کپی رایتینگ چیست؟ بررسی اصول و قواعد کپی رایتینگ

کپی رایتینگ چیست و چه قواعد و اصولی دارد؟ | بهیدو

اگر می‌خواهید بدانید کپی رایتینگ دقیقا چیست؟ با ما باشید تا مفهوم کپی رایتینگ و اصول و قواعد آن را از دید پدر کپی رایتینگ و تبلیغ نویسی دنیا بررسی کنیم!

دیوید اگیلوی پدر تبلیغات نوین و کپی رایتینگ بر این باور است که نود و نه درصد تبلیغات چیزی نمی‌فروشند! اما چطور چنین چیزی ممکن است؟

پس برای جذب مشتری هدفمند و فروش بیشتر چه باید کرد؟

 به احتمال زیاد برای شما هم پیش آمده در فضای مجازی، رسانه‌های تلویزیون، رادیو، حتی تراکت‌های چاپی تبلیغاتی که در خیابان دریافت می‌کنید و تبلیغاتی که روی دیوارهای شهر به چشم می‌خورد و… تبلیغ محصولی را ببینید و با حس کلافگی و بی تفاوتی تمام، آن را فورا رد کنید.

این همان واکنشی ست که امروزه اکثر افراد در مواجهه با تبلیغات از خود نشان می‌دهند!

در حقیقت عصر امروز زمان تبلیغاتی با اشاره مستقیم به اینکه بیایید محصول ما را بخرید، ما از همه بهتر هستیم و جملاتی اینچنینی نیست!

به خصوص با گسترش فناوری و دنیای مجازی که باعث شده کاربران روزانه با سیل عظیمی از تبلیغات روبرو شوند، تبلیغ مستقیم و توجه نکردن به اصول نویسندگی تجاری مدرن نه تنها تاثیر مثبتی در فروش نخواهد گذاشت، بلکه حتی ممکن است مخاطب را به شدت کلافه و خسته کرده و از نام برند شما منزجر کند!

  •  اما راه حل چیست؟
  • چگونه می‌توان از این اتفاق جلوگیری کرد و تاثیر ماندگار مورد نظر را روی ذهن مخاطب گذاشت؟
  • برای جذب مخاطب چه‌ جور تبلیغی باید بنویسیم؟

پاسخ این سوال در کلمه کپی رایتینگ (copyrighting) خلاصه می‌شود. جلب اعتماد، توجه، حس کنجکاوی و تحسین مخاطب و ترغیب او برای استفاده از محصول و خدمات ما، همان چیزی ست که کپی رایتینگ را تا این حد مورد توجه نویسندگان و صاحبان کسب و کارها قرار داده است.

تعریف کپی رایتینگ

کپی رایتینگ هنر نویسندگی مدرن و تجاری است ، که به کاربر نشان می‌دهد نیاز او را بهتر از خود او می‌شناسد و با پاسخ دادن به آن نیاز، اشتیاق و رغبت بی نهایتی در وجود او ایجاد می‌کند.

بسیاری افراد به اشتباه علم و هنر کپی رایتینگ را مهارت ” تبلیغ نویسی” می‌نامند، در صورتی که کپی رایت زمین تا آسمان با تبلیغ نویسی فرق دارد و همین وجه تمایز هم هست که کپی رایتینگ را به یک هنر، علم نوین و حتی یک صنعت تبدیل کرده است.

 اگر بخواهیم بر اساس اصول و قواعد کپی رایتینگ و نتایج بی نظیری که در سال‌ های اخیر به همراه داشته است، اصطلاحی فارسی را برای آن در نظر بگیریم، نام ” ترغیب نویسی” اصطلاح مناسبتری برای این سبک تولید محتوای نوشتاری می‌تواند باشد.

بیشتر بدانید: اهمیت کپی رایتینگ در سئو

فرد کپی رایتر ( نویسنده‌ای که با اصول و قواعد کپی رایتینگ به خوبی آشناست ) با بکارگیری مهارت نویسندگی تجاری، خلاقیت و البته دقت به اصول نگارش محتوای مخاطب پسند (و البته موتور جستجو پسند! – مطابق با اصول سئو سایت)، سعی دارد مخاطب را به طور غیر مستقیم به خواسته‌ای که در ذهن دارد، ترغیب کند.

