HTTP در برابر HTTPS و سئو

HTTP و HTTPS

HTTP و HTTPS

هشدار کروم در مورد HTTPS در اکتبر سال ۲۰۱۷ شروع به کار کرد

گوگل در یکی از کنفرانس های خود در ژوئن سال ۲۰۱۴ بیان کرد که نسخه HTTPS و امن سایت ها حالا باید هر جایی حضور داشته باشد. پیر فار تحلیلگر ترندهای سایت ها در این بیانیه اعلام کرد: ما می خواهیم همه افراد را تشویق کنیم به شیوه امنی با هم ارتباط برقرار کنند و انتظار مقاومت و شک و تردید از طرف جامعه سئو را هم داریم. در سال ۲۰۱۶ دو نفر از نماینده های گوگل نیز از HTTPS پشتیبانی کردند. MaileOhye در یکی از وبینارها به نام دیدگاهی از طرف گوگل بیان کرد که وجود HTTPS یک الزام است و Thao Tran نیز در سال ۲۰۱۷ چنین گفت: HTTPS و اطمینان از امن بودن سایت شما یکی از نکات مهم برای گوگل است. گوگل شروع به نشانه گذاری سایت های نا امن کرده است.

آینده وب باید امن باشد. به همین خاطر باید مطمئن شوید افراد در سازمان شما HTTPS را به خوبی درک می کنند و خود را در این مسیر قرار می دهند. تصویر چنین تغییری روز به روز در حال واضح تر شدن است. به عنوان یک بازاریاب دیجیتال، باید تفاوت های بین HTTP و HTTPS را درک کنید و مزایای این مهاجرت را به خوبی بدانید. شما باید بدانید در این مهاجرت ممکن است با چه مشکلاتی مواجه شوید. با آژانس دیجیتال مارکتینگ بهیدو ،  ارائه دهده خدمات طراحی سایت ، سئو و دیجیتال مارکتینگ همراه باشید تا پاسخ این سوالات را ببینید.

 

برای آگاهی بیشتر در مورد دیگر خدمات آژانس دیجیتال مارکتینگ بهیدو همین حالا با ما تماس بگیرید .

 

خوب زمان انطباق فرا رسیده است و مرورگر chrome گوگل سایت هایی که این مهاجرت را انجام نداده اند به صورت نا امن نشان می دهد.

در اوایل اکتبر سال ۲۰۱۷، کروم نشانه هشدار دهنده not secure را در دو موقعیت نشان خواهد داد: زمانی که کاربر داده ای را در صفحه HTTP وارد می کند و زمانی که همه صفحات HTTP در حالت Incognito مورد بازدید قرار می گیرد. این پیام در نوار آدرس مرورگرهای کروم نشان داده خواهد شد.

HTTP و HTTPS

اصول کار: HTTP در برابر HTTPS

HTTP ساختاری برای انتقال و دریافت اطلاعات در وب است که برای بازیافتن صفحات وب HTML به کار می رود. HTTP به عنوان پروتکل لایه اپلیکیشن در نظر گرفته می شود. این نسخه برای نمایش اطلاعات به کاربران وب استفاده می شود و اصلا مهم نیست آن ها از طریق چه کانالی اینکار را انجام می دهند. HTTP  بدون وضعیت است. این موضوع بدین معنی است که با فراموش کردن Session های قبلی، از داده های کمتری استفاده می کند. HTTPS  برای ارتباطات و تبادلات امن و تایید هویت در طول وب توسعه پیدا کرد. تبادل اطلاعات همچون شماره کارت، نیازمند امنیت بالایی است و اینکار از طریق HTTPS انجام می شود. خوب حالا سوال اینجاست که تفاوت بین این دو در چیست؟ HTTPS همان نسخه امن تر HTTP است. HTTPS  از همان پروتکلی که HTTP دنبال می کند تبعیت می نماید. مرورگر ارتباط بین سرور را بر روی پورت استاندارد آغاز می کند. لایه اضافی از HTTPS برای تامین امنیت از Secure Sockets Layer یا همان SSL برای انتقال داده ها استفاده می کند. HTTPS از پورت TCP با شماره پیش فرض ۴۴۳ استفاده می کند. به همین خاطر از دو ارتباط جداگانه بهره می برد.

