سایت مپ (sitemap) یا نقشه سایت چیست؟

سایت مپ (sitemap) یا نقشه سایت چیست؟

حتی اگر تجربه زیادی در زمینه طراحی سایت و توسعه وب ندارید، به احتمال زیاد نام بهینه سازی موتور جستجو  (SEO) را شنیده اید. سئو در واقع اصطلاح گسترده ای برای لیستی از تکنیک ها است که می تواند رتبه سایت شما را در موتورهای جستجو بهبود بخشد. بسیاری از استراتژی های SEO که در مورد آنها می شنوید بر روی کلمات کلیدی متمرکز هستند، اما کارهای دیگری نیز وجود دارند که به همان اندازه حیاتی هستند. به عنوان مثال، یکی از بهترین کارهایی که می توانید برای افزایش ترافیک ارگانیک سایت خود انجام دهید، ایجاد سایت مپ است. اما سایت مپ (sitemap) یا نقشه سایت چیست؟  

سایت مپ (sitemap) لیستی از کلیه ی URL های سایت شما با برخی اطلاعات در مورد آنها است. کاری که نقشه سایت انجام می دهد، درک و نمایه سازی محتوای شما برای موتورهای جستجو است. در این مقاله ما توضیح خواهیم داد که سایت مپ (sitemap) یا نقشه سایت چیست و چگونه کار می کند.

ما همچنین به شما نشان خواهیم داد که چگونه یک سایت مپ ایجاد کنید و آن را به Google اطلاع دهید. همچنان با آژانس دیجیتال مارکتینگ بهیدو ارائه دهنده خدمات طراحی سایت در اصفهان ، طراحی فروشگاه اینترنتی و خدمات سئو در اصفهان همراه باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره رایگان طراحی سایت با ما تماس بگیرید.

سایت مپ (sitemap) یا نقشه سایت چیست؟  

سایت مپ (sitemap) فایلی است که شما در آن اطلاعات مربوط به صفحات، محتواها، فیلم ها و سایر پرونده های سایت خود و روابط بین آنها را به مورتورهای جستجو ارائه می کنید. موتورهای جستجو مانند گوگل این فایل را می خوانند تا سایت شما را با کارآیی بیشتری جستجو کنند. به بیان دیگر موتورهای جستجو مانند Google ، Yahoo و Bing از نقشه سایت شما جهت یافتن صفحات مختلف در سایت شما استفاده می کنند.

سایت مپ (sitemap)

یک نقشه سایت به گوگل می گوید کدام صفحات و پرونده ها در سایت شما مهم هستند و همچنین اطلاعات ارزشمندی در مورد این پرونده ها ارائه می دهد. انواع سایت مپ (sitemap) یا نقشه سایت چیست؟ به طورکلی چهار نوع نقشه سایت اصلی وجود دارد که عبارتند از:

  1. نقشه سایت Normal XML: این مورد که رایج ترین نوع نقشه سایت است، معمولاً به صورت یک نقشه سایت (XML) است که به صفحات مختلف سایت شما لینک می شود.
  2. نقشه سایت ویدیو: به گوگل کمک می کند تا محتوای ویدئویی در صفحات شما را درک کند.
  3. نقشه سایت اخبار: به گوگل در پیدا کردن محتوایی از سایت ها که برای Google News تأیید شده اند کمک می کند.
  4. نقشه سایت تصاویر: به گوگل در پیدا کردن تمام تصاویر میزبانی شده در سایت شما کمک می کند.

توجه داشته باشید بازدیدکنندگان و مخاطبان سایت شما هرگز سایت مپ شما را مشاهده نمی کنند، بلکه سایت مپ فقط یک ابزار ارزشمند و مختص موتورهای جستجو است که به این ربات برای درک بهتر سایت شما کمک می کند.

