طراحی رابط کاربری UI

طراحی رابط کاربری UI از مفاهیمی مانند طراحی تعاملی، طراحی بصری و معماری یا ساختار اطلاعات تشکیل شده است. رابط کاربری (UI) در اصل فضایی است که در آن تعامل بین انسان و ماشین اتفاق می افتد. رابط کاربری (UI) یک جنبه جدایی ناپذیر از طراحی تجربه کاربری (UX) است که شامل دو بخش اصلی است:

۱) طراحی بصری، که ظاهر و احساس یک اپلیکیشن یا وب سایت را منتقل می کند.

۲) طراحی تعاملی که سازماندهی عملکردی و منطقی عناصر اپلیکیشن و سایت را بر عهده دارد.

هدف از طراحی رابط کاربری UI ایجاد یک رابط کاربری است که تعامل کاربران با یک محصول دیجیتالی نظیر اپلیکیشن، وب سایت و وب اپلیکیشن را آسان، کارآمد و لذت بخش می سازد. در ادامه در خصوص الزامات اساسی طراحی رابط کاربری UI توضیح خواهیم داد. همچنان با شرکت نرم افزاری بهیدو همراه باشید.

ui3
ui2

انتخاب صحیح عناصر رابط کاربری

این روزها کاربران از وب سایت ها و اپلیکیشن های زیادی در زندگی روزمره خود استفاده می کنند. بنابراین اکثرا با عناصر رابط کاربری UI که به روش های خاصی عمل می کنند آشنایی دارند. عناصر رابط در یک برنامه شامل انواع (دکمه ورود، دکمه خروج، دکمه ثبت نام، دکمه خرید و جعبه های فهرست)، اجزای ناوبری شامل (نوار جستجو، برچسب ها و نمادها) و اجزای اطلاعاتی مانند نوار پیشرفت، اعلان‌ها، جعبه‌های پیام و غیره می باشد.

یک طراح UI وظیفه دارد از چیدمان کاملا سازگار و قابل پیش بینی برای عناصر رابط برنامه خود اطمینان حاصل نماید. رعایت این اصول به افزایش کارایی برنامه و رضایت مشتریان کمک می کند. شما می توانید طراحی رابط کاربری UI هر برنامه از کسب وکار خود را به متخصصان ما در شرکت نرم افزار بهیدو بسپارید. برای کسب مشاوره رایگان همین امروز با ما تماس بگیرید.

بهترین روش ها برای طراحی رابط کاربری UI

هنگام طراحی رابط کاربری برای یک اپلیکیشن یا سایت قبل از هر چیز باید اهداف، مهارت ها، ترجیحات و تمایلات کاربران خود را در نظر بگیرید. بعد از اینکه کاربران خود را به خوبی شناختید، باید این موارد را نیز حتما در نظر بگیرید:

 رابط کاربری خود را ساده نگه دارید:

از به کاربردن عناصر غیر ضروری اجتناب کنید و منظور خود را از دکمه ها به بیان ساده و واضح بیان کنید.

 یکپارچگی ایجاد کنید و از عناصر رابط کاربری مشترک استفاده نمایید:

چیدمان و طراحی رابط کاربری UI در سراسر وب سایت یا اپلیکیشن باید کاملا هماهنگ و یکپارچه باشد، در این صورت کارایی برنامه شما افزایش می یابد. با استفاده از عناصر مشترک در رابط کاربری خود، کاربران احساس راحتی بیشتری می کنند و می توانند کارها را سریعتر انجام دهند. زیرا هنگامی که کاربر یاد می گیرد که چگونه کاری را انجام دهد، می تواند از آن مهارت در قسمت های دیگر سایت نیز استفاده کند.

 در صفحه آرایی هدفمند باشید:

روابط فضایی بین موارد موجود در صفحه را در نظر بگیرید و صفحه را بر اساس اهمیت آن، ساختار دهید. قرار دادن دقیق اقلام می تواند به جلب توجه به مهم ترین اطلاعات و خوانایی صفحه کمک کند.

