طراحی تجربه کاربری UX

طراحی تجربه کاربری UX یک اصطلاح محبوب امروزی در صنعت فناوری و طراحی وب و اپلیکیشن است. در این مقاله نگاهی عمیق تر به مفهوم طراحی تجربه کاربری UX خواهیم داشت و به سوالات زیر پاسخ خواهیم داد:

  •  UX چیست؟
  •  طراحی تجربه کاربری UX چیست؟
  •  چرا باید به UX اهمیت دهید؟
  •  یک طراح UX چه می کند؟
    اگر به دنبال خدمات حرفه ای طراحی رابط کاربری UI و طراحی تجربه کاربری UX هستید برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان در این زمینه با متخصصان ما در شرکت نرم افزاری بهیدو تماس بگیرید.
ui4

UX چیست؟

UX مخفف “تجربه کاربر” است. وقتی می گوییم تجربه کاربر در واقع به نحوه تعامل مردم با یک محصول اشاره می کنیم. به عنوان مثال، زمانی که می خواهیم چراغی را در اتاق خود روشن کنیم، با یک کلید چراغ در تعامل هستیم. طراحی سوئیچ از جمله رنگ، مواد و ظاهر فیزیکی آن ممکن است بر احساس ما در مورد تعامل تأثیر بگذارد. به طور مشابه، در دنیای طراحی دیجیتال نیز UX به هر چیزی اطلاق می شود که بر تعامل کاربر با یک محصول دیجیتالی تأثیر می گذارد. زمانی که افراد از محصولی استفاده می کنند، معمولا تجربیات خود را بر اساس معیارهای زیر ارزیابی می کنند:

 ارزش- آیا این محصول به من ارزش می دهد؟

 عملکرد- آیا این محصول کار می کند؟

 قابلیت استفاده- آیا استفاده از این محصول آسان است؟

 برداشت کلی- آیا استفاده از این محصول خوشایند است؟

دان نورمن ، یکی از بنیانگذاران گروه نیلسن نورمن، اصطلاح “تجربه کاربر” را در دهه ۱۹۹۰ ابداع کرد. به گفته نورمن، “تجربه کاربر تمام جنبه های تعامل کاربر نهایی با شرکت، خدمات و محصولات آن را در بر می گیرد.” دیگر موارد ضروری که باید در مورد UX بدانید عبارتند از:

– تجربه کاربری به احساس و طرز فکر کاربران در مورد محصول و خدمات اشاره دارد. در واقع با توجه به اینکه انسان ها هم منطقی و هم عاطفی هستند. هر دو جنبه نقش مهمی در نحوه تفکر کاربران در مورد یک محصول دارند.

– تجربه کاربری همچنین به زمینه ای که محصول در آن استفاده می شود بستگی دارد. برای طراحی یک محصول عالی، باید درک خوبی از این زمینه داشته باشید. همچنین درک نقشی که یک محصول در زندگی کاربران ایفا می کند ضروری است.

– تجربه کاربر نسبت به یک محصول ممکن است در طول زمان تغییر کند. زمانی که افراد شروع به استفاده از یک محصول جدید می کنند، ممکن است در طول زمان نظرهای متفاوتی در مورد آن داشته باشند.

طراحی تجربه کاربری UX چیست؟

UX تقریبا همیشه با کلمه “طراحی” دنبال می شود. طبق ماهیت این اصطلاح، افرادی که در این زمینه کار می کنند “طراحان تجربه کاری UX” نام دارند. البته این اصطلاح به این معنا نیست که طراحان UX ، تجربیات کاربر را طراحی می کنند. زیرا تجربه کاربری یک مسئله شخصی است و به برداشت هر کاربر از محصول بستگی دارد. اما به هر حال می توانید شرایطی را ایجاد کنید که به احتمال زیاد منجر به برداشت مثبت کاربران می شود.

بنابراین طراحی تجربه کاربری UX فرآیند ایجاد محصولات (دیجیتال یا فیزیکی) است که کاربردی و قابل استفاده هستند. عوامل مختلفی بر تجربه کاربری تأثیر می‌گذارند که عبارتند از:

۱) قابلیت استفاده: کار با یک محصول باید ساده و آسان باشد.

۲) مفید: یک محصول باید یک یا چند نیاز کاربران را برطرف کند.

۳) مطلوب: ویژگی های بصری محصول باید جذاب باشد و احساسات مثبت را برانگیزد.

۴) قابل یافتن: اگر کاربر با محصولی مشکل دارد، باید بتواند به سرعت راه حلی پیدا کند.

۵) قابل دسترس: محصول یا خدمات باید برای همه از جمله افراد دارای معلولیت نیز در دسترس باشد.

۶) معتبر: شرکت و محصولات آن باید قابل اعتماد باشند.

البته ویژگی های مهم برای طراحی تجربه کاربری UX بیشتر از ۶ مورد بالا است. به همین خاطر در ادامه به توضیحات بیشتری در خصوص طراحی تجربه کاربری UX می پردازیم. چنانچه به این خدمات نیاز دارید با شرکت بهیدو تماس بگیرید.

