مقایسه وردپرس ، جوملا و دروپال

مقایسه وردپرس با جوملا و دروپال

این روز ها به لطف سیستم مدیریت محتوا (content management system) یا همان CMS ایجاد یک سایت یکی از آسان ترین کارها به شمار می آید. چرا که دیگر نیاز نیست برای هر خط از محتوای سایت خود، کدنویسی های پیچیده انجام دهید. از جمله CMS هایی که برای طراحی سایت استفاده می شوند به وردپرس، جوملا و دروپال اشاره کرد. در میان این سه مورد، وردپرس دارای بیشترین مخاطب است به طوری که ۲۷ درصد از وب سایت ها با استفاده از این ساختار طراحی شده اند و روزانه ۵۰۰۰۰۰ سایت نیز با اسن ساختار ایجاد می شوند.

اما این که وردپرس بیشترین مخاطب را دارد به این معنا نیست که همیشه بهترین است. بنابراین در این مقاله همراه آژانس دیجیتال مارکتینگ بهیدو باشید تا بتوانید با استفاده از شناختی که از این سه CMS مختلف پیدا می کنید بهترین انتخاب را برای سایت خود انجام دهید.

هنگامی که شما می خواهید طراحی سایت را آغاز کنید، فرقی ندارد که هدف از ایجاد آن سایت شرکتی، وبلاگ نویسی و … باشد چرا که شما می خواهید برند خود را به افراد سطح جهان معرفی کنید. معرفی برند شما از طریق خدمات و محتوایی که در اختیار کاربر قرار می دهید انجام می شود. در حالت کلی می توان بیان کرد که تمامی  CMS دارای هدف مشترکی هستند و آن هم ارائه سایت کارآمد با ظاهر مناسب است. اما در عین داشتن هدف مشترک، یک سری تفاوت های کلیدی بین آن ها وجود دارد که در نحوه اجرا و نگهداری وب سایت شما تاثیر خواهد داشت.

 

برای آگاهی بیشتر در مورد دیگر خدمات آژانس دیجیتال مارکتینگ بهیدو همین حالا با ما تماس بگیرید .

 

مقایسه وردپرس با جوملا

در حال کلی برای کسانی که به تازگی با طراحی سایت آشنا شده اند، وردپرس بهترین انتخاب است در حالی که جوملا نیز در این زمینه خیلی از وردپرس عقب نیست. بنابراین جوملا نیز مانند وردپرس دارای کاربری آسان و توابع مختلفی است که می توانید با استفاده از آن ها به راحتی طراحی سایت خود را شروع کنید.

مقایسه وردپس با دروپال

در صورتی که در زمینه طراحی سایت تازه وارد هستید بدون شک باید با وردپرس اغاز کنید. اما در زمینه قوی بودن از نظر عملکرد سایت، دروپال بهتر از وردپرس عمل می کند. در صورتی که شما بخواهید از دروپال استفاده کنید نیاز به اطلاعاتی در زمینه برنامه نویسی دارید. بنابراین اگر در زمینه HTML شما اطلاعات کافی را دارید می توانید طراحی سایت خود را با دروپال آغاز کنید و از مزیت های آن مانند سرعت بارگذاری بالای سایت استفاده کنید.

برای این که شما بتوانید انتخاب بهتری داشته باشید به بررسی هر کدام از CMS ها می پردازیم :

وردپرس

بر اساس نظر خیلی از متخصصان بیش از ۱۰۰ دلیل وجود دارد که باعث شده اند محبوبیت وردپرس در بین سایر CMS ها بیشتر شود. برای آن دسته از افرادی که در طراحی سایت تازه کار هستند و می خواهند بدون تلف کردن وقت، سایت را به مرحله اجرا برسانند، وردپرس می توان بهترین انتخاب باشد دلیل این موضوع را هم می توان تعداد زیاد پلاگین، تم، افزونه و … دانست که این اختیار عمل را به شما می دهند در کمتر از ۱ روز، برنامه ریزی طراحی سایت خود را انجام دهید. دو مورد از مهمترین مزیت های وردپرس به صورت زیر هستند :

  • کاربری آسان و شخصی سازی

همان طور که می دانید برای برای ایجاد سایت، شما نیاز به یک هاست خوب دارید. به علات محبوبیت وردپرس، اکثر هاست ها نصب آسانی برای وردپرس در اختیار کاربر خود قرار می دهند. بنابراین تنها با زدن یک کلید، شما می توانید نصب وردپرس بر روی هاست خود را انجام دهید و خود را از خطاهای کدنویسی که در طول کار ایجاد می شوند رها کنید. بعد از نصب، داشبورد وردپرس این امکان را به شما می دهد تا به راحتی مدیریت را از نظر محتوا تا تنظیمات سایت به عهده داشته باشید. اما اگر شما به این ظاهر داشبورد علاقه ای نداشتید به راحتی می توانید یک تم باب میل خود را استفاده کنید و به نوعی “شخصی سازی” انجام دهید.

