سئوی منفی : شناسایی و ریکاوری از لینک های بد و اسپم

سئوی منفی

چگونه می توان از لینک های بد و اسپم ریکاوری کرد و آن ها را شناسایی نمود؟

تا به حال برایتان پیش آمده است درباره سئوی منفی حرف هایی بشنوید؟ شاید درباره اینکه سئوی منفی یک افسانه است و نمی توان اینکار را انجام داد حرف هایی شنیده باشید. یا اینکه فکر کنید قربانی سئوی منفی بر روی سایتتان شده اید و به خاطر نوسانات لینک های اسپم به مشکل برخورده اید. صرف نظر از آنچه که درباره سئوی منفی شنیده اید، در این مقاله قصد داریم اطلاعات دقیق تری در این باره در اختیارتان بگذاریم. در ادامه توضیح خواهیم داد سئوی منفی چیست، چقدر شایع است و چگونه می توانید بفهمید قربانی این موضوع شده اید یا خیر. اگر می خواهید اطلاعات بیشتری در این زمینه به دست آورید باقی مقاله را مطالعه کنید.

 سئوی منفی چیست؟

تعریف سئوی منفی ممکن است کمی متفاوت باشد چون این موضوع بارها و بارها توسط افراد مختلفی بحث شده و می تواند گسترده باشد. با اینحال تلاش می کنیم تا جایی که می توانیم آن را روشن سازیم. سئوی منفی هر نوع تلاش بدخواهانه ای است که در برابر سایت شما انجام می شود و تلاش دارد به رتبه تان آسیب وارد کند. سئوی منفی الزاما نتیجه تلاش رقبا برای کاهش رتبه سایت شما نیست. اگرچه بیشتر افراد بر این باورند که سئوی منفی زمانی رخ می دهد که رقبا با روش هایی به سایت حمله می کنند اما چنین شرایطی می تواند نتیجه تلاش های خود فرد هم باشد.

 

برای آگاهی بیشتر در مورد دیگر خدمات آژانس دیجیتال مارکتینگ بهیدو همین حالا با ما تماس بگیرید .

 

 چه زمانی سئوی منفی رخ می دهد؟

سئوی منفی زمانی رخ می دهد که فرد یا شرکتی بخواهد به دلیل خاصی رتبه سایتتان را برای کلیدواژه خاصی کاهش دهد. چنین شرایطی ممکن است در هر زمانی رخ دهد. به عنوان مثال ممکن است بعد از سال ها فعالیت با چنین شرایطی روبرو شوید یا اینکه به عنوان یک شرکت تازه تاسیس با این شرایط دست و پنجه نرم کنید.

 سئوی منفی چقدر شایع است؟

گوگل تلاش می کند سئوی منفی و نتایج آن را تا جایی که می تواند بی اثر کند. علاوه بر این، آغاز حملات سئوی منفی نسبت به سایت دیگران به زمان، منبع و انرژی زیادی نیاز دارد. حملاتی که علیه سایت شما انجام می شود همگی رایج نیستند و چیزی که بیشتر افراد به عنوان حمله از آن یاد می کنند فقط یک رفتار معمولی است. بیشتر رویدادهای رایج معمولا با سئوی منفی اشتباه گرفته می شود. اگر پروفایل لینک های شما (کل لینک هایی که به سایت شما اشاره می کنند) بد باشد، برخی از این لینک های تصادفی ممکن است باعث جریمه شدن تان شود. ممکن است چنین موضوعی را به عنوان حمله در نظر بگیرید اما این همان فعالیتی است که خودتان انجام داده اید و کسی مقصرش نیست.

سئوی منفی

گوگل هم تلاش می کند اثر سئوی منفی را دشوارتر سازد. از آنجایی که هر فردی با دلیل یا بدون دلیل می تواند به سایت شما لینک بدهد، گوگل شما را به خاطر گرفتن لینک از سایت هایی که هرگز با آن ها ارتباطی نداشته اید و کاری با آن ها نداشتید، جریمه نمی کند.