  • طراحی تجربه کاربری UX بیش از مفهوم قابلیت استفاده است:

قابل استفاده بودن طراحی وب سایت ، طراحی وب اپلیکیشن و طراحی اپلیکیشن اندروید یا ios به ما کمک می کند تا بفهمیم آیا کاربران می توانند با کمک برنامه ی مورد نظر نیازهای خود را به طور موثر و کارآمد برطرف سازند یا خیر. در اصل داشتن UX خوب بدون قابلیت استفاده ی خوب غیرممکن است. با این حال، قابلیت استفاده تنها یکی از ویژگی های UX خوب است. قابلیت استفاده به ما کمک می کند تا محصولاتی با عملکرد خوب ایجاد کنیم، اما این واقعیت که استفاده از یک محصول، آسان است، تضمین نمی کند که مردم حتما از آن استفاده کنند.

  • طراحی UX با طراحی UI متفاوت است:

طراحی UX اغلب به اشتباه طراحی UI (رابط کاربری) نامیده می شود. این به این دلیل است که بسیاری از مردم کلمه “طراحی” را با تصاویر مرتبط می دانند. اگرچه رابط کاربری بخش مهمی از تجربه کاربری است، اما فقط لایه سطحی یک محصول است. این در صورتی است که طراحان UX فراتر از لایه سطحی فکر می‌کنند و به طراحی عملکرد پشت تصاویر نیز می پردازند و به این ترتیب شکاف بین ظاهر و نحوه عملکرد آن را پر می ‌کنند.

  • طراحی UX یک فرآیند مداوم است:

هنگام طراحی وب سایت و سایر پلتفرم های آنلاین دیگر طراحی تجربه کاربری UX باید به طور مداوم با دریافت بازخورد جدید از کاربران تکامل یابد. در واقع همانطور که نیازهای محصول و صنعت تغییر می کند، ممکن است لازم باشد طراحی تجربه کاربری UX را نیز متناسب با نیازهای جدید تغییر دهید. یک مثال قابل توجه رقابت بین نوکیا و اپل در بازار دستگاه های تلفن همراه است. نوکیا برای مدت طولانی پیشرو بود، اما زمانی که اولین آیفون عرضه شد، انتظارات کاربران در مورد تعاملات تلفن همراه تغییر کرد. نوکیا نتوانست نیازهای جدید را برآورده کند و اپل به سرعت رهبری را به دست گرفت.

  • طراحی UX باید نیازهای کسب و کار را در نظر بگیرد:

داشتن محصولی که مردم دوستش دارند اگر همزمان به دستیابی به یک هدف تجاری کمک نکند فایده ای نخواهد داشت. به همین دلیل است که طراحان UX باید هم اهداف کاربران و هم اهداف کسب و کار مشتری خود را در نظر بگیرند. بنابراین یافتن تعادل بین این دو جنبه برای ایجاد راه حل های مفید و عملی مهم است.

چرا باید به UX اهمیت دهید؟

تجربه کاربری محصول شما که می تواند وب سایت، وب اپلیکیشن ، اپلیکیشن یا هر محصول دیجیتالی و فیزیکی دیگر باشد؛ نقش مهمی در جذب و حفظ پایگاه مشتریان دارد. به این ترتیب اگر کاربران هنگام استفاده از محصول شما راضی نباشند این مسئله می تواند منجر به کاهش اعتبار و از دست دادن درآمد برای کسب وکار شما شود. زیرا این احتمال وجود دارد که آنها به محصولات و خدمات رقبای شما روی آورند. به همین دلیل است که مورد تجاری UX موضوع بقا برای کسب وکارها است و شرکت هایی که در طراحی تجربه کاربری UX سرمایه گذاری می کنند شانس بیشتری برای موفقیت دارند.

طراحی تجربه کاربری UX چگونه است؟

به طور کلی یک طراح UX شخصی است که برای بهبود تجربه کاربری محصولات دیجیتالی مختلف تلاش می کند. در واقع اینکه یک محصول برای کاربران نهایی چگونه به نظر می رسد و چگونه کار می کند حاصل تلاش یک متخصص طراحی تجربه کاربری UX است. همچنین باید گفت نقش یک طراح UX پیچیده و چندوجهی است.

مسئولیت‌ های یک طراح UX ممکن است در شرکت‌های مختلف و با توجه به محصولات متفاوت باشد. با این حال، می‌توان چند حوزه مورد علاقه را که طراحان UX معمولاً در آن کار می‌کنند، تعریف کرد که عبارتند از: تحقیقات کاربر هدف، معماری اطلاعات، طراحی بخش جلویی (front-end)، طراحی تعامل، طراحی اطلاعات، طراحی بصری و تست قابلیت استفاده.