چقدر به نقشه سایت نیاز داریم؟

طبق گفته متخصصان ما در حوزه سئو در اصفهان ، شما به نقشه سایت از نظر فنی نیازی ندارید. زیرا سایر ربات های موتور جستجو، بدون شک سایت شما را به خودی خود پیدا کرده و فهرست می کنند. با این حال، این مسئله تضمین نمی کند هر آنچه را که می خواهید از وب سایت شما برای جستجو بدانند را مشاهده و درک نمایند. این در حالی است که یک نقشه سایت با انجام دو کار اصلی، این نگرانی را کاهش می دهد:

چقدر به نقشه سایت نیاز داریم؟

  • نقشه سایت در واقع از تمام صفحات سایت شما تشکیل شده است. بنابراین مطمئن می شوید که Googlebot که همه موارد را در سایت شما پیدا و کاوش می کند.
  • یک نقشه سایت شامل اطلاعاتی در مورد هر صفحه است که اصطلاحا به آن “فراداده” گفته می شود. این داده ها به ربات ها نحوه سازماندهی و ارتباط صفحات سایت با یکدیگر و همچنین آخرین زمان بروزرسانی و غیره را توضیح می دهند.

بنابراین می توان نتیجه گرفت ایجاد یک سایت مپ (sitemap) برای وب سایت شما بسیار مهم است. اما چگونه می توانید یک نقشه سایت برای وب سایت خود ایجاد کنید؟ در ادامه نحوه ی ایجاد آن را آموزش خواهیم داد. همچنان با آژانس دیجیتال مارکتینگ بهیدو ارائه دهنده خدمات طراحی سایت در اصفهان ، طراحی فروشگاه اینترنتی ، طراحی سایت اختصاصی و خدمات سئو در اصفهان همراه باشید.

چگونه یک نقشه سایت برای وب سایت ایجاد کنیم؟

از آنجا که اکثر وب سایت ها با نقشه سایت آماده نشده اند، شما با ایجاد یکی از آنها می توانید سئو سایت خود را بهبود ببخشید. متخصصان ما در بخش خدمات سئو در اصفهان برای انجام  اینکار از روش های مختلفی استفاده می کنند که اینجا رایج ترین گزینه ها را به شما معرفی خواهیم کرد.

  • نقشه سایت خود را به صورت دستی ایجاد کنید:

در این صورت قادر خواهید بود نقشه سایت خود را شخصی سازی کنید، اما اینکار فقط به توسعه دهندگان باتجربه وب و متخصصان طراحی سایت توصیه می شود.

  • از ابزار ارائه شده توسط بستر وب سایت خود استفاده کنید:

بسیاری از سازندگان و طراحان وب سایت ها و سیستم های مدیریت محتوا (CMS) ابزارها یا افزونه هایی را ارائه می دهند که به وسیله آنها می توانید یک سایت مپ (sitemap) برای وب سایت خود ایجاد نمایید. مثلا برای سایت هایی که با قالب وردپرس طراحی شده اند یک افزونه اختصاصی وجود دارد که بعد از بارگیری و نصب آن به سرعت می توان این کار را انجام داد.

ابزار XML-Sitemaps

  • از یک ابزار مولد نقشه سایت آنلاین استفاده کنید:

این ابزارها که بیشتر از نوع پلتفرم می باشند، به طور کلی گزینه بسیار خوبی برای تهیه سایت مپ خواهند بود. با این ابزار دیگر نیازی به نصب موارد اضافی در سایت خود ندارید و این فرآیند معمولاً سریع و ساده انجام می شود.

برای مثال شما می توانید از ابزار XML-Sitemaps استفاده کنید. استفاده از این ابزار آسان است و تا زمانی که وب سایت شما شامل کمتر از ۵۰۰ صفحه باشد رایگان می باشد. تمام کاری که شما باید انجام دهید این است که آدرس اصلی سایت خود را در قسمت بالای صفحه وارد کرده و سپس روی Start کلیک کنید.  این ابزار در سایت شما می خزد و پس از چند دقیقه نقشه سایت شما را آماده می کند.

کار با ابزار مولد نقشه سایت آنلاین

بعد از آن کافی است فایل سایت مپ آماده شده را در رایانه ذخیره کرده و فایل آن را در پوشه اصلی وب سایت خود بارگذاری کنید.

