دیجیتال مارکتینگ :از تعریف اولیه تا بازگشت سرمایه

دیجیتال مارکتینگ

برای ارائه دقیق‌ترین تعریف از دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی اینترنتی باید ابتدا بخش اول این عبارت یعنی «بازاریابی» را تعریف کنیم. بازاریابی در اصل یک فرایند محسوب می شود، یعنی شروع دارد اما پایان ندارد، پایان بازاریابی یعنی پایان کسب و کار و پایان درآمدزایی. بازاریابی فرایندی مدیریتی، اجتماعی و روانی است و وقتی این فرایند به کمک ابزارهای اینترنتی انجام شود، بازاریابی اینترنتی را شاهد هستیم.

بازاریابی یک هدف واحد دارد و آن هم یافتن مشتری است. به زبان ساده پیدا کردن مشتری در اینترنت و به کمک ابزارهای فناورانه «بازاریابی اینترنتی» نامیده می‌شود، اگرچه قبل از فراگیرشدن اینترنت «بازاریابی دیجیتالی» یا «دیجیتال مارکتینگ» و بازاریابی الکترونیکی هم وجود داشته، اما امروزه تعیین کردن مرز الکترونیک و دیجیتال و اینترنت در فرایندهای مدیریتی سخت و مبهم شده است.

چرا دیجیتال مارکتینگ اهمیت دارد؟

دیجیتال مارکتینگ ساده، ارزان و سریع است. در بازاریابی یک اصل ساده و بدیهی وجود دارد و آن اینکه شما باید دنبال مشتری بگردید، باید جایی دنبال مشتری باشید که مخاطب قابل توجهی در آن حضور داشته باشد. تا حالا فروشگاه موفقی را دیده‌اید که در یک محیط کاملا خالی از سکنه و رفت آمد کسب و کار پر رونقی داشته باشد؟ اینترنت و بسترهای وابسته به آن یعنی شبکه‌های اجتماعی بیشتر از هر زمان دیگری شاهد حضور مردم است و این حضور در کشوری مثل ایران پیوسته در حال افزایش است.

هر کسب و کار و تجارتی صرف نظر از ماهیت و صنعت، مخاطبان و مشتریانی در اینترنت دارد که می‌توان کالا یا خدمات را مستقیما به آنها واگذار کرد یا غیر مستقیم فرایند ارتباط را آسان کرد. در اینترنت به سادگی می‌توانید به کمک ابزارهای آماری نقاط ضعف محصولات و خدمت خودتان را شناسایی کنید. همه این موارد اهمیت بازاریابی اینترنتی را نشان می دهد.

انواع روش‌های دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ مجموعه ای از روش ها و خدمات را شامل می شود که هر کدام ویژگی های خاص خود را دارند و از آنها تحت عنوان روش های دیجیتال مارکتینگ یاد می شود. یکی از این روش ها بازاریابی و تولید محتوا می باشد که عبارت است از تولید محتوا با هدف جذب مخاطب و معرفی خدمات یا محصولات.

در کنار تولید محتوا، بهینه‌سازی وب‌سایت برای موتورهای جستجو یا سئو (SEO) اهمیت فراوانی دارد چرا که حضور در صدر نتایج گوگل اصلی ترین هدف سئو است که در نتیجه آن گوگل مجرای ارتباطی معرفی خدمات یا محصولات به مخاطب خواهد بود.

سومین روش دیجیتال مارکتینگ بازاریابی شبکه‌های اجتماعی است که استفاده از پتانسیل شبکه‌‌های اجتماعی برای جذب مخاطب و فروش یا معرفی مستقیم و همچنین بالا بردن ترافیک سایت هدف اصلی در بازاریابی شبکه‌های اجتماعی است.

چهارمین روش نیز تبلیغات آنلاین است خود به روشهای متعددی تقسیم می‌شود که می‌توان به تبلیغات چندرسانه‌ای، تبلیغات کلیکی و تبلیغ در گوگل اشاره کرد. ایمیل مارکتینگ و شاخه رو به گسترش و پر اهمیت ویدیو مارکتینگ هم از دیگر روشهای مطرح در دیجیتال مارکتینگ هستند.