هرچقدر لینک بیشتری دریافت کنید، لینک های تصادفی بیشتری خواهید داشت و گوگل هم وزن کمتری برای آن ها قائل خواهد شد. حالا اجازه دهید ببینیم چه چیزی باعث بروز سئوی منفی می شود و چگونه می توان متوجه این موضوع شد:

 چگونه می تواند سئوی کلاه سیاه را تشخیص داد:

من فکر می کنم سایتم مورد حمله قرار گرفته است. اگر فکر می کنید سایتتان مورد حمله قرار گرفته است نکاتی وجود دارد که به کمک آن ها می توانید چنین شرایطی را شناسایی کنید:

 سه چیزی که معمولا با حملات سئوی منفی اشتباه گرفته می شود عبارت است از :

  • سایت هک شده
  • لینکی که واقعا به شما آسیب نمی زند.
  • گاهی از اوقات لینک بیلدینگ چون می خواهند به شما کمک کنند.

اجازه دهید این ها را یک به یک ارزیابی کنیم و ببینیم چگونه می توانیم چنین شرایطی را  تشخیص دهیم.

 شناسایی سایت هک شده:

اگر سایت شما از نتایج موتورهای جستجو ناپدید شده و متوجه برخی از لینک های مشکوک شدید، اولین واکنش تان ممکن است این باشد که فردی کاری علیه تان انجام داده است. اما واقعیت این است چنین شرایطی می تواند به خاطر جریمه شدن باشد. شاید این لینک ها مشکلی برایتان ایجاد نکرده باشند. مشکل واقعی شما در این شرایط سایتی است که هک شده و از نتایج موتورهای جستجو حذف شده است. می توانید این موضوع را خودتان بررسی کنید. برای اینکار سری به ابزار وبمستر تولز بزنید و ببینید پیامی برای هک شدن، اسپم یا بدافزار دارید یا خیر. گوگل صفحه کمکی دارد که اطلاعاتی درباره هک شده و نحوه حذف فایل های بدخواه و درخواست تجدیدنظر در اختیارتان می گذارد.

سئوی منفی

 لینک های بی ضرر:

همانطور که قبلا نیز بیان کردیم لینک های عجیب و غریب از سایت هایی که هیچ آشنایی با آن ها ندارید جزو موارد رایجی است که در اینترنت رخ می دهد. اگر این لینک ها از انکر تکست های اسپم  استفاده نکرده باشند یا هزاران بار به شما لینک داده باشند هیچ دلیلی برای نگران کردنتان ندارند.

ممکن است فکر کنید چنین لینک هایی به شما آسیب وارد می کنند اما گوگل در بیشتر موارد چنین لینک هایی را نادیده می گیرد. اگر دوست ندارید این لینک ها به سایتتان اشاره کنند، اگر نگران مضر بودن این سایت ها هستید یا اینکه فکر می کنید در حال حاضر مشکلی برایتان ایجاد کرده اند، می توانید از ابزار disavow استفاده کنید. با اینحال با احتیاط به سراغ این ابزار بروید. disavow کردن لینک هایی که به رتبه بندی سایتتان کمک می کنند مشکل بزرگی برایتان ایجاد می کند و حتی می تواند به دیده شدن سایت و ترافیک آن اسیب وارد کند.

 disavow کردن لینک:  زمانی که سایت ها به گوگل می گویند لینک خاصی را در رتبه بندی شان دخیل نکند به این فرآیند disavow کردن لینک می گویند.

 

 فردی برای کمک به شما لینک سازی کرده است:

این گزینه رایج تر از دو گزینه دیگری است که به آن اشاره کردیم. این گزینه یکی از مواردی است که باعث می شود کسب وکارها فکر کنند از طرف رقبایشان مورد حمله قرار گرفته اند.

زمانی که آن ها جریمه ای دریافت می کنند، تعداد زیادی لینک در سایتشان می یابند که به آن اشاره دارد و فورا با خود می گویند: ما که درخواستی برای این لینک ها نداده بودیم. با اینحال آن ها ممکن است چنین درخواستی داده باشند. متاسفانه در بیشتر موارد آژانس های سئویی، کارمندان و حتی دوستان و اعضای خانواده لینکی را می سازند یا خریداری می کنند چون فکر می کنند باعث افزایش رتبه بندی سایتتان می شود و عواقب بدی در انتظارتان نخواهد بود. آن ها نمی دانند که این لینک ها در نهایت به سایتتان آسیب می زنند. از آنجایی که کسب وکارها متوجه این موضوع نیستند چند وقتی طول می کشد تا لینک ها را بیابند. قبل از اینکه بخواهید به فردی اجازه دهید لینکی برایتان بسازد، همیشه از او درباره روشهایی که برای لینک سازی استفاده می کند سوال کنید. اگر پاسخ آن ها دریافت نتیجه با هزینه کم بود به مسیرشان شک کنید.