SSL از کجا آمده است؟

نسخه HTTPS برای انتقال امن اطلاعات با پروتکل دیگری به نام SSL به سه شیوه زیر کار می کند:

  • رمزگذاری: رمزگذاری داده های منتقل شده برای امنیت بیشتر
  • یکپارچگی داده ها: داده ها را نمی توان در طول تبادل اطلاعات تغییر داد یا دچار اختلال نمود
  • تایید هویت: کاربران برای برقراری ارتباط با سایت باید تایید هویت شوند

 

درست همانند HTTP و HTTPS که مسیر داده هایی که به مقصد خود می روند را مشخص نمی کنند، SSL نیز به ظاهر داده ها اهمیتی نمی دهند اما HTTP به این موضوع اهمیت می دهد. خوب حالا سوال اینجاست که این موضوع چگونه بر روی HTTP و HTTPS  اثر می گذارد؟ در این میان HTTPS عملکرد بهتری را از خود نشان خواهد داد. داده ها  به طور بصری برای کاربر جذاب خواهد بود و شما لایه اضافی از امنیت  را به هنگام انتقال داده ها دریافت خواهید کرد.

HTTPS برای چه مواردی به کار می رود؟

از آنجایی که امنیت از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است، HTTPS برای هر سایتی که در برگیرنده اطلاعات مهم است استفاده می شود. این گزینه برای سایت های تجارت الکترونیک به کار می رود تا از داده هایی که رد و بدل می شود محافظت کند. بانک شما از این نسخه برای امن کردن اطلاعات شخصی استفاده می کند. HTTPS به عنوان یک مزیت برای تلاش های سئویی سایت شما در نظر گرفته خواهد شد.

 آیا HTTPS فاکتور رتبه بندی است؟

حتی در سال ۲۰۱۳ نیز تحقیقات انجام شده  افزایشی را در آدرس های رمزگذاری شده نشان داد. با اینحال تا اعلان رسمی این گزینه به عنوان فاکتوری برای رتبه بندی در نظر گرفته نمی شد. با در نظر گرفتن به روزرسانی الگوریتم ها بر اساس نیاز کاربران، گوگل ترجیح داد به سایت های امن اعتماد کند. اگر کاربران بتوانند تجربه امنی از سایت داشته باشند می توانند تجربه گشت و گذار خود در این سایت را بهبود ببخشند. در چنین شرایطی آن ها نسخه HTTPS سایت را به نسخه HTTP ترجیح خواهند داد.

تاثیر https بر سئو سایت

تاثیر SSL بر سئو غیرقابل انکار است، چرا که گوگل بارها از این موضوع به عنوان عامل بسیار مهمی که می تواند سئو را تحت تاثیر قرار دهد، یاد کرده است.
بسیاری از افراد بر این باورند که این عامل می تواند تاثیر بسزایی در سئوی سایت داشته باشد و زمانی که این پروتکل را در وب سایت خود قرار می دهند، پس از مدتی به این نتیجه می رسند که وب سایت آنها بهبود می یابد.

تیم متخصص سئو در اصفهان شرکت بهیدو با ارائه انواع ssl از معتبر ترین شرکت های ارائه دهنده ی آن آماده ی ارائه انواع خدمات به شما عزیزان است.

SSL تأثیر کمی بر سئو دارد و در برخی موارد ممکن است بر رتبه سئوی وب سایت شما در گوگل تأثیری نداشته باشد، اما این دلیل نمی شود که از این پروتکل برای وب سایت خود استفاده نکنید، زیرا اولاً Google وب سایت ها را با استفاده از مرورگر وب خود شناسایی می کند. به عنوان مثال، گوگل کروم. . https وجود ندارد و سپس با نماد نمایش داده می شود.

دوم، اگر وب سایت شما در حال تبادل اطلاعات با کاربران و بانک ها است، بهتر است از این پروتکل برای امنیت داده ها استفاده کنید. از پیام های ارسالی و دریافتی خود استفاده کنید.

مزایای سئو بعد از مهاجرت به HTTPS:

اگر توصیه های گوگل را دنبال کرده باشید، حتما به دنبال تغییر HTTP به سمت نسخه HTTPS سایت خود هستید.