برای آگاهی بیشتر در مورد دیگر خدمات آژانس دیجیتال مارکتینگ بهیدو همین حالا با ما تماس بگیرید .

 

مزایای بازاریابی اینترنتی نسبت به بازاریابی سنتی

بازاریابی یعنی اصلی‌ترین شریان درآمدزایی یک کسب و کاراست و فرایند بازاریابی به لحاظ اجرایی سخت، زمان‌بر و پرهزینه است، اینترنت به شکل قابل توجهی این فرایند را آسان، سریع و ارزان کرده است. در بازاریابی سنتی فرایند یافتن و ارتباط با مشتری به مراتب سخت و پرهزنیه است در صورتی که ابزارهای آنلاین این مهم را به بسیار آسان کرده اند.

مزیت دیگر بازاریای اینترنتی نسبت به مدل‌های سنتی امکان ردیابی عملکرد رقبای تجاری است. روش‌های تبلیغاتی رقبا و همچنین نحوه تعامل آنها از طریق اینترنت به مراتب ساده‌تر و قابل اطمینان‌تر از تحقیقات بازار فیزیکی است. همچنین بازخورد مخاطبان در بازاریابی آنلاین به سرعت قابل دستیابی است.

نکته برجسته بازاریابی اینترنتی عدم وابستگی به محدودیت‌های زمانی و مکانی است. تجارتهایی که بدنبال مشتری خارج از محدوده های زمانی و جغرافیایی هستند به آسانی ابزارهای آنلاین را در خدمت معرفی خدمات خود به سایر مناطق و حتی دیگر کشورها در می آورند.

بازاریابی اینترنتی را از کجا شروع کنیم؟

دو روش کلی برای شروع بازاریابی اینترنتی وجود دارد، در روش اول می‌توانید کل فرایند بازاریابی اینترنتی خود را برون‌سپاری کرده، مسئولیت آن را به یک سامانه یا شرکت با تجربه در این زمینه بسپارید، به این صورت شما فقط مسئولیت مدیریت کلی و بیشتر نظارت فرایند را به عهده خواهید داشت.

روش دوم این است که خودتان مسئولیت اجرا و پیاده‌سازی آن را عهده بگیرید که در این صورت داشتن تیم اجرایی ماهر و همچنین شناخت کافی از فرایند بازاریابی آنلاین ضروری است. در صورتی که تیم اجرایی ماهر نداشته یا شناخت کافی از جزئیات بازاریابی آنلاین ندارید توصیه می‌کنیم این فرایند را به یک شرکت با تجربه بسپارید، و در کنار آن به تدریج سعی در پیاده‌سازی تشکیل یک تیم کارآمد را در مجموعه خودتان داشته باشید.