کپی رایتینگ به چه معناست ؟ | بهیدو

این خواسته می‌تواند فروش یک محصول یا خدمات و.. باشد؛ این مهم نیست، آن چه که اهمیت دارد حس اشتیاق و توجه مخاطب به نوشته است.

در قرن بیست و یکم بیش آنکه وقت طلا باشد، توجه طلاست و بزرگترین ثروت دنیا توجه است.چرا که این توجه است که باعث اشتیاق، تصمیم و تحول می‌شود.

تبلیغ شما چقدر تاثیرگذار است که مخاطب شما را برای خرج گنجینه محدود توجه‌اش انتخاب کند، آن هم از بین هزاران محتوای موجود؟

این سوالی ست که باید هر نویسنده، کپی رایتر و تبلیغ کننده‌ ای پیش از انتشار هر محتوا از خود بپرسد.

تا به اینجای متن به زبان ساده و به طور کامل با مفهوم کپی رایتینگ آشنا شدیم. اما مهمتر از درک مفهوم copyrighting، آشنایی کافی و عمل به اصول و قواعد تبلیغ نویسی نوین است.

 اگر کسب و کاری دارید و می‌خواهید با تبلیغات کارآمد و موثر ، مشتریان بیشتری را جذب کنید، اگر یک وبلاگ نویس، تولید کننده محتوا یا نویسنده‌ای هستید که می‌خواهید به یک کپی رایتر موفق و پر درآمد تبدیل شوید و به طور کلی اگر علاقه‌مند هستید با یادگیری مهمترین اصول و قواعد کپی رایتینگ از رقیبانتان در این بازار شلوغ پیشی بگیرید، ادامه این مقاله مختص شماست.

بهیدو در ادامه قصد دارید به طور جامع و کاربردی به شرح اصول نویسندگی کپی رایتینگ بپردازید.

اما پیش از اینکه ادامه مطلب را بخوانید، این نکات را به خاطر داشته باشید که…

یک شبه نمی‌توان یک کپی رایتر موفق شد؛ کپی رایتینگ بیش از هر سبک تبلیغ نویسی و نویسندگی نیاز به تمرین دارد.

آموزش دیدن مداوم هم از شما یک نویسنده موفق نمی‌سازد، بنویسید و بنویسید تا چرخدنده‌های خلاقیت مغزتان را به حرکت بیندازید.

از مبتدی بودن نترسید، اول باید مبتدی بودن را بپذیرید تا سپس با حفظ تداوم بتوانید به یک کپی رایتر خوب و حرفه‌ای تبدیل شوید.

مهمترین اصول و قواعد کپی رایتینگ

۱. با عنوان جذاب مخاطب را به دام بیندازید

اولین و تاثیرگذارترین بخش محتوای کپی رایت ،  عنوان است. اگر عنوان را خوب و تاثیرگذار انتخاب نکنید، زحمات نوشتن ادامه مطلب خود را ضایع کرده‌ و به سادگی ۸۰ درصد مخاطبان خود را از دست داده‌اید.

برای جذاب نوشتن عناوین، خوب است از کلمات تاثیرگذار که بیانگر احساسات عمیق شادی، لذت، عشق، ترس و.. هستند استفاده کنید.

غیر قابل پیش بینی بنویسید و گاها طنز و بازی با کلمات را وارد عنوان کنید. در همین رابطه اگر علاقه مند بودید میتوانید مقاله تکنیک هایی در مورد نوشتن عنوانی جذاب را از بهیدو بخوانید.

۲. با خلاقیت مخاطب را درگیر کنید

پیش‌ تر اشاره کردیم کپی رایتینگ، هنر ترغیب نویسی است. از ابتدای مطلب و عنوان تا تیترها و چشم انداز کلی محتوا را خلاقانه، ترغیب کننده و جذاب بنویسید.

هر از گاهی به خصوص در ابتدای متن با چینش کلمات جذاب و برانگیزنده احساسات ( گاهی طنزآمیز و شادی آور، گاهی ترسناک و..) مخاطب را درگیر کنید تا ادامه مطلب را بخواند و با شما همراه شود.