 به طور استراتژیک از رنگ و بافت استفاده کنید:

شما می توانید با استفاده از رنگ، نور، کنتراست و بافت توجه کاربران خود را به سمت موارد خاصی معطوف کنید یا از آنها دور کنید.

 از تایپوگرافی برای ایجاد سلسله مراتب و وضوح استفاده کنید:

نحوه استفاده از تایپ فیس را به دقت در نظر بگیرید. اندازه‌ها، فونت‌ها و چیدمان مختلف متن، برای کمک به افزایش قابلیت خوانایی و استفاده از وب سایت و اپلیکیشن مهم است.

 مطمئن شوید که برنامه شما هر آنچه اتفاق می‌افتد اطلاع می دهد:

همیشه به کاربران خود از آخرین اقدامات، تغییرات وضعیت یا خطاهایی که با آن روبه رو هستند اطلاع دهید. استفاده از عناصر مختلف UI برای برقراری ارتباط نزدیک تر با کاربر جهت ادامه مراحل بعدی و ثبت خرید یا سفارش تا آخرین لحظه مهم است. برای این منظور حتما به تمام پیش فرض هایی که ممکن است در مسیر استفاده یک کاربر از برنامه شما اتفاق بیفتد فکر کنید و برای همه آن ها یک پیام یا اعلان آماده نمایید.
این امر به ویژه در مورد طراحی فرم های ثبت نام یا فرم خرید که در آن پر یا خالی نگه داشتن برخی از فیلدها اهمیت دارد باید مورد توجه قرار بگیرد.

اشتباهات رایج در طراحی رابط کاربری UI که باید از آنها اجتناب کرد:
• عدم اجرای طراحی کاربر محور
• عدم یادگیری بیشتر در مورد مخاطب هدف
• استفاده بیش از حد از جلوه های پویا و ..

ui5

چرا UI در طراحی وب و اپلیکیشن مهم است؟

طبق تجربیات ما در شرکت نرم افزاری بهیدو یک رابط کاربری خوب از این نظر مهم است که باعث می شود مخاطبان هدف شما به وضوح محصولات شما را ببینند. طراحی رابط کاربری UI اگر به صورت حرفه ای انجام شده باشد، می تواند کلیه محصولات و خدماتی را که ارائه می دهید بدون ابهام نمایش دهد تا توجه بازدیدکنندگان شما را جلب کند و آنها را در سایت شما نگه دارد.
به عبارت ساده، یک رابط کاربری خوب مهم است زیرا می تواند بازدیدکنندگان بالقوه را به خریداران تبدیل کند. UI تعامل بین کاربر و وب سایت یا برنامه وب شما را تسهیل می بخشد. طراحی رابط کاربری UI بخش اصلی ساخت یک وب سایت یا اپلیکیشن جذاب است. طراحی رابط کاربری UI نه تنها بر زیبایی شناسی تمرکز می کند، بلکه پاسخگویی، کارایی و دسترسی یک وب سایت را نیز به حداکثر می رساند. طراحی رابط کاربری UI همچنین به بهبود نرخ تبدیل در وب سایت شما کمک می کند. UI بخش بسیار مهمی از طراحی اپلیکیشن اندروید یا ios موبایل نیز به شمار می رود. اگر به طراحی UI حرفه ای نیاز دارید همین امروز با متخصصان ما تماس بگیرید.
همانطور که در ابتدای این مقاله اشاره شد طراحی رابط کاربری UI از مفاهیمی مانند طراحی بصری، طراحی تعاملی و معماری یا ساختار اطلاعات تشکیل شده است. در اینجا قصد داریم هر کدام از این مفاهیم را به صورت جداگانه شرح دهیم:

– طراحی بصری

طراحی بصری رابط کاربری UI در اصل نقش میانجی بین محصول و کاربر را ایفا می کند. طراحی بصری به سهولت، درک و رضایت مشتریان کمک می کند. طراحی بصری در اصل ارزش تزئینی سایت و اپلیکیشن موبایل را با پیاده سازی استراتژیک عناصری مانند فونت ها، رنگ ها و تصاویر بهبود می بخشد. وقتی طراحی بصری به صورت حرفه ای انجام شود، صفحه را بدون لطمه زدن به عملکرد یا محتوای آن زیبا می کند.