از طراحی سایت تا جذب مخاطب و مشتری

چرخ کسب و کار در دنیای امروز را بازاریابی اینترنتی می‌چرخاند و به رشد و ارتقا کسب و کار شما می‌کند. دنیای دیجیتال همواره در حال تغییر، تحول و رشد است و بنابراین اینترنت نقش پررنگی درکسب و کار شما دارد، چرا که به ساده‌ترین شکل ممکن در دسترس همگان قرار گرفته و اولین جایی است که مردم به دنبال محصولات و خدمات شما خواهند گشت. حال اگر وب سایت نداشته باشید مشتری چطور به سمت شما بیاید؟ اگر بهترین و زیباترین وبسایت را داشته باشید ولی بازدید نداشته باشید چطور؟ جواب واضح است! صرف داشتن یک وبسایت کافی نیست. وبسایتی که بازدید نداشته باشد انگار اصلا وجود ندارد. درست است که طراحی سایت اولین گام ورود به فضای آنلاین است ولی داشتن سایت تنها گزینه‌ی دیجیتال مارکتینگ نیست.
پیش از این ابزارها و روش های دیجیتال مارکتینگ را به اختصار معرفی کردیم. حال می خواهیم روش کار و رفتار مشتریان را در اینترنت بررسی کرده و شما را بیشتر با این فرایند آشنا کنیم. مشتریان قبلا از اقدام به خرید یا استفاده از خدمات شما ترجیح می‌دهند اطلاعات و پیشینه‌ی شما را در فضای اینترنت بررسی کنند پس چه بهتر که مشتری تصویر ساخته شده توسط خود شما را ببیند نه مطالبی که کاربران اینترنت ممکن است از شما به اشتراک گذاشته باشند. به خصوص که مشتریان ناراضی بیشتر از مشتریان راضی تمایل به اشتراک‌گذاری نظرات خود در اینترنت دارند و عدم حضور شما، زمینه را برای تبلیغات منفی فراهم می‌کند. اینجاست که علاوه بر داشتن یک سایت به اهمیت حضور در صفحات اول نتایج جستجو و داشتن استراتژی در شبکه های اجتماعی پی می بریم. پس سه گام از اساسی ترین گام ها در دیجیتال مارکتینگ را می توان داشتن یک سایت زیبا و حرفه ای، سئو قوی و حضور مستمر و برنامه ریزی شده در شبکه های اجتماعی دانست که البته می بایست در کنار دیگر روش های دیجیتال مارکتینگ نیز به کار گرفته شوند.
در رابطه با داشتن یک وب سایت حرفه ای باید گفت که صاحبان شرکت ها هنگام طراحی دفاتر خود دقت زیادی را به خرج می دهند چرا که این مکان اولین جایی است که مراجعه کننده با آن ارتباط برقرار می کند. ولی چیزی که باید به آن دقت کنید این است که امروزه مردم ممکن است بیشتر با سایت شما در ارتباط باشند تا دفتر کار شما! همان طور که شما برای زیبایی دفتر کار خود اهمیت قائل هستید باید برای سایت خود نیز ارزش قائل باشید! داشتن یک وب سایت تجاری سفارشی یک هویت منحصر به فرد را برای فعالیت شما فراهم می کند. سایت شما می تواند بیان کننده داستان پشت تجارت شما باشد.

نرخ بازگشت سرمایه دیجیتال مارکتینگ

تا به این جا در رابطه با انواع روش های دیجیتال مارکتینگ و مزایای آن نسبت به بازاریابی سنتی سخن گفتیم. حال می خواهیم نگاهی دقیق تر و عمیق تر داشته و نرخ بازگشت سرمایه حاصل از دیجیتال مارکتینگ را بررسی کنیم. با افزایش فعالیت شرکت‌ها در حوزه دیجیتال مارکتینگ یک سوال اساسی پیش می‌آید، آیا سرمایه گذاری در حوزه دیجیتال مارکتینگ ارزشش را دارد و برای کسب و کار شما مفید است؟ آیا میزان اشتراک‌گذاری دنبال‌کنندگان، خریدهای مشتری‌یان و ارزش برند در سطح جهانی افزایش می‌یابد؟ اعداد می‌گویند بله، اما نکته‌ای که حائز اهمیت است این است که بازدهی بازاریابی دیجیتال در برخی بخش‌ها بیشتر از دیگر بخش‌هاست.

نرخ بازگشت سرمایه دیجیتال مارکتینگ

پزشکی و سلامت

زمانی که شما سوالی در رابطه با سلامتی‌تان داشته باشید، اولین کاری که انجام می‌دهید چیست؟ با این که بهترین گزینه برای کسب اطلاعات پزشکی مشخصا خود پزشکان هستند اما معمولا اولین گزینه ای نیستند که مردم به آن‌ها مراجعه کنند. اولین جایی که مردم به دنبال پاسخ مسائل مربوط به سلامتی‌شان می‌گردند اینترنت است چرا که دسترسی به آن در هر مکان و زمانی امکان پذیر است. اینجاست که دیجیتال مارکتینگ برای سازمان‌های سلامت و بهداشت و پزشکان اهمیت پیدا می‌کند. یک وبسایت خوب، یک رسانه اجتماعی جامع، اینفوگرافیک‌های خوانا و مقاله‌های سلامتی بهینه شده برای موتورهای جست و جو همه می‌توانند بیماران بیشتری را به سمت پزشک جذب کنند.