بهتر است با یک نظم کلی جلو بروید و برای کاربر مشخص کنید محتوا چه چیزی می‌خواهد به او اضافه کند.

به یاد داشته باشید که مخاطبی که در اینترنت متن شما را می‌خواند، مدام با حس ” خب که چی؟ ” می‌خواهد صفحه شما را ترک کند.

با انتخاب بهترین ایده‌ها با حس کلافگی و بی‌تفاوتی او مبارزه کنید.

۳. فقط برای یک نفر بنویسید

بله! فقط برای یک گروه خاص بنویسد؛ مخاطب خود را مشخص کنید و نیاز او را برطرف کنید.

شاید مطلب شما برای میلیون‌ ها انسان مفید باشد، اما تنها در صورتی میلیون‌ ها فرد آن را می‌خوانند که از حس کنند آن متن می‌تواند برایشان مفید باشد.

چه زمانی این حس را دریافت می‌کنند؟ وقتی که از جانب شما که خالق محتوای کپی رایتینگ هستید مورد خطاب قرار گیرند.

برای عمل به این تکنیک می‌توانید از جملاتی چون ” اگر … هستید…”، ” اگر می‌خواهید بدانید… “، ” اگر برای شما هم سوال است که …؟ ” استفاده کنید.

مورد خطاب قرار دادن مخاطب، استفاده از جملات دوم شخص و صحبت فعال از موثرترین روش‌های ترغیب کردن مخاطب است.

بیشتر بدانید: ترندهای بازاریابی دیجیتال

۴. ساده و قابل درک بنویسید

چیزی که بسیار است، سایت و مطالب گوناگون است؛ کاربری که در اینترنت مطلبی را جستجو کرده، در اغلب موارد به دنبال مطلب تخصصی و دانشگاهی و کلمات عجیب و غریب نیست، او به دنبال جوابی سرراست و مطلبی قابل فهم به سایت شما آمده و به محض اینکه احساس کند نمی‌تواند آن را در صفحه شما پیدا کند، بدون معطلی به سایت بعدی می‌رود.

ساده، روان و عمومی بنویسید؛ سعی کنید مطلبی که می‌نویسید در عین مفید بودن و ارائه اطلاعات لازم، برای مردم عادی کارآمد باشد، نه فقط متخصصان آن حوزه.

اصول و قواعد کپی رایتینگ چیست؟ | بهیدو

۵. بیشتر به منافع بپردازید تا مزایا

حتی اگر محصول و خدمات شما بهترین نمونه‌ های موجود در جهان هم هستند، از شرح‌ دادن بیش از حد مزایای محصول بپرهیزید و بیشتر به منافع محصول بپردازید تا ویژگی‌ ها و مشخصه‌ های مثبت آن.

باید این موضوع را به خاطر داشته باشید که مخاطب شما پی پاسخ دادن نیاز و برطرف شدن مشکلی به سایت شما آمده است.

اگر سعی کنید صحبت فعال دوم شخص که در بخش قبل شرح دادیم و ویژگی‌ های منحصر به فرد محصول را ادغام کنید، می‌توانید بهترین نتیجه را در جذب مشتری هدفمند کسب نمایید.

به عنوان مثال به جای اینکه بگویید این محصول ابعاد کوچکی دارد، مطرح کنید اگر با کمبود فضا روبرو هستید، این محصول با فضای کمی که اشغال می‌کند، می‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد.

۶. حس لجبازی مخاطب را تحریک کنید

تا به اینجای مطلب به مهمترین اصول و قواعد کپی رایتینگ پرداختیم و حال در آخرین بخش از نوشته قصد داریم یک تکنیک جذاب محتوای کپی رایتینگ را برایتان شرح دهیم.

به شما قول می‌ دهم اگر از این تکنیک به طرزی خلاقانه در عناوین و جملات خود استفاده کنید، هیچ کاربری بی توجه از مطلب شما نخواهد گذشت. اما این روش چیست؟

شاید باور نکنید اما حس لجبازی و انجام کاری که دیگران شخص را از آن منع می‌کنند، از قوی‌ترین احساسات است.