هنگامی که طراحان UX محصول جدیدی مانند وب سایت یا اپلیکیشن را ایجاد می کنند، معمولاً یک فرآیند طراحی کاربر محور را دنبال می کنند و بررسی می کنند که آیا این ویژگی برای کاربران وب سایت یا اپلیکیشن منطقی است؟ آیا برای آنها ارزش دارد؟ طراحان سعی خواهند کرد در هر مرحله از فرآیند طراحی به این سوالات پاسخ دهند. نتیجه محصولی قابل استفاده و لذت بخش است که کاربران آن را درک کرده و هنگام استفاده از آن لذت می برند.

در مراحل اولیه این فرآیند، طراحان UX برای تحقیقات کاربر، از جمله تعیین مخاطب هدف (که قرار است از محصول استفاده کند) و یادگیری در مورد اهداف و نیازهای مخاطب، زمان صرف می کنند. پس از آن، طراحان UX سعی می کنند با تعریف جریان کاربر، ایجاد زبان طراحی، نمونه سازی اولیه، آزمایش کاربر و مستندات طراحی، این نیازها را برآورده کنند.

طراحی تجربه کاربری UX در شرکت نرم افزاری بهیدو

همانطور که می دانید UX خوب برای موفقیت محصول و تجارت شما ضروری است و طراحان UX بخشی جدایی ناپذیر از این فرآیند هستند. با قرار دادن نیازهای مشتریان در هسته طراحی خود، یادگیری در مورد انتظارات آنها و سپس فراتر رفتن از آن انتظارات، در نهایت مشتریان وفاداری پیدا می کنید که برند شما را تحسین می کنند و همه جا در مورد محصول شما صحبت می کنند.

شرکت نرم افزاری بهیدو سابقه درخشانی در زمینه طراحی سامانه های اختصاصی و طراحی سایت در اصفهان با بهترین طراحی تجربه کاربری UX برای انواع نرم افزارها، وب سایت ها و اپلیکیشن ها را دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره در این خصوص همین امروز با ما تماس بگیرید.

ارتباط با تیم مشاوره و پشتیبانی بهیدو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  −  1  =  3

در بهیـدو مشـاوره رایگـــان دریافت کنیـد

شماره تماس : ۰۳۱۳۲۷۵۱۹۸۸۰۳۱۳۲۷۵۱۹۸۹

پشتیبانی فروش : ۰۹۹۰۸۰۶۰۸۳۵۰۹۳۷۶۱۳۹۳۰۶

آدرس پستی : خیابان هشت بهشت شرقی، نرسیده به چهارراه هشت بهشت ، ساختمان فراز طبقه دوم

×

در بهیـدو مشـاوره رایگـــان دریافت کنیـد

شماره تماس : ۰۳۱۳۲۷۵۱۹۸۸۰۳۱۳۲۷۵۱۹۸۹

پشتیبانی فروش : ۰۹۹۰۸۰۶۰۸۳۵۰۹۳۷۶۱۳۹۳۰۶

آدرس پستی : خیابان هشت بهشت شرقی، نرسیده به چهارراه هشت بهشت ، ساختمان فراز طبقه دوم

×

در بهیـدو مشـاوره رایگـــان دریافت کنیـد

شماره تماس : ۰۳۱۳۲۷۵۱۹۸۸۰۳۱۳۲۷۵۱۹۸۹

پشتیبانی فروش : ۰۹۹۰۸۰۶۰۸۳۵۰۹۳۷۶۱۳۹۳۰۶

آدرس پستی : خیابان هشت بهشت شرقی، نرسیده به چهارراه هشت بهشت ، ساختمان فراز طبقه دوم

×

در بهیـدو مشـاوره رایگـــان دریافت کنیـد

شماره تماس : ۰۳۱۳۲۷۵۱۹۸۸۰۳۱۳۲۷۵۱۹۸۹

پشتیبانی فروش : ۰۹۹۰۸۰۶۰۸۳۵۰۹۳۷۶۱۳۹۳۰۶

آدرس پستی : خیابان هشت بهشت شرقی، نرسیده به چهارراه هشت بهشت ، ساختمان فراز طبقه دوم

×

در بهیـدو مشـاوره رایگـــان دریافت کنیـد

شماره تماس : ۰۳۱۳۲۷۵۱۹۸۸۰۳۱۳۲۷۵۱۹۸۹

پشتیبانی فروش : ۰۹۹۰۸۰۶۰۸۳۵۰۹۳۷۶۱۳۹۳۰۶

آدرس پستی : خیابان هشت بهشت شرقی، نرسیده به چهارراه هشت بهشت ، ساختمان فراز طبقه دوم

×
در بهیـدو مشـاوره رایگـــان دریافت کنیـد

شماره تماس : ۰۳۱۳۲۷۵۱۹۸۸ –  ۰۲۱۲۸۴۲۷۹۹۰

پشتیبانی فروش : ۰۹۹۰۸۰۶۰۸۳۵۰۹۳۷۶۱۳۹۳۰۶

 

"*" indicates required fields

×

در بهیدو مشاوره رایگان دریافت کنید

فرم مشاوره رایگان