گردشگری

امروزه گردشگران آگاهانه‌تر سفر می‌کنند، قبل از سفر بررسی‌های لازم را از طریق اینترنت و وبسایت‌ها انجام می‌دهند تا از زمان و هزینه خود بهترین بهره ‌برداری را داشته باشند و حتی بتوانند از تجربه سایر مسافران و گردشگران که پیش تر به آن مناطق سفر کرده‌اند نیز مطلع شوند. پس از جست و جو و شناسایی شرکت‌های مشغول در این حوزه، مشتری نیاز دارد تا از بین شما و رقبایتان یکی را انتخاب کند. این که شما در رده‌های بالای نتایج جست و جوی موتورهای جستجو باشید حس اعتماد بیشتری به مشتری می‌دهد. بازار دیجیتال صنعت گردشگری به ‌شدت رقابتی است و جز با کمک یک متخصص نمی‌توان به ‎سادگی با شرکت‌های مجازی بزرگ در این عرصه رقابت کرد.

سرگرمی

رسانه‌های اجتماعی تبدیل به بستری برای به اشتراک گذاشتن انواع اطلاعات، عکس‌ها، تریلرها، پشت صحنه‌ها، حتی فیلم‌های زنده شده‌اند و این یک فرصت عالی برای شرکت‌های فعال در زمینه‌ی سرگرمی است. حتی ‌می‌توان از این موارد هم فراتر رفت، این شرکت‌ها فرصت این را دارند تا در ذهن مشتریان خود ایده و نیاز جدید ایجاد کنند و در جهت رفع آن پیشگام باشند. با اطلاعاتی از رسانه‌های اجتماعی به دست می‌آید، می‌توان گفت که بازگشت سرمایه در این صنعت با کمک دیجیتال مارکتینگ بسیار بیشتر از بازاریابی در رسانه‌های سنتی است.

وکلا

وکلا افراد باهوشی هستند که در ارتباطات هم تخصص دارند. به طور خاص، آن‌ها در توضیح چگونگی عملکرد قانون و راهکارهای پیش رو در تعارضات مختلف بسیار خوب عمل می‌کنند. آن‌ها در وبلاگهای شخصی خود و یا شبکه‌های اجتماعی مانند LinkedIn می‌توانند مطالب مفیدی در رابطه با موقعیت‌های خاص حقوقی به اشتراک بگذارند. مردم آنها را پیدا کرده و مطالعه می‌کنند و بسته به عملکرد خوب وکلا در این زمینه ، این افراد می‌توانند تبدیل به مشتری شوند. این یک استراتژی است که بازگشت سرمایه خوبی را فراهم می‌کند، چرا که این شرکت‌های حقوقی نیازی به سرمایه‌گذاری مالی زیادی ندارند، درحالی که تمام سرمایه گذاشته شده به صورت چند برابر شده به آنها بازگردانده می‌شود.

سخن پایانی

دوره‌ی بازاریابی و تبلیغات در رسانه‌های سنتی تمام شده است. در عوض، ورود و توسعه بازاریابی از طریق ایمیل و شبکه‌های اجتماعی برای شرکت‌ها یک امر حیاتی است. انتخاب با شماست که خودتان را با این فرصت بی نظیر و دنیای مدرن تطبیق داده و از آن بهترین استفاده را ببرید یا میدان را به رقبایتان واگذار کنید، چرا که اغلب شرکت‌ها در حال کوچ کردن از بازاریابی سنتی به سوی بازاریابی اینترنتی هستند. به عنوان مصرف کننده، همه ما هدف این تلاش‌های بازاریابی دیجیتال بوده‌ایم. صندوق‌های پستی ما روزانه با ایمیل‌های زیادی از طرف کسب و کارها پر می‌شود. رسانه‌های اجتماعی ما با عکس‌ها و ویدیوها پر شده و ما را تشویق می‌کنند محصولات و خدمات شرکت‌هایی را که مطابق با سلیقه و الگوریتم رفتاری ما در اینترنت است، امتحان کنیم.
بازاریابی اینترنتی این امکان را به ما می‌دهد تا بازدیدکنندگان سایت‌مان را به مشتری تبدیل کرده و در نهایت مشتری وفادار داشته باشیم و با کمترین هزینه بیشترین اثربخشی را تجربه کنیم. تعداد مشتریانی هم که شما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال می‌کنند و فعالیت آن‌ها در صفحات شما، این اطمینان خاطر را به مشتریان احتمالی می‌دهد که شما کسب و کار معتبری هستید و می‌توانند به شما اعتماد کنند. بدین ترتیب است که شما یک چرخه از تجارت موفق را در اینترنت ایجاد می کنید.
بازاریابی و تولید محتوا در اینترنت تجربه و تخصص کافی می‌طلبد. امروزه کاربران زیر بمباران انبوهی از محتواهای مختلف قرار دارند، اگر محتوای شما هدفمند، خاص و منظم تولید و منتشر نشود خیلی زود در میان این حجم گسترده گم خواهد شد. اگر تجربه کافی ندارید این امر را به یک آژانس دیجیتال مارکتینگ حرفه‌ای بسپارید. برای صرفه جویی در هزینه ها و بازده فراوان همین امروز با آژانس دیجیتال مارکتینگ بهیدو تماس بگیرید تا در یک جلسه به صورت رایگان نیازهای کسب و کار شما را برای ورود به عرصه دیجیتال مارکتینگ بررسی کرده و مناسب ترین راهکارها را در اختیار شما قرار دهیم.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