این مهاجرت بسیار ساده و آسان است و می تواند برای شما و امنیت سایتتان بسیار مفید باشد. برخی از مزایای اینکار برای سئو را در ادامه با هم مرور می کنیم:

 افزایش و بهبود رتبه بندی:

اگرچه این گزینه تغییر زیادی ایجاد نمی کند اما به عنوان بخشی از یک استراتژی کلی با سایر فاکتورهای رتبه بندی می تواند شرط بندی امنی برایتان باشد. علاوه بر این، می توان مشاهده کرد که تاثیر توصیه های گوگل و استفاده از الگوریتم های آن در طول زمان افزایش پیدا می کند.

 داده های ارجاعی:

اگر گوگل آنالیتکس را برای سایت HTTP خود بررسی کنید مشاهده می کنید که ترافیک عبوری از طریق منابع ارجاعی به عنوان ترافیک مستقیم در نظر گرفته می شوند. اگر سایتی از نسخه HTTPS استفاده کرده باشد امنیت دامنه ارجاعی حفظ می شود. اینکار باعث می شود تصمیم گیری در مورد استفاده از HTTP یا HTTPS را ساده تر و راحت تر می سازد.

 امنیت و حریم خصوصی:

مزایای استفاده از این نسخه برای امنیت سایت به روش های زیر تامین می شود:

  • تایید هویت سایت و سرور
  • جلوگیری از بروز آسیب توسط نرم افزارهای ثالث
  • رمزگذاری داده ها و ارتباطات همچون سابقه گشت وگذار و اطلاعات کارت اعتباری

 آیا مهاجرت به HTTPS می تواند نگرانی هایی را در مورد سئو ایجاد کند؟

همانند هر تغییر بزرگی که در آدرس و سایت ایجاد می شود، این تغییر نیز می تواند اختلالی را در رتبه بندی ایجاد کند که بعدا بهبود پیدا می کند. زمانی که می خواهید سایت خود را روی نسخه HTTPS راه اندازی کنید نباید نگرانی زیادی از بابت سئو داشته باشید. با اینحال اگر این تغییر به صورت نادرست اجرا شود می تواند به سایت و سئوی آن آسیب وارد کند و باعث از دست رفتن ترافیک شود.

 مراحل مهاجرت به سمت HTTPS:

 توصیه های خود گوگل به شرح زیر است:

  • قبل از هر چیزی ببینید شما به چه گواهینامه ای نیاز دارید؟ تک دامنه ای، چند دامنه ای یا wildcard ؟
  • از گواهینامه کلیدی ۲۰۴۸ بیتی (key certificates) برای تولید CSR بر روی وب سرور خود استفاده کنید.
  • مطمئن شوید گواهینامه SSL فعلی خود را حفظ می کنید.
  • از آدرس های مرتبط برای منابعی که بر روی همان دامنه امن هستند استفاده کنید.
  • به کمک ریدایرکت ۳۰۱ سمت سرو به صفحات HTTPS ریدایرکت کنید.
  • برای اینکه خزنده های گوگل بتوانند صفحات HTTPS را بخزند از txt استفاده کنید.
  • ببینید سایت شما کد وضعیت درستی برای HTTP باز می گرداند یا خیر.
  • گواهینامه TLS مورد نیاز را بر روی سرور خود پیکربندی کنید.

 نکات بیشتر از طرف گروه پشتیبانی گوگل:

 از ریدایرکت های نامرتبط پرهیز کنید:

آدرس های قدیمی زیادی را به مقصد نامرتبط همچون صفحه اصلی سایت جدید ریدایرکت نکنید. اینکار می تواند کاربر را سردرگم کند و در عین حال به عنوان خطای ۴۰۴ نرم شناخته شود. با اینحال اگر محتوایی دارید که قبلا بر روی صفحات متعدد میزبانی شده است و آن را به یک صفحه واحد جدید هدایت می کنید ممکن است منطقی باشد.

 برای محتوای پاک شده یا ترکیب شده خطایی را در اختیار کاربر قرار دهید:

برای محتوایی که در سایت قدیمی قرار می گیرد و نمی توان آن را به سایت جدید منتقل کرد مطمئن شوید که این آدرس ها خطای درست ۴۰۴ یا ۴۱۰ را نشان می دهند. شما می توانید کد پاسخ خطا را در آدرس سورس در پنل پیکربندی برای سایت جدید بازگردانید یا می توانید برای آدرس مقصد جدید ریدایرکتی ایجاد کنید و  کد خطای HTTP را نشان دهید.

