آپدیت جدید هسته گوگل و تغییرات آن در سال ۲۰۲۳

آپدیت جدید هسته گوگل 2023

آپدیت گوگل به طور روزانه و مادام انجام می‌شود و گوگل، هر روز پیام جدیدی برایمان دارد! اما همیشه این آپدیت‌ها کلی و تاثیرگذار نیستند؛ در شرایطی که تغییرات گوگل از حالت جزیی درآمده و تاثیرات بزرگ و کلی بر وب‌سایت‌ها بگذارد، آن را “آپدیت هسته گوگل” می‌نامند و سئوکاران درصدد هماهنگی با الگوریتم‌های تازه آن هستند.

در عصر فناوری کمتر کسی پیدا می‌شود که با موتور جستجوی گوگل آشنا نبوده و پاسخ پرسش‌های خود را طی جستجو در آن نیافته ‌باشد! اگرچه گوگل، محبوب‌ترین موتور جستجوگر سال‌های اخیر به شمار می‌رود، اما اگر طی زمان با نیازهای افراد هماهنگ نشود، به سرعت کاربران خود را از دست داده و از بازی مهیجی که سال‌هاست آغاز کرده، خارج می‌شود!

آپدیت گوگل به روزرسانی عظیم سیستم‌ها و الگوریتم‌های این موتور جستجوگر است با هدف اینکه تجربه کاربری بهتری برای افراد رقم بزند. خبر آپدیت جدید هسته گوگل در ۲ ژوئن ۲۰۲۳ بسیاری افراد، صاحبان کسب‌و‌کارها و سئوکاران را متعجب ساخته و قرار است ویژگی‌های الگوریتم‌های این آپدیت طی یک ماه آینده آماده شود.

به‌ روزرسانی هسته الگوریتم گوگل به چه معناست؟

به‌طور معمول گوگل هرگونه آپدیت و تغییراتی را رسما اعلام نمی‌کند. بلکه تنها در مورد آپدیت‌هایی خبر می‌دهد که تغییراتی فوق‌العاده‌ کارآمد و گسترده بر سایت‌ها داشته باشند. اگر با طراحی سایت و همچنین خدمات سئو سایت آشنا باشید، می‌دانید که گوگل همواره در رتبه بندی سایت‌ها در نتایج جستجوی کاربران حساس بوده و الگوریتم‌های سختگیرانه‌ای برای آن تعیین کرده است. از این رو هرگونه تغییر در الگوریتم‌ها می‌تواند مهم ترین معیارهای گوگل برای رتبه بندی سایت را دستخوش تغییراتی کرده و سئوکاران و تولیدکنندگان محتوا را سردرگم سازد.

برای جلوگیری از این سردرگمی، و ریشه‌یابی و حل مشکل برهم ریختن رتبه سایت، گوگل رسما خبر از آپدیت جدید هسته، الگوریتم‌ها و سیستم‌های خود داده است. اگرچه قرار بر این بود تمام آپدیت در ۲ ژوئن ۲۰۲۳ انجام پذیرد، اما عدم آمادگی شرکت برای رعایت ریز جزییات آپدیت سبب شده این اقدام در دو مرحله و طی یک ماه انجام گیرد. از این رو، آپدیت اولیه ژوئن ۲۰۲۳ پایان کار نیست و تحت تاثیر آن چه افت داشته باشید و چه رشد، نباید چندان نگران باشید. طبق اظهارات گوگل، مرحله اول آپدیت هسته تاثیر چندان محسوسی بر رتبه‌بندی سایت نمی‌گذارد. اما شاید تغییرات الگوریتم‌ها به واسطه آن، توسط سئوکاران احساس شود.

هدف گوگل از آپدیت هسته الگوریتم در سال ۲۰۲۳

به‌راستی هدف گوگل از آپدیت هسته الگوریتم در سال ۲۰۲۳ چیست؟ آیا این کمپانی بزرگ و جهانی قصد آزار وب‌سایت‌ها را دارد؟! در حقیقت اصلا اینطور نیست. اصلی‌ترین هدف و اولویت اپدیت‌های گوگل، تجربه بهتر کاربران هنگام جستجو است. خدمات سئو سایت یا Search engine optimization تماما بر اساس همین هدف والای گوگل عمل می‌کنند و طبق مهم ترین معیارهای گوگل برای رتبه بندی سایت، سایت‌های کاربر پسند، در بالاترین نتایج قرار می‌گیرند.