– طراحی تعاملی

وقتی روی یک دکمه در یک وب سایت کلیک می کنیم، یک عمل خاص را برای ما انجام می دهد. وقتی کادری را در فرم آنلاین علامت می زنیم، به ما پاسخ می دهد. وقتی یک فیلد مهم را به همان شکل رها می کنیم، برجسته می شود. همه اینها توسط بخش تعاملی طراحی UI برای کابران در نظر گرفته می شوند. طراحی تعاملی در واقع رابط کاربری را به گونه ای به ما ارائه می دهد که می دانیم یا می توانیم نحوه تعامل با آن را یاد بگیریم.
طراحی تعاملی عالی نه تنها نحوه تعامل یک فرد با یک سیستم را پیش بینی می کند، بلکه مشکلات را در زمان مناسب حل می کند. همچنین ممکن است راه‌های جدیدی را ابداع کند که از طریق آن یک سیستم با کاربران تعامل پیدا کرده و به آنها پاسخ می‌دهد.

– ساختار اطلاعات

معماری اطلاعات یک وب سایت یا برنامه موبایل برای کمک به کاربران جهت یافتن اطلاعات مورد نیاز و انجام وظایف مختلف طراحی می شود. بنابراین، شامل برچسب‌گذاری، ساختاربندی و سازماندهی محتوای وب و اپلیکیشن به گونه‌ای است که آن را به راحتی در دسترس و پایدار می‌سازد. همچنین باید بدانید که معماری اطلاعات بر عملکرد سئو سایت نیز تاثیر می گذارد.
هنگام انتخاب عنصری که باید در طراحی رابط کاربری گنجانده شود، همیشه عاقلانه فکر کنید و تمام جایگزین ها را در نظر بگیرید. به عنوان مثال ممکن است استفاده از یک عنصر در فضای شما صرفه جویی کند اما در نهایت به طور غیرضروری درک کاربر از برنامه را کاهش داده و در نتیجه تجربه کاربری را از بین ببرد. اگر فکر می کنید به طراحی رابط کاربری UI حرفه ای نیاز دارید همین امروز با متخصصان ما تماس بگیرید.

نکات طراحی یک رابط کاربری کاملا حرفه ای

اگر می خواهید یک رابط کاربری موثر برای سایت و اپلیکیشن تجاری خود داشته باشید، باید موارد زیر را در نظر بگیرید:
کاربران به سرعت طرح ها را قضاوت می کنند و به قابلیت استفاده و دوست داشتنی بودن یک برنامه اهمیت می دهند. در اصل کاربران دوست دارند به راحتی و با حداقل تلاش به اهداف خود در وب سایت و برنامه موبایل شما دست یابند. بنابراین، زمینه‌ها و جریان‌های وظایف کاربران خود را (که می‌توانید از طریق نقشه‌های سفر مشتری بیابید) درک کنید تا بهترین و بصری‌ترین رابط‌های کاربری را که تجربیات یکپارچه را ارائه می‌دهند، به‌خوبی طراحی نمایید.
وقتی طراحان UI از قبل نیازهای کاربران را پیش‌بینی می‌کنند، می توانند تجربه کاربری شخصی‌تر و همه‌جانبه‌تری را برای آنها به ارمغان بیاورند. رابط‌های کاربری باید با ارزش‌های برند ارتباط برقرار کرده و اعتماد کاربران را تقویت کنند. در این صورت آنها قطعا به وب سایت شما باز خواهند گشت.
متخصصان ما در شرکت نرم افزاری بهیدو از بهترین شیوه های طراحی رابط کاربری UI برای مشتریان خود استفاده می کنند. شما می توانید نمونه هایی از طراحی UI انجام شده در خدمات طراحی سایت در اصفهان و دیگر شهرها را در وب سایت این شرکت مشاهده نمایید. همچنین، ما رویکرد کاملا خلاقانه ای را در طراحی UI خواهیم داشت و از سبک های مختلف برای ایجاد یک طراحی سایت یا طراحی اپلیکیشن عالی استفاده می کنیم. اگر برای طراحی وب سایت ، طراحی وب اپلیکیشن یا طراحی اپلیکیشن موبایل خود به طراحی وب UI UX حرفه ای نیاز دارید، همین امروز با ما تماس بگیرید.