همچنین در صورتی که در مورد پوسته ظاهری سایت نیز تغییر نظر داشتید به راحتی می توانید یکی دیگر از میان هزاران پوسته رایگان و غیر رایگانی که وردپرس به شما پیشنهاد می دهد انتخاب کنید. زمانی که شما یکی از پوسته ها ظاهری را انتخاب کردید، وردپرس این امکان را در اختیار شما قرار می دهد تا به سرعت ویژگی های ظاهری مانند منو، عکس، صفحات و … را تغییر دهید. اما اگر می خواهید از ویژگی های خاصی استفاده کنید که در پوسته به صورت پیش فرض وجود ندارد، وردپرس پلاگین را در اختیار شما قرار می دهد. بنابراین وردپرس با ارائه این خدمات “کاربری آسان” را در اختیار کاربران خود قرار می دهد.

  • یادگیری آسان

باز هم به علت این که وردپرس از محبوبیت زیادی برخوردار است، شما می توانید در هر کدام از مراحل استفاده از وردپرس و پوسته های آن به راحتی از اینترنت برای پیدا کردن پاسخ خود استفاده کنید. بنابراین با استفاده از کتاب های الکترونیکی، آموزش های آنلاین تئوری، فیلم آموزشی و … جواب بسیاری از سوال های خود را پیدا کنید.

چه چیز هایی را ممکن است در وردپرس دوست نداشته باشید؟

یکی از چالشی ترین کارها در وردپرس استفاده از پلاگین است. پلاگین به راحتی از طریق داشبورد قابل دسترسی است ولی برای اینکه فرد بتواند آن را مطابق با نیاز خود شخصی سازی کند نیاز به اطلاعات کمی از کدنویسی است و همین مسئله ممکن است آن ها را گیج کند. علاوه بر این بعضی مواقع شما از گپلاگین هایی می خواهید استفاده کنید که جزء منابع وردپرس نیستند. این مسئله مشکلی برای شما ایجاد نمی کند البته تا زمانی که با وردپرس شما سازگار باشد. همچنین استفاده از پلاگین های زیاد می توان سایت شما را کند، کند و شما برای حل این مسئله باید از یک هاستینگ قوی استفاده کنید که موجب افزایش هزینه های شما می شود.

 

جوملا

جوملا در بسیاری از موارد مشابه با وردپرس است. جوملا هم به راحتی قابل نصب است، کاربری آسانی دارد و می تواند به راحتی توسعه یابد. اصطلاح ماژول در جوملا مشابه همان پلاگین در وردپرس است که موجب شخصی سازی می شود. بنابراین می تواند گزینه دومی برای طراحی سایت شما باشد. مهم ترین مزیت های جوملا :

  • کاربری و یادگیری آسان

اگر به دنبال ظاهر ی به روز و در عین حال ساده برای کاربری خود دارید، جوملا می تواند بهترین انتخاب باشد. در جوملا علاوه بر سایدباری که در سمت راست رد اختیار شما قرار داده می شود، نوار ابزاری در بال خواهید داشت که اسم آن “کنترل پنل” است. برای این که دچار سردرگمی نشوید، لازم است که بدانید بسیاری از موارد در هر دو نوار ابزار مشابه هم هستند. مشابه با وردپرس، جوملا هم دارای تم هایی است که شما می توانید به سرعت از آن ها بریا تعیین ظاهر سایت خود استفاده نمایید. اما اگر بخواهید از سایت برای شبکه های اجتماعی خود استفاده کنید، جوملا بهترین انتخاب خواهد بود. با استفاده از پلت فرم هایی مانند EasySocial و JomSocial به راحتی می توانید دیجیتال مارکتینگ خود را راه اندازی کنید. مشابه با وردپرس جوملا هم با استفاده از اینترنت به راحتی قابل یادگیری است.