6  +  3  =  

در بهیـدو مشـاوره رایگـــان دریافت کنیـد

شماره تماس : ۰۳۱۳۲۷۵۱۹۸۸۰۳۱۳۲۷۵۱۹۸۹

پشتیبانی فروش : ۰۹۹۰۸۰۶۰۸۳۵۰۹۳۷۶۱۳۹۳۰۶

آدرس پستی : خیابان هشت بهشت شرقی، نرسیده به چهارراه هشت بهشت ، ساختمان فراز طبقه دوم

×

در بهیـدو مشـاوره رایگـــان دریافت کنیـد

شماره تماس : ۰۳۱۳۲۷۵۱۹۸۸۰۳۱۳۲۷۵۱۹۸۹

پشتیبانی فروش : ۰۹۹۰۸۰۶۰۸۳۵۰۹۳۷۶۱۳۹۳۰۶

آدرس پستی : خیابان هشت بهشت شرقی، نرسیده به چهارراه هشت بهشت ، ساختمان فراز طبقه دوم

×

در بهیـدو مشـاوره رایگـــان دریافت کنیـد

شماره تماس : ۰۳۱۳۲۷۵۱۹۸۸۰۳۱۳۲۷۵۱۹۸۹

پشتیبانی فروش : ۰۹۹۰۸۰۶۰۸۳۵۰۹۳۷۶۱۳۹۳۰۶

آدرس پستی : خیابان هشت بهشت شرقی، نرسیده به چهارراه هشت بهشت ، ساختمان فراز طبقه دوم

×

در بهیـدو مشـاوره رایگـــان دریافت کنیـد

شماره تماس : ۰۳۱۳۲۷۵۱۹۸۸۰۳۱۳۲۷۵۱۹۸۹

پشتیبانی فروش : ۰۹۹۰۸۰۶۰۸۳۵۰۹۳۷۶۱۳۹۳۰۶

آدرس پستی : خیابان هشت بهشت شرقی، نرسیده به چهارراه هشت بهشت ، ساختمان فراز طبقه دوم

×

در بهیـدو مشـاوره رایگـــان دریافت کنیـد

شماره تماس : ۰۳۱۳۲۷۵۱۹۸۸۰۳۱۳۲۷۵۱۹۸۹

پشتیبانی فروش : ۰۹۹۰۸۰۶۰۸۳۵۰۹۳۷۶۱۳۹۳۰۶

آدرس پستی : خیابان هشت بهشت شرقی، نرسیده به چهارراه هشت بهشت ، ساختمان فراز طبقه دوم

×
در بهیـدو مشـاوره رایگـــان دریافت کنیـد

شماره تماس : ۰۳۱۳۲۷۵۱۹۸۸ –  ۰۲۱۲۸۴۲۷۹۹۰

پشتیبانی فروش : ۰۹۹۰۸۰۶۰۸۳۵۰۹۳۷۶۱۳۹۳۰۶

 

"*" indicates required fields

×

در بهیدو مشاوره رایگان دریافت کنید

فرم مشاوره رایگان