مطمئن شوید تنظیمات درستی را در کنسول جستجوی گوگل ایجاد می کنید:

یک مهاجرت موفق به موارد متعددی بستگی دارد. شما باید بتوانید تنظیمات کنسول جستجو را به روز کنید. بعد از مهاجرت، آدرس را به کنسول جستجو اضافه کنید. اگر هنوز چیزی ندارید، سایت قدیمی و جدید خود را در کنسول جستجو تایید نمایید. مطمئن شوید که همه گزینه های دو سایت منبع و مقصد را تایید می کنید. به عنوان مثال باید www.example.com و example.com را تایید کنید و دو نسخه HTTP و HTTPS را در صورت استفاده از آدرس های HTTPS قرار دهید.

 نتیجه گیری:

باتوجه به مطالب فوق و عملکردهای HTTP و HTTPS باید گفت HTTPS سایت شما را امن تر می کند و گوگل نیز از سایت هایی که از این گزینه استفاده کرده اند حمایت می کند. همانند همیشه بیشتر تصمیم گیری های شما باید بر اساس بهینه سازی نیازهای کسب وکار و بهبود تجربیات کاربران باشد نه به روزرسانی الگوریتم ها.

 

امتیاز دهی شما به این صفحه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

60  −  58  =  

در بهیـدو مشـاوره رایگـــان دریافت کنیـد

شماره تماس : ۰۳۱۳۲۷۵۱۹۸۸۰۳۱۳۲۷۵۱۹۸۹

پشتیبانی فروش : ۰۹۹۰۸۰۶۰۸۳۵۰۹۳۷۶۱۳۹۳۰۶

آدرس پستی : خیابان هشت بهشت شرقی، نرسیده به چهارراه هشت بهشت ، ساختمان فراز طبقه دوم

×

در بهیـدو مشـاوره رایگـــان دریافت کنیـد

شماره تماس : ۰۳۱۳۲۷۵۱۹۸۸۰۳۱۳۲۷۵۱۹۸۹

پشتیبانی فروش : ۰۹۹۰۸۰۶۰۸۳۵۰۹۳۷۶۱۳۹۳۰۶

آدرس پستی : خیابان هشت بهشت شرقی، نرسیده به چهارراه هشت بهشت ، ساختمان فراز طبقه دوم

×

در بهیـدو مشـاوره رایگـــان دریافت کنیـد

شماره تماس : ۰۳۱۳۲۷۵۱۹۸۸۰۳۱۳۲۷۵۱۹۸۹

پشتیبانی فروش : ۰۹۹۰۸۰۶۰۸۳۵۰۹۳۷۶۱۳۹۳۰۶

آدرس پستی : خیابان هشت بهشت شرقی، نرسیده به چهارراه هشت بهشت ، ساختمان فراز طبقه دوم

×

در بهیـدو مشـاوره رایگـــان دریافت کنیـد

شماره تماس : ۰۳۱۳۲۷۵۱۹۸۸۰۳۱۳۲۷۵۱۹۸۹

پشتیبانی فروش : ۰۹۹۰۸۰۶۰۸۳۵۰۹۳۷۶۱۳۹۳۰۶

آدرس پستی : خیابان هشت بهشت شرقی، نرسیده به چهارراه هشت بهشت ، ساختمان فراز طبقه دوم

×

در بهیـدو مشـاوره رایگـــان دریافت کنیـد

شماره تماس : ۰۳۱۳۲۷۵۱۹۸۸۰۳۱۳۲۷۵۱۹۸۹

پشتیبانی فروش : ۰۹۹۰۸۰۶۰۸۳۵۰۹۳۷۶۱۳۹۳۰۶

آدرس پستی : خیابان هشت بهشت شرقی، نرسیده به چهارراه هشت بهشت ، ساختمان فراز طبقه دوم

×
در بهیـدو مشـاوره رایگـــان دریافت کنیـد

شماره تماس : ۰۳۱۳۲۷۵۱۹۸۸ –  ۰۲۱۲۸۴۲۷۹۹۰

پشتیبانی فروش : ۰۹۹۰۸۰۶۰۸۳۵۰۹۳۷۶۱۳۹۳۰۶

 

"*" indicates required fields

×

در بهیدو مشاوره رایگان دریافت کنید

فرم مشاوره رایگان