شناسایی موارد واقعی سئوی منفی:

شناسایی سئوی منفی واقعی می تواند کمی فریبنده باشد. با  اینحال اگر سه سناریوی بالا را به درستی شناسایی کرده باشید و سایر علل موجود همچون جریمه شدن یا عملکرد ضعیف سایت را هم بررسی کرده اید، می توانید نگاهی به موارد واقعی سئوی منفی بیندازید.

به جای اینکه وقتتان را صرف مراحلی همچون چرا و چگونه بکنید، باید زمان و منابع تان را برای بازیابی از این حملات صرف کنید. این تنها کاری است که می تواند رتبه بندی و ترافیک تان را برگرداند.

 

چگونه می توان از سئوی منفی ریکاوری کرد؟

مراحلی برای ریکاوری از سئوی منفی:

  • لینک های مضر را شناسایی کنید
  • از افراد بخواهید این لینک ها را حذف کنند
  • فایل Disavow را ایجاد و آپلود کنید.
  • اگر جریمه شده اید درخواست تجدید نظر را ثبت کنید.

شناسایی لینک های مضر:

اولین گامی که پیش رو دارید  شناسایی لینک هایی است که به سایتتان اسیب وارد کرده اند.

اگر جریمه شده اید یا واقعا مورد حمله قرار گرفته اید، ممکن است صدها لینک به سایتتان اشاره کرده باشد.

به همین خاطر باید این لینک ها را از روی سایتتان حذف کنید. برای اینکار می توانید از ابزارهای بررسی لینک استفاده کنید یا لینک های ورودی را در وبسمتر تولز به صورت دستی بررسی نمایید و لینک هایی که باید حذف شوند را شناسایی کنید.

 از افراد بخواهید لینک تان را حذف کنند:

اولین کاری که گوگل توصیه می کند انجامش دهید ، درخواست حذف لینک است. حتی در مواردی که لینک های بد به صورت عمدی برای سایتتان تولید شده اند، باز هم ممکن است با درخواست کردن از شرشان خلاص شوید.  ایمیل مودبانه ای ارسال کنید و از آن ها بخواهید لینکی که به سایتتان داده اند را حذف کنند. ایمیل شما باید دربرگیرنده موارد زیر باشد:

  • اسم، موقعیت و اطلاعات تماس
  • صفحه ای که لینک به آن اشاره شده و می خواهید حذفش کنید
  • ضرب الاجل برای حذف لینک

فعالیت هایی که در این زمینه  انجام می دهید را بر روی یک صفحه گسترده ضبط کنید تا بتوانید افرادی که با آن ها تماس گرفته اید و پاسخی که دریافت کرده اید را به خاطر داشته باشید.

این صفحه گسترده به شما کمک می کند گام های بعدی را بهتر و راحت تر بردارید.

اگر از شما خواسته شد برای حذف لینک هزینه ای پرداخت کنید یا درخواستتان رد شد زیاد نگران نباشید. هر لینکی که به این طریق حذف نشد را می توان disavow کرد. به گوگل بگویید که دوست ندارید این لینک به سایتتان اشاره کند.

سئوی منفی

فایل disavow را ایجاد و آپلود کنید:

اگر بعد از ضرب الاجلی که تعیین کرده اید لینک ها حذف نشدند می توانید یک فایل disavow ایجاد کنید. گوگل به صاحبان سایت ها اجازه می دهد لینک های مضر را disavow کنند. این روش می تواند در شرایطی برایتان مفید باشد اما مراقب باشید که اگر به درستی انجامش ندهید ممکن است به سایتتان اسیب بزنید.  تنها لینک هایی را disavow کنید که واقعا نسبت به مضر بودنشان مطمئن هستید. هزاران لینک از سایت های اسپم را باید disavow کنید. با اینحال یک یا دو لینک از وبلاگی که در صنعت متفاوتی فعالیت می کند الزاما به سایتتان اسیب نمی زند. شما باید بر روی مواردی تمرکز کنید که مشکوک هستند و با نیت های بدخواهانه ایجاد شده اند. لینک از سایتی که انکر تکست درستی ندارد ممکن است به سایتتان اسیب وارد کند. لینکی با متن این را بخوانید زیاد به سایتتان اسیب نمی زند.

فهرست لینک هایی که از صفحه تان حذف نکرده اید را اکسپورت کنید. باید یک فایل متنی از این فهرست ها ایجاد کنید و آن را در کنسول جستجوی گوگل آپلود کنید. گوگل صفحه ای برای disavow کردن لینک ها از سایت دارد.