  • به روز رسانی راحت

در مورد وردپرس بیان شد که اگر بخواهید به روز رسانی انجام دهید، ممکن است عدم سازگاری به وجود آید و عملکرد سایت شما دچار مشکل شود. این مشکلی است که به ندرت برای جوملا ایجاد می شود. بنابراین می توان مدت عمر طولانی تری برای سایت های طراحی شده با جوملا در نظر گرفت.

در مقایسه با وردپرس، جوملا دارای تنظیمات بیشتری است که شما می توانید با استفاده از آن تغییر نام سایت، تنظیمات سئو و … را به گونه ای انجام دهید که موتورهای جستجو به راحتی شما را به کاربران پیشنهاد کرده و رتبه سایت شما بهبود یابد. با وجود این تنظیمات بیشتر، دسته بندی در جوملا به گونه ای انجام شده است که از ایجاد سردرگمی برای کاربر جلوگیری شود.

 

چه چیز هایی را ممکن است در جوملا دوست نداشته باشید؟

مشالبه با وردپرس، جوملا نیز دارای نکات منفی هست. به عنوان مثال همان طور که در مورد پلاگین در وردپرس گفته شد، یادگیری ماژول های در جوملا نیز کار مشکلی است. علاوه بر الین در جوملا تعداد ماژول هایی که در اختیار شما قرار داده می شوید خیلی کمتر از پلاگین های وردپرس است. هم چنین با توجه به این که جوملا تنظیمات بیشتری در اختیار کاربر قرار می دهد، طبیعتا برای تازه کاران نیز پیچیدگی ایجاد می کند که موجب می شود زمان بیشتری برای راه اندازی و طراحی سایت بگذارند.

دروپال

بر اساس نظر توسعه دهندگان وب سایت ها، دروپال می تواند قوی ترین CMS برای طراحی سایت باشد. این قوی بودن موجب شده است که کاربری ساختی داشته باشد و در میان افرادی که می خواهند تازه اقدام به طراحی سایت بکنند، محبوبیت چندانی نداشته باشد. مهم ترین مزیت های دروپال عبارتند از :

  • پیشرفته ترین CMS

اصلی ترین تفاوتی که دروپال با سایر CMS ها دارد، روند نصب و راه اندازی آن است. بر خلاف سایر CMS ها شما تنظمیات سایت خود را باید در طول نصب انجام دهید. نگران نباشید این موضوع چندان پیچیدگی ندارد و تنها کافی است که طبق دستورالعمل هایی که به شما پیشنهاد می دهد عمل کنید. برای نصب تم در دروپال می توانید از منوی اصلی استفاده کنید که به صورت پیش فرض در بالای نوار ابزار قرار داده شده است. با استفاده از دروپال شما می توانید طراحی سایت خود را به صورت تکنیکی تری انجام دهید. همان طور که می دانید هر المانی رد وب سایت شما از قطعه کدهای HTML ایجاد شده است و دروپال این امکان را در اختیار شما قرار می دهید که هر کدام از این المان ها را به  صورت دلخواه خود تعیین کنید. این کار باعث می شود وب سایت شما به صورت شخصی تر و حرفه ای تر به نظر آید.

  • امنیت بالا

برای خیلی از افراد امنیت سایت طراحی شده از هر چیز دیگری مهم تر است. بنابراین در این حالت بدون شک باید از دروپال استفاده کرد چرا که در بین CMS های مختلف بهترین سطح امنیت را دارد. به همین دلیل به محض اینکه سطح امنیتی جدیدی را ایجاد می کنند کاربر خود را مطلع می سازند تا از مزایای آن استفاده کند. همچنین به علت این که دروپال ایجاد ویژگی های مختلف در وب سایت خود از پلاگین مانند وردپرس و یا ماژول مانند جوملا استفاده نمی کند، سرعت بارگذاری محتوای سایت بسیار بالاتر از جوملا و وردپرس است.

چه چیز هایی را ممکن است در دروپال دوست نداشته باشید؟

بر خلاف وردپرس و جوملا، شما برای یادگیری دروپال گزینه های زیادی ندارید و هم چنین اگر هم بخواهید یادگیری آن را شروع کنید باید هزینه زیادی تقریبا بپردازید. چرا که باید کدنویسی را از پایه ترین مراحل آغاز کنید و برای این که بتوانید وب سایت خوبی را ایجاد کنید نیاز است که تمام مراحل را بدون خطا طی کنید. همچنین اگر بخواهید دروپال خود را ارتقا دهید، بعضی مواقع نیاز است که کدنویسی قسمت هایی از سایت را تغییر دهید که همین مسائل باعث می شود تازه کاران در طراحی سایت اصلا سراغ آن نروند.