منبع: برگرفته از xd.adobe.com

ارتباط با تیم مشاوره و پشتیبانی بهیدو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

64  −  59  =  

در بهیـدو مشـاوره رایگـــان دریافت کنیـد

شماره تماس : ۰۳۱۳۲۷۵۱۹۸۸۰۳۱۳۲۷۵۱۹۸۹

پشتیبانی فروش : ۰۹۹۰۸۰۶۰۸۳۵۰۹۳۷۶۱۳۹۳۰۶

آدرس پستی : خیابان هشت بهشت شرقی، نرسیده به چهارراه هشت بهشت ، ساختمان فراز طبقه دوم

×

در بهیـدو مشـاوره رایگـــان دریافت کنیـد

شماره تماس : ۰۳۱۳۲۷۵۱۹۸۸۰۳۱۳۲۷۵۱۹۸۹

پشتیبانی فروش : ۰۹۹۰۸۰۶۰۸۳۵۰۹۳۷۶۱۳۹۳۰۶

آدرس پستی : خیابان هشت بهشت شرقی، نرسیده به چهارراه هشت بهشت ، ساختمان فراز طبقه دوم

×

در بهیـدو مشـاوره رایگـــان دریافت کنیـد

شماره تماس : ۰۳۱۳۲۷۵۱۹۸۸۰۳۱۳۲۷۵۱۹۸۹

پشتیبانی فروش : ۰۹۹۰۸۰۶۰۸۳۵۰۹۳۷۶۱۳۹۳۰۶

آدرس پستی : خیابان هشت بهشت شرقی، نرسیده به چهارراه هشت بهشت ، ساختمان فراز طبقه دوم

×

در بهیـدو مشـاوره رایگـــان دریافت کنیـد

شماره تماس : ۰۳۱۳۲۷۵۱۹۸۸۰۳۱۳۲۷۵۱۹۸۹

پشتیبانی فروش : ۰۹۹۰۸۰۶۰۸۳۵۰۹۳۷۶۱۳۹۳۰۶

آدرس پستی : خیابان هشت بهشت شرقی، نرسیده به چهارراه هشت بهشت ، ساختمان فراز طبقه دوم

×

در بهیـدو مشـاوره رایگـــان دریافت کنیـد

شماره تماس : ۰۳۱۳۲۷۵۱۹۸۸۰۳۱۳۲۷۵۱۹۸۹

پشتیبانی فروش : ۰۹۹۰۸۰۶۰۸۳۵۰۹۳۷۶۱۳۹۳۰۶

آدرس پستی : خیابان هشت بهشت شرقی، نرسیده به چهارراه هشت بهشت ، ساختمان فراز طبقه دوم

×
در بهیـدو مشـاوره رایگـــان دریافت کنیـد

شماره تماس : ۰۳۱۳۲۷۵۱۹۸۸ –  ۰۲۱۲۸۴۲۷۹۹۰

پشتیبانی فروش : ۰۹۹۰۸۰۶۰۸۳۵۰۹۳۷۶۱۳۹۳۰۶

 

"*" indicates required fields

×

در بهیدو مشاوره رایگان دریافت کنید

فرم مشاوره رایگان