گوگل در هر زمان سعی می‌کند بهتر و بهتر با علاقه و نیاز کاربران آشنا شود و محتواهایی را برای نمایش به مخاطب انتخاب کند که واقعا شایسته و کارآمد باشند. بنابراین، اگر طبق الگوریتم‌های جدید آپدیت گوگل سایتی کاهش رتبه را تجربه کند، به این معنا نیست که گوگل با او خصومت شخصی داشته!! و یا محتوای آن بدردنخور است! بلکه بدان معنی است که باید با نیاز مخاطب امروز بهینه سازی شود تا همچنان جایگاه گذشته را داشته باشد.

باید بدانید که این اقدام گوگل نه تنها به ضرر شما نیست، بلکه می‌تواند بستر رشد بهترتان را نیز فراهم کند. چراکه با تغییرات الگوریتم، سایت‌های نوپا و کسب‌و‌کارهای کوچک نیز امکان پیشرفت پیدا می‌کنند و با تولید محتوای با کیفیت می‌توانند بازدید سالانه بسیار بالایی را تجربه کنند.

مهم ترین اقدامات بعد از آپدیت گوگل

این الگوریتم بر روی کدام وب سایت‌ها تاثیرگذار است؟

دیدگاهی کاملا اشتباه است اگر تصور کنیم الگوریتم‌های جدید گوگل برای بهینه سازی فقط بر روی برخی سایت‌های خاص تاثیر می‌گذارد. در حقیقت معیارهایی که برای رتبه‌بندی سایت‌ها از طرف گوگل تعیین می‌شوند، محتوای تمام سایت‌ها را ریزبینانه‌ مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌دهند و هر چه محتوا تطابق بیشتری با این استانداردها داشته باشد، می‌تواند رتبه بهتری کسب کند.

هر بار که آپدیت گوگل، الگوریتم‌های جدیدی را برای سنجش محتوا پیش روی ما می‌گذارد، به عنوان یک سئوکار، صاحب کسب‌و‌کار و طراح سایت باید آن را دقیق و موشکافانه بررسی کنیم. بسیار مهم است استراتژی‌های خود را به گونه‌ای تعیین کنیم که محتوایی کاربر پسند تولید شده و در اختیار کاربران قرار بگیرد. چراکه این (رضایت کاربران از نتایج جستجو) همان هدف ارزشمند گوگل است که اگر با آن همسو شویم، می‌توانیم در صدر بمانیم!

اگرچه طبق اظهارات گوگل، مرحله اول آپدیت هسته گوگل چندان تاثیری بر سایت‌ها نمی‌گذارد؛ اما در مجموع، هر آپدیت هسته‌ای گوگل می‌تواند به نفع یا ضرر سایت‌ها باشد. این بدان معنا نیست که اگر طی آپدیت گوگل افزایش رتبه را تجربه کردیم، به خود غره شویم و اگر افت داشتیم، از ادامه کار خدمات سئو سایت ناامید باشیم. بلکه باید در همه حال “رضایت کاربر” را اولویت قرار دهیم و با کسب اطلاعات به‌روز، محتوای ارزشمند خلق کنیم.

مهم ترین اقدامات بعد از آپدیت گوگل

بعد از آپدیت گوگل چه بر سر سایتمان می‌آید و مهمترین اقداماتی که به عنوان سئوکار، طراح سایت و صاحب کسب‌و‌کار می‌توانیم انجام دهیم، چیست؟

  • نکته اول؛ زمان را غنیمت بشمارید

توجه داشته باشید که آپدیت گوگل همیشه نتایج سریع‌السیر ندارد و ممکن است اثرات خود را بعد از مدتی نمایان کند. پس پیش از افت شدید، خود به فکر تولید محتوای با کیفیت باشید و الگوریتم‌ها را دنبال کنید.

  •  نکته دوم؛ نسبت به اعداد حساس باشید

ترافیک ارگانیک سایت و همچنین رتبه‌بندی کلمات کلیدی را دقیق و منظم بررسی کنید و نسبت به هرگونه کاهش و افت در آن حساس باشید. به کمک این اعداد می‌توانید اثر آپدیت بر وضعیت سایت خود را پیگیری نموده و سرنخ‌های بهبود را پیدا کنید.