از شما می‌خواهم چشمان خود را ببندید و به هر چیزی که دلتان می‌خواهد فکر کنید، الا “فیل صورتی”… !!!!

احتمالا شما هم مثل اکثر افراد مدام در حال تلاش بودید، اما نتوانستید به چیزی جز فیل صورتی فکر کنید! اعجاب انگیز است!

حال بهتر متوجه می‌شوید این روش چقدر موثر است. با کمی خلاقیت می‌توانید از این روش در محتوای کپی رایتینگ خود استفاده نموده و تاثیر خارق العاده آن در تعداد بازدید و فروشتان مشاهده کنید.

سخن پایانی

بهیدو در این مقاله سعی داشت به طور جامع و کاربردی به بررسی مفهوم، اصول و قواعد کپی رایتینگ بپردازد. با تمرین کردن این اصول می‌ توانید یک کپی رایتر حرفه‌ ای شوید و فروش محصولات خود را انفجاری بالا ببرید.

۵/۵ - (۶ امتیاز)

2 Comments

  1. علیرضا گفت:

    بسیار مطلب مفید و خوبی بود
    مرسی از تیم تولید محتوا بهیدو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  −  2  =  1

در بهیـدو مشـاوره رایگـــان دریافت کنیـد

شماره تماس : ۰۳۱۳۲۷۵۱۹۸۸۰۳۱۳۲۷۵۱۹۸۹

پشتیبانی فروش : ۰۹۹۰۸۰۶۰۸۳۵۰۹۳۷۶۱۳۹۳۰۶

آدرس پستی : خیابان هشت بهشت شرقی، نرسیده به چهارراه هشت بهشت ، ساختمان فراز طبقه دوم

×

در بهیـدو مشـاوره رایگـــان دریافت کنیـد

شماره تماس : ۰۳۱۳۲۷۵۱۹۸۸۰۳۱۳۲۷۵۱۹۸۹

پشتیبانی فروش : ۰۹۹۰۸۰۶۰۸۳۵۰۹۳۷۶۱۳۹۳۰۶

آدرس پستی : خیابان هشت بهشت شرقی، نرسیده به چهارراه هشت بهشت ، ساختمان فراز طبقه دوم

×

در بهیـدو مشـاوره رایگـــان دریافت کنیـد

شماره تماس : ۰۳۱۳۲۷۵۱۹۸۸۰۳۱۳۲۷۵۱۹۸۹

پشتیبانی فروش : ۰۹۹۰۸۰۶۰۸۳۵۰۹۳۷۶۱۳۹۳۰۶

آدرس پستی : خیابان هشت بهشت شرقی، نرسیده به چهارراه هشت بهشت ، ساختمان فراز طبقه دوم

×

در بهیـدو مشـاوره رایگـــان دریافت کنیـد

شماره تماس : ۰۳۱۳۲۷۵۱۹۸۸۰۳۱۳۲۷۵۱۹۸۹

پشتیبانی فروش : ۰۹۹۰۸۰۶۰۸۳۵۰۹۳۷۶۱۳۹۳۰۶

آدرس پستی : خیابان هشت بهشت شرقی، نرسیده به چهارراه هشت بهشت ، ساختمان فراز طبقه دوم

×

در بهیـدو مشـاوره رایگـــان دریافت کنیـد

شماره تماس : ۰۳۱۳۲۷۵۱۹۸۸۰۳۱۳۲۷۵۱۹۸۹

پشتیبانی فروش : ۰۹۹۰۸۰۶۰۸۳۵۰۹۳۷۶۱۳۹۳۰۶

آدرس پستی : خیابان هشت بهشت شرقی، نرسیده به چهارراه هشت بهشت ، ساختمان فراز طبقه دوم

×
در بهیـدو مشـاوره رایگـــان دریافت کنیـد

شماره تماس : ۰۳۱۳۲۷۵۱۹۸۸ –  ۰۲۱۲۸۴۲۷۹۹۰

پشتیبانی فروش : ۰۹۹۰۸۰۶۰۸۳۵۰۹۳۷۶۱۳۹۳۰۶

 

"*" indicates required fields

×

در بهیدو مشاوره رایگان دریافت کنید

فرم مشاوره رایگان