چگونه به گوگل در مورد نقشه سایت جدید اطلاع دهیم؟

متخصصان ما در بخش خدمات سئو در اصفهان این مرحله را از نظر فنی کاملا اختیاری می دانند. زیرا اگر شما نقشه سایت را ایجاد کرده و آن را در سایت خود بارگذاری کنید، در نهایت Googlebot آن را پیدا می کند. با این حال، اگر قصد دارید روند کار را سرعت بخشیده و از ربات بخواهید که زودتر نگاهی به این اطلاعات جدید بیندازد. برای انجام این کار، باید نقشه سایت خود را به سرچ کنسول گوگل اضافه کنید. ما قبلا در مورد نحوه نصب سرچ کنسول گوگل توضیح داده ایم. این ابزار کاملا رایگان است و در داشبورد خود چندین امکانات مفید برای مدیریت وب سایت شما فراهم می کند.

اضافه کردن نقشه سایت به سرچ کنسول گوگل

برای این منظور کافی است در بخش نقشه های سایت کنسول جستجوی گوگل دکمه Add / Test Sitemap Map را انتخاب کنید و  URL ای که در آن نقشه سایت شما قرار دارد وارد کنید و سپس دکمه ارسال را فشار دهید. سایت جدید را اضافه کنید. پس از اینکار با رفرش کردن صفحه ی وب، نقشه سایت جدید خود را در لیست مشاهده خواهید کرد.

ساب فولدر و ساب دامین چیست؟

دو نوع ساختار سایت وجود دارد که به طور گسترده برای وب سایت ها استفاده می شود؛ یکی ساب فولدر و دیگری ساب دامین. اما تفاوت ساب فولدر و ساب دامین چیست؟ و کدام برای سئو وب سایت بهتر عمل می کند؟ ساب فولدر به صورت یک پوشه داخل هاست یا سرور شما قرار دارد در واقع شبیه به یک پوشه در کامپیوتر دیده می شود. behido.com/blog یک مثال از ساب فولدر است.

ساختن ساب فولدرها شبیه به ساختن پوشه در کامپیوتر راحت است و به شما این امکان را می‌دهد که یک دسته‌بندی جدا برای محتوای خود در وب سایت ایجاد کنید، اما به تنظیمات خاصی در سرورها نیاز دارد. ساب دامین با ساب فولدر متفاوت است و به بخشی جدا از یک وب‌سایت اشاره دارد که تقریباً به‌ عنوان یک موجودیت مستقل و جدا عمل می کند.

به عبارت دیگر ساب دامین ها URL های مخصوص به خود را دارند که باعث می شود مانند یک وب سایت معمولی به طور مستقیم در دسترس باشند. در ساب دامین معمولاً آدرس قبل از URL قرار می‌گیرد. این دامنه ها هدف منحصر به فرد خود را دارند و گوگل آنها را به عنوان وب سایت های کاملاً متفاوت می بیند. به عنوان مثال، نتفلیکس فهرست گسترده ای از زیر دامنه ها را دارد که هر کدام اهداف متفاوتی را دنبال می کنند، مانند:

  • netflix.com
  • netflix.com
  • netflix.com
  • netflix.com

یک نکته درخصوص ساب دامین های سایت این است که اگر سایتی ساب دامین دارد مثل blog.site.com باید بعد از ثبت سرچ کنسول، سایت مپ (sitemap) مجدد ثبت شود.

بررسی ساب دامین و ساب فولدر در نقشه سایت

برای سئو سایت ساب دامین بهتر است یا ساب فولدر؟

امروزه کسب‌وکارهای انلاین در سراسر جهان از زیردامنه‌ها یا همان ساب دامین ها برای میزبانی نسخه‌های وب‌سایت خود به زبان‌های خارجی یا حتی برای ثبت اطلاعات سنگین مانند منابع یا وبلاگ‌های قابل دانلود با اندازه بزرگ استفاده می‌کنند. ساب دامین ها نسبت به ساب فولدرها برای سئو سایت مفیدتر هستند. اما چرا باید از ساب دامین ها یا زیر دامنه ها استفاده کنیم؟

  • دلایل فنی

توسعه دهندگان وب اغلب از یک زیر دامنه محافظت شده با رمز عبور برای میزبانی نسخه های مرحله بندی وب سایت ها برای آزمایش قالب های جدید، آزمایش با طرح ها و موارد دیگر استفاده می کنند. توسعه‌دهندگان بیشتر مستعد استفاده از زیر دامنه‌ها هستند، زیرا به آنها اجازه می‌دهد چندین قالب، طرح‌ها، افزونه‌ها و سایر فناوری‌ها را امتحان کنند بدون اینکه تأثیری بر وب‌سایت اصلی داشته باشد.