  • نکته سوم؛ محتوا پادشاه است

حتما این جمله جناب بیل گیتس را شنیده‌اید که “محتوا پادشاه است.” حقیقتا هیچ چیز در رتبه‌بندی سایت مهمتر از تولید محتوای با کیفیت نیست. چراکه این اصلی‌ترین معیار گوگل برای سنجش شایستگی سایت شما است. همانطور که در مورد هدف گوگل از آپدیت هسته الگوریتم در سال جدید دانستیم، اولویت گوگل رضایت کاربر است. بنابراین در هنگام تولید و بارگذاری هر محتوا ببینید آیا این محتوا ارزش بازدید دارد؟ شما به عنوان کاربر سودی از خواندن این محتوا می‌برید یا خیر؟!

یک محتوای ارزشمند و کاربر پسند در درجه اول اطلاعاتی جامع، کامل و در عین حال مفید دارد. تمامی بخش‌های آن پیرامون موضوع اصلی می‌گردد و تبلیغات آن به حدی نیست که مخاطب را کلافه کند. این محتوا اگرچه زبان ساده و روانی دارد؛ اما واضح است توسط نویسنده‌ای حرفه‌ای نگاشته شده است. عناوین یک محتوای با کیفیت با ساجست‌های گوگل تطابق دارند و متن، زنده و کمک کننده است. افزون بر این‌ها، یک محتوای استاندارد باید با رعایت علائم نگارشی و بدون هیچگونه غلط املایی نوشته شود و قطعا ارزش محتوای یونیک بیشتر از محتوای کپی یا بازنویسی شده است.

  • نکته چهارم؛ جزییات را فراموش نکنید

به‌راستی که “خوب” و “عالی” فاصله بسیار کمی از هم دارند؛ اما وب‌سایت‌ها این را نمی‌دانند. مواقعی پیش می‌آید که شما ۱۰۰٪ خود را برای تولید محتوا می‌گذارید. اما باز هم رتبه نمی گیرید و نمی‌دانید واقعا چه کار باید بکنید؟ در این شرایط نگاهی به جزییات سایت خود داشته باشید. جزییات و جوانب فنی سایت بیش از آنچه فکر کنید در تجربه کاربر موثر هستند. سرعت سایت و سازگاری سایت با موبایل از جمله این جوانب جزیی هستند که نبود هر کدام می‌تواند کاربر را از سایتتان دور کند. طبق آمار اغلب کاربران بیش از ۵ ثانیه منتظر لود شدن سایت نمی‌مانند و به سرعت روی لینک دیگری کلیک می‌کنند و اگر سایت شما در صفحه کوچک موبایل قابل بررسی نباشد، کلاهتان پس معرکه است!

کارکرد الگوریتم های گوگل

مروری بر کارکرد الگوریتم‌های گوگل

برای تجربه بهتر کاربر در هنگام جستجو و مراجعه به وب‌سایت‌ها، گوگل الگوریتم‌هایی از جمله الگوریتم پنگوئن، الگوریتم مگس خوار، الگوریتم کافئین، الگوریتم کبوتر و… را طراحی کرده است که هر یک عملکرد خاصی در سایت‌ها دارند و به تحقق هدف اصلی گوگل (رضایت کاربر از جستجو) کمک می‌کنند.

  • الگوریتم پنگوئن گوگل

الگوریتم پنگوئن گوگل برای جریمه سایت‌هایی که فعالیت اسپم دارند، طراحی شده است. این الگوریتم که برای نخستین بار در سال ۲۰۱۲ به کار گرفته شد، سایت‌های ناکارآمدی که فعالیت غیرقانونی در رتبه‌بندی سایت دارند را شناسایی می‌کند. (از جمله فعالیت‌های غیر قانونی و اسپم در مورد رتبه‌بندی نتایج سایت می‌توان این مورد را نام برد؛ که در دوره‌ای سایت‌ها برای کسب رتبه بهتر، به جای تکرار استاندارد کلمه کلیدی، به تعداد بالا کلمه کلیدی را کپی پیست می‌کردند!!) چنین سایت‌هایی که به دست الگوریتم پنگوئن گوگل می‌افتند، حتی پس از جریمه و اصلاح نمی‌توانند به حالت قبل بازگردند؛ مگر در زمان فعالیت دوباره الگوریتم که ممکن است حتی چند سال طول بکشد!