برای شروع کدام یک!؟ وردپرس ، جوملا و دروپال

با توجه به موارد مطرح شده اگر شما در ابتدای کار هستید بهترین گزینه برای طراحی سایت می تواند همان وردپرس باشد. چرا که شما به سرعت می توانید مدیر سایت خود باشید و آن را کنترل کنید. همچنین در مقایسه با جوملا و دروپال ، به علت محبوبیت زیادی که دارد، به راحتی می تواند آموزش های مربوط به وردپرس را پیدا کرده و از آن ها برای توسعه وب سایت خود استفاده نمائید. البته توجه داشته باشید که در خیلی از موارد نیز ممکن است استفاده از وردپرس مشکل باشد چرا که اگر ناسازگاری در آن به وجود آید عملکرد سایت شما دچار مشکل می شود. بنابراین با توجه به زمان، هزینه مالی و خواسته های وب سایت خود می توانید با توجه به موارد مطرح شده بهترین انتخاب را برای طراحی سایت خود داشته باشید.

امتیاز دهی شما به این صفحه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

37  −  34  =  

در بهیـدو مشـاوره رایگـــان دریافت کنیـد

شماره تماس : ۰۳۱۳۲۷۵۱۹۸۸۰۳۱۳۲۷۵۱۹۸۹

پشتیبانی فروش : ۰۹۹۰۸۰۶۰۸۳۵۰۹۳۷۶۱۳۹۳۰۶

آدرس پستی : خیابان هشت بهشت شرقی، نرسیده به چهارراه هشت بهشت ، ساختمان فراز طبقه دوم

×

در بهیـدو مشـاوره رایگـــان دریافت کنیـد

شماره تماس : ۰۳۱۳۲۷۵۱۹۸۸۰۳۱۳۲۷۵۱۹۸۹

پشتیبانی فروش : ۰۹۹۰۸۰۶۰۸۳۵۰۹۳۷۶۱۳۹۳۰۶

آدرس پستی : خیابان هشت بهشت شرقی، نرسیده به چهارراه هشت بهشت ، ساختمان فراز طبقه دوم

×

در بهیـدو مشـاوره رایگـــان دریافت کنیـد

شماره تماس : ۰۳۱۳۲۷۵۱۹۸۸۰۳۱۳۲۷۵۱۹۸۹

پشتیبانی فروش : ۰۹۹۰۸۰۶۰۸۳۵۰۹۳۷۶۱۳۹۳۰۶

آدرس پستی : خیابان هشت بهشت شرقی، نرسیده به چهارراه هشت بهشت ، ساختمان فراز طبقه دوم

×

در بهیـدو مشـاوره رایگـــان دریافت کنیـد

شماره تماس : ۰۳۱۳۲۷۵۱۹۸۸۰۳۱۳۲۷۵۱۹۸۹

پشتیبانی فروش : ۰۹۹۰۸۰۶۰۸۳۵۰۹۳۷۶۱۳۹۳۰۶

آدرس پستی : خیابان هشت بهشت شرقی، نرسیده به چهارراه هشت بهشت ، ساختمان فراز طبقه دوم

×

در بهیـدو مشـاوره رایگـــان دریافت کنیـد

شماره تماس : ۰۳۱۳۲۷۵۱۹۸۸۰۳۱۳۲۷۵۱۹۸۹

پشتیبانی فروش : ۰۹۹۰۸۰۶۰۸۳۵۰۹۳۷۶۱۳۹۳۰۶

آدرس پستی : خیابان هشت بهشت شرقی، نرسیده به چهارراه هشت بهشت ، ساختمان فراز طبقه دوم

×
در بهیـدو مشـاوره رایگـــان دریافت کنیـد

شماره تماس : ۰۳۱۳۲۷۵۱۹۸۸ –  ۰۲۱۲۸۴۲۷۹۹۰

پشتیبانی فروش : ۰۹۹۰۸۰۶۰۸۳۵۰۹۳۷۶۱۳۹۳۰۶

 

"*" indicates required fields

×

در بهیدو مشاوره رایگان دریافت کنید

فرم مشاوره رایگان