  • دلایل برندسازی

همیشه برای یک برند ترجیح داده می شود که بخش های مختلف خود را در یک وب سایت تقسیم کند. برای مثال Netflix، یک دامنه پشتیبانی جداگانه برای کاربران دارد که در آن به راحتی می توانند به منابعی مانند سؤالات متداول، راهنماها و سایر مواد پشتیبانی دسترسی داشته باشند.

  • دلایل سئو

دلایل زیادی وجود دارد که چرا میزبانی یک ساب دامین ممکن است برای سئو سایت شما مفید باشد. به عنوان مثال، اگر موضوعی برای انتشار دارید که به هیچ وجه به سایت اصلی شما مرتبط نیست، یک زیر دامنه گزینه مناسبی برای انتشار آن است. با این کار این موضوع جدید در URL خود از وب سایت اصلی شما جدا می شود در حالی که همچنان به وب سایت اصلی شما مرتبط است.

منبع: www.infidigit.com

امتیاز دهی شما به این صفحه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14  −    =  4

در بهیـدو مشـاوره رایگـــان دریافت کنیـد

شماره تماس : ۰۳۱۳۲۷۵۱۹۸۸۰۳۱۳۲۷۵۱۹۸۹

پشتیبانی فروش : ۰۹۹۰۸۰۶۰۸۳۵۰۹۳۷۶۱۳۹۳۰۶

آدرس پستی : خیابان هشت بهشت شرقی، نرسیده به چهارراه هشت بهشت ، ساختمان فراز طبقه دوم

×

در بهیـدو مشـاوره رایگـــان دریافت کنیـد

شماره تماس : ۰۳۱۳۲۷۵۱۹۸۸۰۳۱۳۲۷۵۱۹۸۹

پشتیبانی فروش : ۰۹۹۰۸۰۶۰۸۳۵۰۹۳۷۶۱۳۹۳۰۶

آدرس پستی : خیابان هشت بهشت شرقی، نرسیده به چهارراه هشت بهشت ، ساختمان فراز طبقه دوم

×

در بهیـدو مشـاوره رایگـــان دریافت کنیـد

شماره تماس : ۰۳۱۳۲۷۵۱۹۸۸۰۳۱۳۲۷۵۱۹۸۹

پشتیبانی فروش : ۰۹۹۰۸۰۶۰۸۳۵۰۹۳۷۶۱۳۹۳۰۶

آدرس پستی : خیابان هشت بهشت شرقی، نرسیده به چهارراه هشت بهشت ، ساختمان فراز طبقه دوم

×

در بهیـدو مشـاوره رایگـــان دریافت کنیـد

شماره تماس : ۰۳۱۳۲۷۵۱۹۸۸۰۳۱۳۲۷۵۱۹۸۹

پشتیبانی فروش : ۰۹۹۰۸۰۶۰۸۳۵۰۹۳۷۶۱۳۹۳۰۶

آدرس پستی : خیابان هشت بهشت شرقی، نرسیده به چهارراه هشت بهشت ، ساختمان فراز طبقه دوم

×

در بهیـدو مشـاوره رایگـــان دریافت کنیـد

شماره تماس : ۰۳۱۳۲۷۵۱۹۸۸۰۳۱۳۲۷۵۱۹۸۹

پشتیبانی فروش : ۰۹۹۰۸۰۶۰۸۳۵۰۹۳۷۶۱۳۹۳۰۶

آدرس پستی : خیابان هشت بهشت شرقی، نرسیده به چهارراه هشت بهشت ، ساختمان فراز طبقه دوم

×
در بهیـدو مشـاوره رایگـــان دریافت کنیـد

شماره تماس : ۰۳۱۳۲۷۵۱۹۸۸ –  ۰۲۱۲۸۴۲۷۹۹۰

پشتیبانی فروش : ۰۹۹۰۸۰۶۰۸۳۵۰۹۳۷۶۱۳۹۳۰۶

 

"*" indicates required fields

×

در بهیدو مشاوره رایگان دریافت کنید

فرم مشاوره رایگان