  • الگوریتم کافئین گوگل

الگوریتم کافئین گوگل، نه یک الگوریتم ساده برای سنجش سایت؛ بلکه آپدیتی قوی برای سیستم ایندکس گوگل است. به‌طوری‌که اگر آپدیت گوگل در مورد الگوریتم کافئین گوگل نبود، شاید امروز گوگل نمی‌توانست تا این حد کارآمد واقع شود!

  • الگوریتم freshness گوگل

الگوریتم freshness گوگل محتوای سایت‌ها را از لحاظ تازگی مطالب مورد ارزیابی قرار می‌دهد. از این رو سایت‌هایی که مطالب بروزتر دارند، رتبه بهتری کسب، و جایگاه بهتری از نتایج جستجو را از آن خود می‌کنند.

سخن پایانی

در طول این مطلب از بهیدو به طور کامل و کاربردی با آپدیت گوگل در سال ۲۰۲۳ آشنا شدیم. امید است اگر در زمینه طراحی سایت، سئو و یا تولید محتوا فعالیت دارید، با دانستن این نکات بتوانید رتبه بهتری کسب نموده و همسو با اهداف آپدیت گوگل، سایت خود را ارتقا دهید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

54  +    =  58

در بهیـدو مشـاوره رایگـــان دریافت کنیـد

شماره تماس : ۰۳۱۳۲۷۵۱۹۸۸۰۳۱۳۲۷۵۱۹۸۹

پشتیبانی فروش : ۰۹۹۰۸۰۶۰۸۳۵۰۹۳۷۶۱۳۹۳۰۶

آدرس پستی : خیابان هشت بهشت شرقی، نرسیده به چهارراه هشت بهشت ، ساختمان فراز طبقه دوم

×

در بهیـدو مشـاوره رایگـــان دریافت کنیـد

شماره تماس : ۰۳۱۳۲۷۵۱۹۸۸۰۳۱۳۲۷۵۱۹۸۹

پشتیبانی فروش : ۰۹۹۰۸۰۶۰۸۳۵۰۹۳۷۶۱۳۹۳۰۶

آدرس پستی : خیابان هشت بهشت شرقی، نرسیده به چهارراه هشت بهشت ، ساختمان فراز طبقه دوم

×

در بهیـدو مشـاوره رایگـــان دریافت کنیـد

شماره تماس : ۰۳۱۳۲۷۵۱۹۸۸۰۳۱۳۲۷۵۱۹۸۹

پشتیبانی فروش : ۰۹۹۰۸۰۶۰۸۳۵۰۹۳۷۶۱۳۹۳۰۶

آدرس پستی : خیابان هشت بهشت شرقی، نرسیده به چهارراه هشت بهشت ، ساختمان فراز طبقه دوم

×

در بهیـدو مشـاوره رایگـــان دریافت کنیـد

شماره تماس : ۰۳۱۳۲۷۵۱۹۸۸۰۳۱۳۲۷۵۱۹۸۹

پشتیبانی فروش : ۰۹۹۰۸۰۶۰۸۳۵۰۹۳۷۶۱۳۹۳۰۶

آدرس پستی : خیابان هشت بهشت شرقی، نرسیده به چهارراه هشت بهشت ، ساختمان فراز طبقه دوم

×

در بهیـدو مشـاوره رایگـــان دریافت کنیـد

شماره تماس : ۰۳۱۳۲۷۵۱۹۸۸۰۳۱۳۲۷۵۱۹۸۹

پشتیبانی فروش : ۰۹۹۰۸۰۶۰۸۳۵۰۹۳۷۶۱۳۹۳۰۶

آدرس پستی : خیابان هشت بهشت شرقی، نرسیده به چهارراه هشت بهشت ، ساختمان فراز طبقه دوم

×
در بهیـدو مشـاوره رایگـــان دریافت کنیـد

شماره تماس : ۰۳۱۳۲۷۵۱۹۸۸ –  ۰۲۱۲۸۴۲۷۹۹۰

پشتیبانی فروش : ۰۹۹۰۸۰۶۰۸۳۵۰۹۳۷۶۱۳۹۳۰۶

 

"*" indicates required fields

×

در بهیدو مشاوره رایگان دریافت کنید

فرم مشاوره رایگان