اگر جریمه شده اید درخواست تجدید نظر ثبت کنید:

پردازش فایل هایی که باید disavow شوند کمی طول می کشد. بعد از اینکه این فرآیند تکمیل شد باید به سراغ گام نهایی بروید. در بیشتر مواقع، صاحبان سایت ها در می یابند که با سئوی منفی درگیری شده اند یا لینک های بدی از طرف رقبا دریافت کرده اند. همین امر باعث جریمه شدنشان شده است. اگر شما هم به خاطر لینک های غیر طبیعی  از طرف گوگل جریمه شده اید باید درخواست تجدید نظر را برایش ارسال کنید. گوگل ویدئو و صفحه مفیدی برای ثبت درخواست تجدید نظر دارد که می توانید از آن به عنوان راهنما استفاده کنید.

 به کمک بیشتری در حوزه سئوی منفی نیاز دارید؟

چه درباره سئوی منفی مطمئن باشید و چه نباشید، کار کردن با لینک های غیر طبیعی و بی اثر کردنشان کمی دشوار است. با اینحال می توانید از یک فرد یا شرکت معتبر برای اینکار کمک بگیرید. اگر نیازی به کمک داشتید شک نکنید و از افرادی که متخصص سئو هستند کمک بگیرید.

امتیاز دهی شما به این صفحه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

81  +    =  86

در بهیـدو مشـاوره رایگـــان دریافت کنیـد

شماره تماس : ۰۳۱۳۲۷۵۱۹۸۸۰۳۱۳۲۷۵۱۹۸۹

پشتیبانی فروش : ۰۹۹۰۸۰۶۰۸۳۵۰۹۳۷۶۱۳۹۳۰۶

آدرس پستی : خیابان هشت بهشت شرقی، نرسیده به چهارراه هشت بهشت ، ساختمان فراز طبقه دوم

×

در بهیـدو مشـاوره رایگـــان دریافت کنیـد

شماره تماس : ۰۳۱۳۲۷۵۱۹۸۸۰۳۱۳۲۷۵۱۹۸۹

پشتیبانی فروش : ۰۹۹۰۸۰۶۰۸۳۵۰۹۳۷۶۱۳۹۳۰۶

آدرس پستی : خیابان هشت بهشت شرقی، نرسیده به چهارراه هشت بهشت ، ساختمان فراز طبقه دوم

×

در بهیـدو مشـاوره رایگـــان دریافت کنیـد

شماره تماس : ۰۳۱۳۲۷۵۱۹۸۸۰۳۱۳۲۷۵۱۹۸۹

پشتیبانی فروش : ۰۹۹۰۸۰۶۰۸۳۵۰۹۳۷۶۱۳۹۳۰۶

آدرس پستی : خیابان هشت بهشت شرقی، نرسیده به چهارراه هشت بهشت ، ساختمان فراز طبقه دوم

×

در بهیـدو مشـاوره رایگـــان دریافت کنیـد

شماره تماس : ۰۳۱۳۲۷۵۱۹۸۸۰۳۱۳۲۷۵۱۹۸۹

پشتیبانی فروش : ۰۹۹۰۸۰۶۰۸۳۵۰۹۳۷۶۱۳۹۳۰۶

آدرس پستی : خیابان هشت بهشت شرقی، نرسیده به چهارراه هشت بهشت ، ساختمان فراز طبقه دوم

×

در بهیـدو مشـاوره رایگـــان دریافت کنیـد

شماره تماس : ۰۳۱۳۲۷۵۱۹۸۸۰۳۱۳۲۷۵۱۹۸۹

پشتیبانی فروش : ۰۹۹۰۸۰۶۰۸۳۵۰۹۳۷۶۱۳۹۳۰۶

آدرس پستی : خیابان هشت بهشت شرقی، نرسیده به چهارراه هشت بهشت ، ساختمان فراز طبقه دوم

×
در بهیـدو مشـاوره رایگـــان دریافت کنیـد

شماره تماس : ۰۳۱۳۲۷۵۱۹۸۸ –  ۰۲۱۲۸۴۲۷۹۹۰

پشتیبانی فروش : ۰۹۹۰۸۰۶۰۸۳۵۰۹۳۷۶۱۳۹۳۰۶

 

"*" indicates required fields

×

در بهیدو مشاوره رایگان دریافت کنید

فرم مشاوره رایگان