰۸۰۶۰۸۳۵۰۹۳۷۶۱۳۹۳۰۶

آدرس پستی : خیابان هشت بهشت شرقی، نرسیده به چهارراه هشت بهشت ، ساختمان فراز طبقه دوم

×
در بهیـدو مشـاوره رایگـــان دریافت کنیـد

شماره تماس : ۰۳۱۳۲۷۵۱۹۸۸ –  ۰۲۱۲۸۴۲۷۹۹۰

پشتیبانی فروش : ۰۹۹۰۸۰۶۰۸۳۵۰۹۳۷۶۱۳۹۳۰۶

 

"*" indicates required fields

×

در بهیدو مشاوره رایگان دریافت کنید

فرم مشاوره رایگان